DZIAŁANIA DALTOŃSKIE PROWADZONEbiedronka

W GRUPIE „BIEDRONKI”   

 

 

 

Aby nasze "Biedronki" były odpowiedzialne, samodzielne i potrafiły współpracować rozpoczęliśmy wdrażanie koncepcji 

PLANU DALTOŃSKIEGO.

 Początek naszych DZIAŁAŃ DALTOŃSKICH polega na wprowadzaniu elementów wizualizacji:

                    

 DNI TYGODNIA

Każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor:

 

poniedziałek - czerwony,

 

wtorek - niebieski,

 

środa - pomarańczowy,

 

czwartek - zielony,

 

piątek - żółty.

 

Codziennie rano wybrane (chętne) dziecko (z pomocą nauczyciela) na tablicy przesuwa listek na odpowiedni kwiatek symbolizujący aktualny dzień tygodnia.

Uczymy się rozpoznawania i nazywania kolorów. Z rozpoznawaniem kolorów radzimy sobie dobrze, z nazywaniem troszkę trudniej (ale to przecież początki)

Dni tygodnia poznajemy osłuchując się z ich nazwą.

                                   

                    1   2

 

PLAN DNIA

Wizualizujemy na tablicy "Mój dzień w przedszkolu" - jest to nasz plan dnia. Tablica wyposażona jest w:

- obrazki - symbolizujące różne czynności - działania, jakie podejmujemy w

                  ciągu dnia,

- strzałkę - wskazuje, która czynność w danym momencie się rozpoczyna,

- gong - sygnał dźwiękowy kiedy się kończy.

 

 

Każdy dzień rozpoczyna się od pokazania dzieciom i ułożenia z nimi obrazków  przedstawiających różne czynności zaplanowane przez nauczyciela. Dzieci w trakcie dnia przesuwają strzałkę i obserwują przebieg - rytm dnia.     

 

 

                           3  4

 

 

KOLEJNE WPROWADZONE ELEMENTY WIZUALIZACJI TO:

 

TABLICA OBECNOŚCI


Dzieci po wejściu do swojej sali na tablicy obok swojego zdjęcia i pod odpowiednim kolorem dnia tygodnia przypinają wybrane "słoneczko" - odpowiednie do swojego samopoczucia. Najczęściej wybieramy "wesołe słoneczko", ponieważ "Biedronki" są wesołe i lubią się uśmiechać. W wększości już pamiętamy o zaznaczeniu obecności, chociaż niekiedy przypominaja lub pomagają nam panie. Zerkając na tablicę "biedronkowym okiem" wiemy kto jest obecny w przedszkolu, a kogo nie ma. Pomagamy tez paniom "liczyć" ile jest "Biedronek"  w przedszkolu.

zdj 1

 

zdj 2

                        

KALENDARZ URODZIN

 

Dzieci obchodzą w naszej grupie swoje święto - URODZINKI. Jest miło i wesoło. Tańczymy wspólnie w koło śpiewając JUBILATOWI - STO LAT. Są uściski, przytulaski i "biedronkowy" prezencik. Aby wiedzieć kto i kiedy ma urodzinki mamy w sali KALENDARZ URODZIN "CZTERY BIEDRONKI - CZTERY PORY ROKU". Każda z biedronek ma: 

- odpowiedni symbol - oznaczjący daną porę roku;

*wiosna - koniczynka - dzieci urodzone w miesiącach III, IV, V

*lato - kwiatek - dzieci urodzone w miesiącach: VI, VII, VIII

*jesień - liść - dzieci urodzone w miesiącach: IX, X, XI

*zima - śnieżynka - dzieci urodzone w miesiącach: XII, I, II

- zdjęcia dzieci sa umieszczone na symbolach.

Dzieci poznają lub utrawalają pory roku, wiedzą kiedy i kto ma urodzinki.

 

zdj 3

 

  zdj 4  5

6  7

                          

DYŻURY

Dzieci próbują "pełnić" dzienne dyżury. Codziennie wybieramy dwóch dyżurnych:

dyżurny w łazience - dba o porządek; odpowiedzialny jest za to, żeby wszystkie ręczniki wisiały na wieszaczkach, 

dyżurny przy posiłkach - pomaga przy nakrywaniu do stołu; rozkłada łyżki, kubki...

O tym kto pełni dyżur wiemy patrząc na obrazki - symbole przy których są zdjęcia dzieci - dyżurnych.

8  9