Strona 1 z 5
OPIEKA MERYTORYCZNA
ŚRODOWISKO EDUKACJI DALTOŃSKIEJ
FILARY :
- Samodzielność
- Współpraca
- Odpowiedzialność
- Refleksja
PODEJŚCIE DO DZIECKA
- Eksponowana jest podmiotowość dziecka bazująca na humanizmie i swobodzie działania
- w edukacji kierujemy się potrzebami, uzdolnieniami, potencjałem rozwojowym i zainteresowaniami dziecka,
- podejście nacechowane jest otwartością na korzystanie z niezliczonych źródeł wiedzy, zdobywanie doświadczeń przez m.in. rozwiązywanie problemów i zadań,
- Stawiamy dziecku wyzwania na miarę jego możliwości co powoduje, że czuje się ono kompetentne, ma poczucie sprawstwa, gdyż samodzielnie potrafi wykonać różne czynności i działania
- Dziecko wdrażane jest do sztuki uczenia się samodzielnego i w grupie
- Jest zachęcane do zainteresowania się swoim działaniem i uczeniem w aspekcie planowania, wykonania i analizy efektów
NAUCZYCIEL
- tworzy atmosferę bezpieczeństwa, spokoju, porządku oraz radości.
- jest dostępny dla dziecka, aby w razie potrzeby je wspomóc lub zachęcić do działania.
- Organizuje uporządkowaną i harmonijną przestrzeń edukacyjną, które daje dziecku inspirację do spokojnej i bezpiecznej zabawy, nauki, pracy.
- jest przewodnikiem dzieci.
OTOCZENIE
- W najbliższym otoczeniu dziecka w przedszkolu znajdują się tzw. kąciki zabaw/centra edukacyjne, których wyposażenie inspiruje dzieci do twórczego działania i wykonywania zadań
- Środki dydaktyczne są celowo dobrane, odpowiadają potrzebom i zainteresowaniom dzieci, korzystanie z nich wpływa na rozwój zdolności manualnych , sprawności fizycznej, umiejętności językowych, matematycznych, przyrodniczych, muzycznych, teatralnych itp.
- Materiały potrzebne do rozwijania zdolności i umiejętności dzieci, rozłożone są w miejscach, do których dzieci mają bezpośredni dostęp
- Przestrzeń jest tak zorganizowana, że umożliwia dzieciom tworzenie grup zabawowych, działanie w parach i indywidualne
- poprz.
- nast. »»