DZIAŁANIA DALTOŃSKIE PROWADZONE
W GRUPIE „BIEDRONKI”
Aby nasze "Biedronki" były odpowiedzialne, samodzielne i potrafiły współpracować rozpoczęliśmy wdrażanie koncepcji
PLANU DALTOŃSKIEGO.
Początek naszych DZIAŁAŃ DALTOŃSKICH polega na wprowadzaniu elementów wizualizacji:
DNI TYGODNIA
Każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor:
poniedziałek - czerwony,
wtorek - niebieski,
środa - pomarańczowy,
czwartek - zielony,
piątek - żółty.
Codziennie rano wybrane (chętne) dziecko (z pomocą nauczyciela) na tablicy przesuwa listek na odpowiedni kwiatek symbolizujący aktualny dzień tygodnia.
Uczymy się rozpoznawania i nazywania kolorów. Z rozpoznawaniem kolorów radzimy sobie dobrze, z nazywaniem troszkę trudniej (ale to przecież początki)
Dni tygodnia poznajemy osłuchując się z ich nazwą.
PLAN DNIA
Wizualizujemy na tablicy "Mój dzień w przedszkolu" - jest to nasz plan dnia. Tablica wyposażona jest w:
- obrazki - symbolizujące różne czynności - działania, jakie podejmujemy w
ciągu dnia,
- strzałkę - wskazuje, która czynność w danym momencie się rozpoczyna,
- gong - sygnał dźwiękowy kiedy się kończy.
Każdy dzień rozpoczyna się od pokazania dzieciom i ułożenia z nimi obrazków przedstawiających różne czynności zaplanowane przez nauczyciela. Dzieci w trakcie dnia przesuwają strzałkę i obserwują przebieg - rytm dnia.
KOLEJNE WPROWADZONE ELEMENTY WIZUALIZACJI TO:
TABLICA OBECNOŚCI
Dzieci po wejściu do swojej sali na tablicy obok swojego zdjęcia i pod odpowiednim kolorem dnia tygodnia przypinają wybrane "słoneczko" - odpowiednie do swojego samopoczucia. Najczęściej wybieramy "wesołe słoneczko", ponieważ "Biedronki" są wesołe i lubią się uśmiechać. W wększości już pamiętamy o zaznaczeniu obecności, chociaż niekiedy przypominaja lub pomagają nam panie. Zerkając na tablicę "biedronkowym okiem" wiemy kto jest obecny w przedszkolu, a kogo nie ma. Pomagamy tez paniom "liczyć" ile jest "Biedronek" w przedszkolu.
KALENDARZ URODZIN
Dzieci obchodzą w naszej grupie swoje święto - URODZINKI. Jest miło i wesoło. Tańczymy wspólnie w koło śpiewając JUBILATOWI - STO LAT. Są uściski, przytulaski i "biedronkowy" prezencik. Aby wiedzieć kto i kiedy ma urodzinki mamy w sali KALENDARZ URODZIN "CZTERY BIEDRONKI - CZTERY PORY ROKU". Każda z biedronek ma:
- odpowiedni symbol - oznaczjący daną porę roku;
*wiosna - koniczynka - dzieci urodzone w miesiącach III, IV, V
*lato - kwiatek - dzieci urodzone w miesiącach: VI, VII, VIII
*jesień - liść - dzieci urodzone w miesiącach: IX, X, XI
*zima - śnieżynka - dzieci urodzone w miesiącach: XII, I, II
- zdjęcia dzieci sa umieszczone na symbolach.
Dzieci poznają lub utrawalają pory roku, wiedzą kiedy i kto ma urodzinki.
DYŻURY
Dzieci próbują "pełnić" dzienne dyżury. Codziennie wybieramy dwóch dyżurnych:
- dyżurny w łazience - dba o porządek; odpowiedzialny jest za to, żeby wszystkie ręczniki wisiały na wieszaczkach,
- dyżurny przy posiłkach - pomaga przy nakrywaniu do stołu; rozkłada łyżki, kubki...
O tym kto pełni dyżur wiemy patrząc na obrazki - symbole przy których są zdjęcia dzieci - dyżurnych.