PROGRAM TERAPII LOGOPEDYCZNEJ

DLA GRUPY XII

 

Termin realizacji: X/2019 – VI/2020

 

Cel ogólny: kształtowanie prawidłowej wymowy

Główne zadania:

  1. Usprawnianie narządów artykulacyjnych.
  2. Kształtowanie prawidłowych nawyków oddechowych.
  3. Doskonalenie słuchu fonematycznego.
  4. Wywołanie i/lub utrwalenie prawidłowego brzmienia głosek: w, f, s, z, c, dz.
  5. Automatyzacja prawidłowej wymowy.
  6. Wzbogacenie zasobu słownictwa.

Ewaluacja:      

Okresowe badanie efektów w miesiącach: styczniu, marcu, czerwcu.

Postępowanie logopedyczne:

I. Ćwiczenia wstępne

1.Ćwiczenia wstępne usprawniające narządy mowy:

  • wargi i policzki,
  • język,
  • podniebienie miękkie,
  • dolnej szczęki. 

2. Ćwiczenia oddechowe.

3. Ćwiczenia percepcji słuchowej.

 

II. Praca nad głoską

 

Głoski [f] [w]

Etap I

Ćwiczenia narządów mowy przygotowujące do wywołania głosek [f] [w]

  1. Energiczne wyrzucanie wargi dolnej przytrzymywanej między zębami.
  2. Nagryzanie wargi dolnej zębami - zabawy w naśladowanie króliczka lub chomika.
  3. Dmuchanie na brodę.
  4. Nakładanie górnej wargi na dolną.
  5. Dmuchanie na szyjkę butelki, aby powstał odgłos gwiżdżącego parostatku.
  6. Przyciskanie bokiem palca dolnej wargi i próby dmuchania na niego.

Etap II – wywołania dźwięku

Głoski:  w – podczas wymawiania lekko przybliżamy dolną  

                     wargę do górnych zębów,

                – uzyskamy wymawiając szeptem w.

Etap III – utrwalania dźwięku

Utrwalenie zaburzonych głosek odbywa się  według schematu:

  1. Utrwalenie wywołanej głoski
  • Utrwalenie głoski w izolacji
  • Utrwalenie głoski w sylabach
  1. Połączenie wszystkich wywołanych głosek (nagłos) z samogłoskami otwartymi
  2. Utrwalenie głosek w wygłosie
  3. Utrwalenie głosek w śródgłosie
  4. Utrwalenie głosek w logotomach
  5. Utrwalenie głosek w wyrazach wyjściowych      

                                 

Etap IV - Automatyzacja głosek

  1. Powtarzanie wyrazów z wywołanymi głoskami w nagłosie, w wygłosie
     i w śródgłosie
  2. Utrwalenie w zdaniach
  3. Teksty drukowane i wierszyki
  4. Mowa spontaniczna
  5. Opowiadanie treści historyjek obrazkowych

 

Głoski: [s], [z], [c], [dz]

Etap I

Ćwiczenia narządów mowy przygotowujące do prawidłowej wymowy głosek [s] [z] [c] [dz]

Ćwiczenia języka

  1. Liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie.
  2. Oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów.
  3. Dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy
     z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski [e],
  4. Zlizywanie czubkiem języka dżemu lub masła czekoladowego z dolnych dziąseł.
  5. Energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów - zabawa Wymiatanie śmieci.

Ponieważ układ masy języka podczas wybrzmiewania głosek syczących jest identyczny, jak przy dmuchaniu prowadzimy szereg ćwiczeń oddechowych, zwracając uwagę na wykonywanie tej czynności na konkretne przedmioty, np. świecę, kartkę papieru. Pozwala to stwierdzić czy strumień powietrza jest prawidłowo kierowany, a także - sprawdzić długość wydechu.

  1. Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki.
  2. Dmuchanie na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wyginać go pod wpływem dmuchania - zabawa „Tańczący płomyczek”.
  3. Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą.
  4. Zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki - zawody „Kto dmuchnie dalej”.
  5. Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
  6. Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego.
  7. Dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze – zabawa Wyścigi samochodowe”.
  8. Przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej na przeciwko – zabawa Mecz piłkarski”.
  9. Dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza – zabawa Gotowanie wody”.
  10. Nadmuchiwanie balonów, zabawek i piłek z folii.
  11. Próby gwizdania.
  12. Zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki, np. piórka, kłębka waty, papierowej kulki.
  13. Rozdmuchiwanie: chrupek, ryżu, kaszy, pociętej gąbki lub kawałków styropianu.
  14. Gra na instrumentach muzycznych: organkach, trąbce, gwizdku.
  15. Gra na grzebieniu owiniętym cienką bibułą.
  16. Dmuchanie na piórko, aby unosiło się ponad głową osoby ćwiczącej.
  17. Rozdmuchiwanie plamki farby wodnej na podkładce z tworzywa sztucznego.

Ćwiczenia warg

  1. Rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski [i],
  2. Naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianiem ich wargami.
  3. Układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej.
  4. Wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust:

        - kozy - me, me,

- barana - be, be,

- kurczątka - pi, pi,

- śmiechu - hi, hi.

  1. Pokazywanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust, jak przy głosce [u].

Etap II – wywołania dźwięku

 

Wywoływanie głosek s , z

  • wysuwanie języka tak, aby jego czubek znajdował się między zębami
  • dmuchanie na wskazujący palec ustawiony przed ustami
  • stopniowe cofanie języka i zbliżanie siekaczy dolnych do górnych
  • przedłużanie artykulacji spółgłoski f (lub w dla spółgłoski z) ze stopniowym zbliżaniem zębów i rozciąganiem warg

Wywoływanie głosek c , dz

  • wymawianie spółgłoski t z systematycznym przedłużaniem dźwięku (lub dla wywołania głoski dz)
  • jednoczesne cofanie kącików warg

Uzyskanie spółgłosek dźwięcznych z i dz odbywa się w podobny sposób, bowiem spółgłoski te ulegają takim samym zniekształceniom jak spółgłoski
si c.

W przypadku ubezdźwięczniania s i dz stosujemy ćwiczenia typowe dla mowy bezdźwięcznej.

 

Etap III – Utrwalania dźwięku

Utrwalenie zaburzonych głosek odbywa się  według schematu:

  1. Utrwalenie wywołanej głoski:
  • Utrwalenie głoski w izolacji
  • Utrwalenie głoski w sylabach
  1. Połączenie wszystkich wywołanych głosek (nagłos) z samogłoskami otwartymi
  2. Utrwalenie głosek w wygłosie
  3. Utrwalenie głosek w śródgłosie
  4. Utrwalenie głosek w logotomach
  5. Utrwalenie głosek w wyrazach wyjściowych

Etap IV - Automatyzacja głosek

  1. Powtarzanie wyrazów z wywołanymi głoskami w nagłosie, w wygłosie
    i w śródgłosie
  2. Utrwalenie w zdaniach
  3. Teksty drukowane i wierszyki
  4. Mowa spontaniczna
  5. Opowiadanie treści historyjek obrazkowych

Opracowała:

logopeda mgr Elżbieta Skórzewska

 

 

Logopedia692      HARMONOGRAM ZAJĘĆ     

          LOGOPEDYCZNYCH

 

od 1.10.2019 – 30.06.2020 r.

 

 

NUMER GRUPY

 

 

DZIEŃ TYGODNIA

 

GODZINA

 

I GRUPA TERAPEUTYCZNA

WTOREK

CZWARTEK

 

10:30-10:55

 

II GRUPA TERAPEUTYCZNA

WTOREK

CZWARTEK

 

10:55-11:20

 

III GRUPA TERAPEUTYCZNA

WTOREK

CZWARTEK

 

11:20-11:45

 

IV GRUPA TERAPEUTYCZNA

WTOREK

CZWARTEK

 

12:15-12:40

 

V GRUPA TERAPEUTYCZNA

WTOREK

CZWARTEK

 

12:40-13:00

 

VI GRUPA TERAPEUTYCZNA 

WTOREK

CZWARTEK

 

13:00-13:25

 

VII GRUPA TERAPEUTYCZNA

WTOREK

CZWARTEK

 

13:40-14:00

 

VIII GRUPA TERAPETYCZNA

 

WTOREK

 

14:00-14:20 

 

IX GRUPA TERAPEUTYCZNA

 

CZWARTEK

 

14:00-14:20

 

X GRUPA TERAPEUTYCZNA

 

WTOREK

 

14:20-14:40 

 

XI GRUPA TERAPEUTYCZNA

 

 

CZWARTEK

 

14:20-14:40

 

XII GRUPA TERAPEUTYCZNA

WTOREK CZWARTEK

14:40-15:00

 

 

 ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE- GRUPOWE- WTOREK/CZWARTEK 11:45-12:15

 

GRUPA MOLTYLKI- ZAJĘCIA Z LOGOPEDĄ- OD II PÓŁROCZA ĆWICZENIA JĘZYKA I INNYCH NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH Z CAŁĄ GRUPĄ W CIĄGU DNIA PRACY 

 

WSKAZANE GODZINY OBEJMUJĄ CZAS ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNEGO . 

 

 

Opracowała:

 Logopeda mgr Elżbieta Skórzewska

 

 

                KOCHANI RODZICE!

Żeby ćwiczenia były zabawą warto:

Czytaj więcej...

Ćwiczenia logopedyczne nie muszą być nudne!

Niech to będzie zabawa dla Ciebie i dziecka. Dodatkowo będzie to czas, jaki spędzicie razem i to już jest sukces.

Moja propozycja na wiosenne dni:

 

WIOSENNA BAJECZKA LOGOPEDYCZNA

- GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA.

„Wiosenny spacer Kubusia Puchatka”

Dziecko ma przed sobą lusterko. Opowiadamy historyjkę (bajeczkę) i pokazujemy ruchy języka – a dziecko naśladuje nas.

 

 

Kubuś Puchatek obudził się rano, przeciągnął się i bardzo mocno ziewnął (ziewamy). Po czym podskoczył z radością ( podnosimy język do podniebia, a następnie opuszczamy na dno jamy ustnej) Hura! – głośno krzyknął - Już wiosna! Postanowił dzisiaj wyruszyć na wycieczkę do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Szybko zjadł śniadanie (kilka razy otwieramy szeroko usta, następnie naśladujemy przeżuwanie pokarmu, przełykamy ślinę). Podczas jedzenia pobrudził sobie pyszczek. Oblizał wiec językiem dokładnie wargi i wszystkie ząbki (usta cały czas szeroko otwarte). Najedzony i czysty wyszedł przed swój domek. Wokół słychać było radosny śpiew ptaków (naśladujemy głosy ptaków). Rozejrzał się w prawo i  w lewo, spoglądał w górę i w dół (przesuwamy język z jednego końca ust do drugiego – od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody) Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonujemy krótki wdech nosem, chwilę zatrzymujemy powietrze i długo wydychamy ustami). Było ciepło i przyjemnie (uśmiechamy się, rozchylając wargi). – Jak tu pięknie! – zawołał radośnie i ruszył dalej przed siebie. Dotarł nad staw. Nad brzegiem zobaczył bociany (wymawiamy kle, kle), usłyszał kumkanie żab (wymawiamy: kum, kum, kum). Ruszył dalej (powtarzamy: tup, tup, tup).

Wszedł głębiej w las (język chowamy w głąb jamy ustnej). Wszędzie rosły gęste krzaki (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). Przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Znalazł się na pięknej polanie. Rozejrzał się prawo (przesuwamy język do prawego kącika ust) i w lewo (przesuwamy język do lewego kącika ust),spojrzał w górę (dotykamy czubkiem języka górnej wargi), a następnie w dół (dotykamy czubkiem języka dolnej wargi) zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki. Bzyczały pszczoły (naśladujemy: bzz, bzz, bzz) Nagle Kubuś Puchatekzauważył, że zrobiło się ciemno. Ruszył w powrotną drogę. Znowu musiał przedzierać się przez gęste zarośla (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby).Gdy wrócił do swojego domku był bardzo zmęczony (wysuwamy język na brodę i dyszymy). Położył się do łóżeczka i zasnął (chrapiemy).

Opracowała neurologopeda mgr Elżbieta Skórzewska

ĆWICZCIE Z DZIECKIEM SYSTEMATYCZNIE !

Tylko wtedy przyniosą one oczekiwany efekt. Ćwiczyć można zawsze i wszędzie, nie musi się to odbywać w wyznaczonym, ustalonym czasie. Jest to nawet niewskazane, gdyż dziecko nie powinno traktować takich ćwiczeń jak obowiązku.

 

- ćwiczenia narządów artykulacyjnych dla dzieci

 

Bajka logopedyczna: CHORY KOTEK

 

Bajka logopedyczna: PRZYGODY WĘŻĄ

 

Bajka logopedyczna: WESOŁE MIASTECZKO

 

Bajka logopedyczna: ŚNIADANIE PUCHATKA

 

Bajka logopedyczna: MYSZKA PEPCIA

 

Czytaj więcej...

         Przy prawidłowym połykaniu, płyny nie wyciekają z jamy ustnej, język znajduje się na podniebieniu, a wargi nie powinny mocno zaciskać się (w momencie połykania). Nieprawidłowe połykanie prowadzi do powstawania lub pogłębiania wad zgryzu. Wady zgryzu z kolei związane są z powstawaniem różnorodnych wad wymowy, np. wymowy międzyzębowej. Długotrwałe ssanie smoczka przez dziecko powoduje również brak pionizacji języka – potrzeby do realizacji niektórych głosek.

Czytaj więcej...

 

PLAN ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH

Z UWZGLĘDNIENIEM POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW TERAPII

Czytaj więcej...

 Kochany Rodzicu!

Z pewnością interesuje Cię, czy rozwój  mowy Twojego dziecka przebiega zgodnie z normą podawaną w fachowej literaturze (logopedycznej, psychologicznej)?

Czytaj więcej...