1. Rozgrzewka - kilka zabaw na rozruszanie warg i języka :
  • Ćwiczenia języka:
  • „Ile masz ząbków? -liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie;
  • „Myjemy okna” -oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów;
  • Dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski [e];
  • Zlizywanie czubkiem języka dżemu lub masła czekoladowego z dolnych dziąseł;
  • „Wymiatanie śmieci” -energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów.

Zabawy oddechowe:

  • Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki;
  • Zabawa Tańczący płomyczek - Dmuchanie na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wyginać go pod wpływem dmuchania;
  • Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą.
  • Zawody „Kto dmuchnie dalej” - zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki;
  • Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
  • Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego.
  • Zabawa „Wyścigi samochodowe” - dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze;
  • Zabawa „Mecz piłkarski” - przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej naprzeciwko;
  • Zabawa „Gotowanie wody” - dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza;
  • Nadmuchiwanie balonów, zabawek i piłek z folii.
  • Próby gwizdania.
  • Zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki, np. piórka, kłębka waty, papierowej kulki.
  • Rozdmuchiwanie: chrupek, ryżu, kaszy, pociętej gąbki lub kawałków styropianu.
  • Gra na instrumentach muzycznych: organkach, trąbce, gwizdku.
  • Gra na grzebieniu owiniętym cienką bibułą.
  • Dmuchanie na piórko, aby unosiło się ponad głową osoby ćwiczącej.
  • Rozdmuchiwanie plamki farby wodnej na podkładce z tworzywa sztucznego

Ćwiczenia warg

  • Rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski [i],
  • Naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianiem ich wargami.
  • Układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej.
  • Wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust:
  • kozy - me, me,
  • barana - be, be,
  • kurczątka - pi, pi,
  • śmiechu - hi, hi.
  • Pokazywanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust, jak przy głosce [u].
  1. Ćwiczenia z głoską s:

Rodzicu zwróć uwagę, czy dziecko ma wczasie artykulacji głosek: s, z, c, dz – usta rozciągnięte, jak w uśmiechu, zęby przybliżone, język za dolnymi zębami.

  • Powtarzaj sylaby: sa, so, se, su, sy
  • Wyrazy: sanki, sad, sandały, sałata, sok, sobota, sopel, sąd, seler, sekunda, ser, serek, sen, sól, sukienka, syn, syrop, sypialnia, syrena, itp.;
  • Pary wyrazów: suchy ser, surowy seler, samochód syna;
  • Zdania: W sobotę pójdę do sadu. Lubię sałatę i surowy seler. Sonia ubrała sukienkę i sandały.

ĆWICZCIE Z DZIECKIEM SYSTEMATYCZNIE !

Tylko wtedy przyniosą one oczekiwany efekt. Ćwiczyć można zawsze i wszędzie, nie musi się to odbywać w wyznaczonym, ustalonym czasie. Jest to nawet niewskazane, gdyż dziecko nie powinno traktować takich ćwiczeń jak obowiązku.

 

Opracowała:

neurologopedia mgr Elżbieta Skórzewska

 

 

  1. Rozgrzewka - kilka zabaw na rozruszanie warg i języka:

Ćwiczenia języka:

  • „Liczenie ząbków” – dotykanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej;
  • „Mycie zębów” – oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach;
  • „Zaczarowany język” – przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach;
  • „Język malarzem” – język to pędzel, którego czubkiem dzieci mają naśladować malowanie różnych wzorów (kropek, kółek, linii, kwadratów, trójkątów);
  • „Młotek” – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.

Ćwiczenia warg:

  • "Ryjek świnki" - wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu (zęby widoczne);
  • "Całuski" - cmokanie ustami;
  • "Zmęczony konik" - parskanie wargami;
  • "Wąsy" - wysuwanie warg jak przy wymawianiu "u", położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania;
    • "Straż pożarna" - wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e-o oraz a-u;
    • "Ryjek" - układanie warg w kształcie ryjka, a następnie ich rozsuwanie do uśmiechu.
  1. Ćwiczenia z głoską sz:

Rodzicu zwróć uwagę, czy dziecko czasie artykulacji głosek:

sz, ż, cz, dż ma – wargi zaokrąglone i lekko wysunięte do przodu, zęby przybliżone, język zbliżony do wałeczków dziąsłowych.

Powtarzamy:

  • Sylaby: sza, szo, sze, szu, szy;
  • Wyrazy: szafa, szalik, szatnia, szabla, szachy, szeroki, szelki, szufelka, szuflada, szewc, szopa, szorty, szum, szofer, szuwary, szyba, szyja, szynka, szydełko, szew, szept, szarlotka.
  • Pary wyrazów: szerokie szuflady, szary szalik, szerokie szelki.
  • Zdania: Pod szafą były myszy. W szufladzie mam szerokie szelki i szare sznurowadła. Lubię szynkę i szarlotkę
  • Rymowanka:

Szumi, szumi woda.
szumią, szumią pola.
Szumi, szumi woda.
szumią, szumią pola.

Będzie ładna pogoda.

  • Wierszyk:

“Szedł po drodze”

Szedł po drodze Szymek
do szkoły się uczyć,
i tak wciąż powtarzał:
sza- sza,
szpa- szpa,
szo- szo,
sze- sze,
szy- szy…
Taki mały Szymek,
co uczyć się chciał.

(autor nieustalony)

ĆWICZCIE Z DZIECKIEM SYSTEMATYCZNIE !

Tylko wtedy przyniosą one oczekiwany efekt. Ćwiczyć można zawsze i wszędzie, nie musi się to odbywać w wyznaczonym, ustalonym czasie. Jest to nawet niewskazane, gdyż dziecko nie powinno traktować takich ćwiczeń jak obowiązku.

Opracowała:

neurologopedia mgr Elżbieta Skórzewska

 

 

  1. Rozgrzewka - kilka zabaw na rozruszanie warg i języka:

Ćwiczenia warg:

- podnoszenie i opuszczanie dolnej wargi;

  • Cofanie lewego i prawego kąta ust – na przemian;
  • Oblizywanie wargą wargi;
  • Dotykanie siekaczami górnymi dolnej wargi i odwrotnie;
  • Nakładanie warg i poruszanie nimi naśladując królika;
  • Naśladowanie parskania konia (prr, prr).

Ćwiczenia języka:

  • Wysuwanie języka na zewnątrz – zabawa: „Szuflada”;
  • Dotykanie językiem nosa, podbródka – zabawa: „Języczek myje komin i schody”;
  • Dotykanie językiem górnych zębów z wewnątrz i z zewnątrz;
  • Lizanie podniebienia przy otwartych ustach – zabawa: „Malujemy sufit”;
  • Zlizywanie mleka, śmietany ze spodeczka – zabawa „Kotek pije mleczko”;
  • Mlaskanie: zabawa „Jemy cukierki”;
  • Cmokanie: zabawa: „Wysyłamy całusy”;
  • Żucie gumy i ssanie landrynek;
  • Dynamiczne wymawianie : lalalalalala – llllllllllllll
  • Dynamiczne wymawianie : ddddddddd – dt, dt, dt, dddttdttddttddtdtd.

 

2. Ćwiczenia z głoską r:

Rodzicu zwróć uwagę, czy dziecko ma w czasie artykulacji głosek:

l , r : wargi rozwarte, a język uniesiony do wałeczków dziąsłowych.

Powtarzaj:

  • Wyrażenia: pra, pro, pre, pru, pry, bra, bro, bre, bru, bry, dra, dro, dre, dru, dry;
  • Wyrazy: prawy, prawdziwy, prosty, prędki, brudny, brat, brązowy, bystry, brat, trawa, trąbka, trudny, trwały, drobny, drogi, mądry, zdrowy, prać, próbować, prasować, produkować, bronić, broić, brodzić, brudzić, tresować, trąbić, trenować, drażnić, drążyć, dreptać, drapać, drukować;
  • Pary wyrazów: droga trąbka, brudne pranie, prawdziwy trener, dobry brat, prosta droga;
  • Zdania: Trener trenuje na trawie., Próbuje trąbić na trąbce., Brat drepcze drogą.
  • Wierszyk:

TRĄBKA PIOTRKA /r/

Piotrek trąbkę ma,

trąbi : tra, tra, tra.

Siostra krzyczy: nie!

Piotrek : tre, tre, tre.

Piotrka bawi to

trąbi : tro, tro, tro.

Try, tra, tro, tre, tro, tra,

to zabawa na sto dwa.

(Skorek Ewa Małgorzata: 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych)

 

ĆWICZCIE Z DZIECKIEM SYSTEMATYCZNIE !

Tylko wtedy przyniosą one oczekiwany efekt. Ćwiczyć można zawsze i wszędzie, nie musi się to odbywać w wyznaczonym, ustalonym czasie. Jest to nawet niewskazane, gdyż dziecko nie powinno traktować takich ćwiczeń jak obowiązku.

Opracowała:

neurologopedia mgr Elżbieta Skórzewska

 

 

Logopedia692      HARMONOGRAM ZAJĘĆ     

          LOGOPEDYCZNYCH

 

od 1.11.2022 – 30.06.2023 r.

 

 

NUMER GRUPY

 

 

DZIEŃ TYGODNIA

 

GODZINA

 

I GRUPA TERAPEUTYCZNA

PONIEDZIAŁEK

ŚRODA

 

7:30-8:05

 

II GRUPA TERAPEUTYCZNA

PONIEDZIAŁEK

ŚRODA

 

8:05-8:30

 

III GRUPA TERAPEUTYCZNA

PONIEDZIAŁEK

ŚRODA

 

8:35-9:00

 

IV GRUPA TERAPEUTYCZNA

PONIEDZIAŁEK ŚRODA

 

9:00-9:25

 

V GRUPA TERAPEUTYCZNA

PONIEDZIAŁEK

ŚRODA

 

9:25-9:50

 

VI GRUPA TERAPEUTYCZNA 

PONIEDZIAŁEK

ŚRODA

 

9:50-10:15

 

VII GRUPA TERAPEUTYCZNA

PONIEDZIAŁEK

ŚRODA

 

10:15-10:40

 

VIII GRUPA TERAPETYCZNA

 

PONIEDZIAŁEK ŚRODA

 

10:40-11:05 

 

IX GRUPA TERAPEUTYCZNA

 

PONIEDZIAŁĘK ŚRODA

 

11:05-11:30

 

 

 ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE- GRUPOWE- WTOREK/CZWARTEK 11:45-12:15

 

GRUPA PSZCZÓŁKI- ZAJĘCIA Z LOGOPEDĄ- ĆWICZENIA JĘZYKA I INNYCH NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH Z CAŁĄ GRUPĄ W CIĄGU DNIA PRACY 

 

WSKAZANE GODZINY OBEJMUJĄ CZAS ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNEGO . 

 

 

Opracowała:

 Logopeda mgr Elżbieta Skórzewska

 

 

                KOCHANI RODZICE!

Żeby ćwiczenia były zabawą warto:

Czytaj więcej...

Ćwiczenia logopedyczne nie muszą być nudne!

Niech to będzie zabawa dla Ciebie i dziecka. Dodatkowo będzie to czas, jaki spędzicie razem i to już jest sukces.

Moja propozycja na wiosenne dni:

 

WIOSENNA BAJECZKA LOGOPEDYCZNA

- GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA.

„Wiosenny spacer Kubusia Puchatka”

Dziecko ma przed sobą lusterko. Opowiadamy historyjkę (bajeczkę) i pokazujemy ruchy języka – a dziecko naśladuje nas.

 

 

Kubuś Puchatek obudził się rano, przeciągnął się i bardzo mocno ziewnął (ziewamy). Po czym podskoczył z radością ( podnosimy język do podniebia, a następnie opuszczamy na dno jamy ustnej) Hura! – głośno krzyknął - Już wiosna! Postanowił dzisiaj wyruszyć na wycieczkę do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Szybko zjadł śniadanie (kilka razy otwieramy szeroko usta, następnie naśladujemy przeżuwanie pokarmu, przełykamy ślinę). Podczas jedzenia pobrudził sobie pyszczek. Oblizał wiec językiem dokładnie wargi i wszystkie ząbki (usta cały czas szeroko otwarte). Najedzony i czysty wyszedł przed swój domek. Wokół słychać było radosny śpiew ptaków (naśladujemy głosy ptaków). Rozejrzał się w prawo i  w lewo, spoglądał w górę i w dół (przesuwamy język z jednego końca ust do drugiego – od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody) Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonujemy krótki wdech nosem, chwilę zatrzymujemy powietrze i długo wydychamy ustami). Było ciepło i przyjemnie (uśmiechamy się, rozchylając wargi). – Jak tu pięknie! – zawołał radośnie i ruszył dalej przed siebie. Dotarł nad staw. Nad brzegiem zobaczył bociany (wymawiamy kle, kle), usłyszał kumkanie żab (wymawiamy: kum, kum, kum). Ruszył dalej (powtarzamy: tup, tup, tup).

Wszedł głębiej w las (język chowamy w głąb jamy ustnej). Wszędzie rosły gęste krzaki (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). Przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Znalazł się na pięknej polanie. Rozejrzał się prawo (przesuwamy język do prawego kącika ust) i w lewo (przesuwamy język do lewego kącika ust),spojrzał w górę (dotykamy czubkiem języka górnej wargi), a następnie w dół (dotykamy czubkiem języka dolnej wargi) zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki. Bzyczały pszczoły (naśladujemy: bzz, bzz, bzz) Nagle Kubuś Puchatekzauważył, że zrobiło się ciemno. Ruszył w powrotną drogę. Znowu musiał przedzierać się przez gęste zarośla (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby).Gdy wrócił do swojego domku był bardzo zmęczony (wysuwamy język na brodę i dyszymy). Położył się do łóżeczka i zasnął (chrapiemy).

Opracowała neurologopeda mgr Elżbieta Skórzewska

ĆWICZCIE Z DZIECKIEM SYSTEMATYCZNIE !

Tylko wtedy przyniosą one oczekiwany efekt. Ćwiczyć można zawsze i wszędzie, nie musi się to odbywać w wyznaczonym, ustalonym czasie. Jest to nawet niewskazane, gdyż dziecko nie powinno traktować takich ćwiczeń jak obowiązku.

 

- ćwiczenia narządów artykulacyjnych dla dzieci

 

Bajka logopedyczna: CHORY KOTEK

 

Bajka logopedyczna: PRZYGODY WĘŻĄ

 

Bajka logopedyczna: WESOŁE MIASTECZKO

 

Bajka logopedyczna: ŚNIADANIE PUCHATKA

 

Bajka logopedyczna: MYSZKA PEPCIA

 

Czytaj więcej...

         Przy prawidłowym połykaniu, płyny nie wyciekają z jamy ustnej, język znajduje się na podniebieniu, a wargi nie powinny mocno zaciskać się (w momencie połykania). Nieprawidłowe połykanie prowadzi do powstawania lub pogłębiania wad zgryzu. Wady zgryzu z kolei związane są z powstawaniem różnorodnych wad wymowy, np. wymowy międzyzębowej. Długotrwałe ssanie smoczka przez dziecko powoduje również brak pionizacji języka – potrzeby do realizacji niektórych głosek.

Czytaj więcej...

 

PLAN ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH

Z UWZGLĘDNIENIEM POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW TERAPII

Czytaj więcej...

 Kochany Rodzicu!

Z pewnością interesuje Cię, czy rozwój  mowy Twojego dziecka przebiega zgodnie z normą podawaną w fachowej literaturze (logopedycznej, psychologicznej)?

Czytaj więcej...