ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEW GRUPIE PSZCZÓŁEK W MIESIĄCU STYCZNIU;
ZIMOWY CZAS, ZABAWY CZAS
- Uświadomienie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze
zjawiskami atmosferycznymi. - Wyrabianie nawyków higieniczno- kulturalnych związanych z hartowaniem.
- zapoznanie z literą c: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- nauka tańca
- nauka piosenki z gestami
Dziecko:
− rozpoznaje i opisuje cechy zimy
- rozpoznaje i nazywa literę c: małą i wielką, drukowaną i pisaną
− utrwalanie symbolu graficznego cyfr od 1 do 10
− bierze aktywny udział w grze zespołowej
- wykonuje komendy nauczyciela podczas tańca
− ilustruje piosenkę ruchem

− rozwijanie świadomości rytmicznej organizacji czasu
-poznanie budowy kalendarzy i ich charakterystycznych elementów
-poszerzenie zasobu słownictwa i pojęć związanych z mierzeniem i określaniem czasu
-doskonalenie umiejętności stosowania technik twórczego myślenia i rozwijanie wyobraźni podczas działania i zabaw słownych
-ksztaltowanie umiejętności liczenia, porównywanie liczebności zbiorów
− realizacja różnych tematów rytmicznych z zastosowaniem różnych
przyborów
− rozwijanie sprawności manualnej
− wykonywanie
w zespołach wspólnego kalendarza
− porównywanie liczebności zbiorów
− wykonywanie zegarów
- cyfra 0
-odczytywanie sylab i wyrazów poznanych liter, karta pracyDziecko:
- poznaje zegary pod względem wyglądu i przeznaczenia
-dostrzega wpływ postępu technicznego na sposoby mierzenia i wskazywania czasu
- ćwiczy odczytywanie pełnej godziny i połówki na zegarze
− kojarzy wybrane godziny z okreslonymi czynnościami wykonywanymi w ciągu dnia
- wykazuje się myśleniem przyczynowo-skutkowym, przewidując skutki braku zegarów
-naśladuje zegar podczas ekspresji ruchowej i głosowej
− rozpoznaje cyfrę 0
− reaguje w odpowiedni sposób
na różnice dynamiczne w piosence
− stosuje znaki: =, <, >
- cyfra 0
-odczytywanie sylab i wyrazów poznanych liter, karta pracy• Okazywanie szacunku autorytetom moralnym i intelektualnym
• Dostrzeganie cech charakteru sprzyjających rozwijaniu zdolności i talentów
• Wdrażanie do szukania i korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy
• Doskonalenie umiejętności dokonywania oceny postępowania innych i odróżniania spraw ważnych od błahych
• Kształcenie umiejętności prowadzenia rozmów, których podstawą jest umiejętne słuchanie innych i poprawne wyrażanie własnych myśli
• Rozwijanie wiary we własne możliwości oraz wytrwałości w dążeniu i do celu i umiejętności planowania działańDziecko:
-dokonuje oceny postępowania postaci, stosując adekwatne określenia
- docenia wartość uczciwej i ciężkiej pracy prowadzącej do trwałych i oczekiwanych efektów
- wskazuje różne źródła wiedzy i możliwości ich
wykorzystania
- dostrzega znaczenie postępu technicznego w upowszechnianiu i zdobywaniu wiedzy
- wskazuje cechy charakteru sprzyjające rozwojowi
zdolności intelektualnych
- poznaje literę n
- interesuje się historią Polski i osiągnięciami wielkich Polaków mających wpływ na rozwój techniki
- docenia umiejętność mądrego słuchania, mówienia i ćwiczenia umysłu w rozwijaniu zdolności umysłowych

• Zachęcanie dzieci do podtrzymywania rodzinnych zwyczajów i tradycji
• Rozbudzanie empatii i uczenie właściwego reagowania na emocje i potrzeby innych
• Kształcenie gotowości do niesienia pomocy i respektowania prawa do wypoczynku najbliższych
• Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych - budowania dialogu, wywiadu, rozmowy
• Kształtowanie właściwej postawy dzieci wobec osób starszych
- odczytuje prosty schemat obrazujący stopnie pokrewieństwa w rodzinie
- podejmuje próbę czytania globalnego wyrazów
- poznaje nową technikę plastyczną
- dokonuje oceny postępowania bohaterów opowiadania w stosunku do babci
- ceni wartość czasu spędzonego z dziadkami
- dostrzega wartość archiwizowania losów rodziny w formie albumów
- interesuje się historią swojej rodziny i pracą zawodową dziadków
- porównuje liczebność zbiorów, stosując określenia
"mniej", "więcej", "tyle samo"
- umie śpiewać piosenkę
- rozwija koncentrację i szybko reaguje na zmiany w muzyce
- doskonali umiejętność odbicia obunóż i miękkiego lądowania
WAŻNE DATY
21.01 / 22.01 ŚWIĘTO BABĆ I DZIADKÓW - PAMIĘTAMY O ŻYCZENIACH
Czerwiec 1. Dzieci świata Dzieci poznają pojęcia Unia Europejska oraz jej symbole Wzbogacają wiedzę o wybranych krajach Unii Europejskiej Dostrzegają różnice między ludźmi dotyczące języka, kultury, zwyczajów, folkloru i warunków życia 2. Marzenia do spełniania Dzieci dostrzegają swoje predyspozycje oraz kształtują pozytywną samoocenę i wiarę we własne możliwości Podejmują próbę wartościowania marzeń ze względu na wagę i możliwości realizacji Poznają przykłady ludzi, którzy osiągnęli sukces dzięki rozwijaniu własnych predyspozycji 3. Wakacje z żywiołami Dzieci dostrzegają piękno, różnorodność i cechy charakterystyczne poszczególnych regionów naszego kraju oraz wykazuje podstawową orientację na mapie Utrwalają pojęcia związane z edukacją patriotyczną Dzieci dzielą się wrażeniami z podróży przez żywioły oraz wykazuje zainteresowanie poznawcze dalszym pogłębianiem wiedzy na ten temat Preferują aktywne formy wypoczynku letniego oraz rozumieją konieczność przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wakacji
Maj u Pszczółek
1. Powietrze i wiatr
-
W tym tygodniu dzieci poznają wielozmysłowo właściwości powietrza
-
Dowiedzą się, w jaki sposób człowiek wykorzystuje wiatr do swoich potrzeb
-
Poznają instrumenty dęte oraz ich brzmienie
2. Latające wynalazki
-
Dzieci wzbogacą wiedzę na temat powietrznych środków transportu
-
Dokonują klasyfikacji pojazdów ze względu na różne kryteria
-
Dzieci poćwiczą stosowanie określeń odnoszących się do wysokości i szybkości
3. Sekrety latających zwierząt
-
Dzieci wzbogacą wiedzę na temat ptaków krajowych i egzotycznych
-
Dostrzegą cechy charakterystyczne budowy ptaków, umożliwiające im latanie
-
Dzieci dokonają klasyfikacji zwierząt ze względu na różne kryteria
4. Aktywnie, rodzinnie, zdrowo
-
Dzieci wskazują rolę poszczególnych członków rodziny
-
Znają imiona i nazwiska najbliższej rodziny i swój adres zamieszkania
-
Nazywają zawody rodziców i dziadków oraz wzbogacają wiedzę dotyczącą narzędzi pracy , elementów ubioru , wykonywanych czynności
Kwiecień u Pszczółek
1. Woda dla zdrowia
-
Poznamy cechy wody
-
uświadomimy sobie, jak ważne w naszym życiu jest picie wody
-
będziemy wykonywać doświadczenia
2. Wielkanocne tradycje
-
Poznamy wielkanocne zwyczaje
-
nauczymy się nowej techniki - decupage i wykonamy piękne jajka w prezencie dla Rodziny
-
zasiądziemy przy wielkanocnym stole
-
nauczymy się piosenki "Wieziemy kogucika"
3. Dzień Ziemi
-
Poznamy określenia "ekologia"
-
uświadomimy sobie, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe
-
pogłębimy wiedzę na temat roślin i zwierząt
4. Kolory wiosny
-
dzieci poznają symbole charakterystyczne dla wiosny
-
będą wybierać i klasyfikować piktogramy zgodnie z treścią ilustracji
-
poznają cyfrę 8 i wiosenne piosenki
I. Styczeń
1.Opowieści zimowego nieba
-
Kalendarze - będziemy je oglądać, nazywać znane symbole cyfr,
-
"Czas nam nie chce się zatrzymać -
wiosna, lato, jesień, zima, znów minął rok, kolejny rok..." - utrwalimy tekst piosenki i charakterystyczne cechy pór roku
-
Poznamy Układ Słoneczny i posłuchamy kosmicznej muzyki
-
Sprawdzimy, czy śnieg jest naprawdę bielutki i czysty...
2. Zimowe zabawy
-
Przyjrzymy się dokładniej zimie i jej cechom
-
Będziemy czytać, czytać! Pójdziemy na otwarcie biblioteki dworcowej
-
Sprawdzimy, jak działa termometr
-
Pobawimy się bezpiecznie na śniegu
-
Będziemy ćwiczyć klasyfikowanie
3. Z babcią i dziadkiem przy kominku
-
Przygotujemy się do Dnia Babci i Dziadka - poznamy nowe wiersze, piosenki, tańce
-
Poznamy zabawy naszych dziadków
-
Porozmawiamy o zainteresowaniach naszych dziadków
-
Wykonamy piękne prace plastyczne w prezencie dla dziadków
-
Porozmawiamy o bezpieczeństwie przed zbliżającymi się feriami
II. Luty
W tym miesiącu nasze województwo ma ferie.
Życzymy wszystkim dzieciom odpoczynku i bezpiecznego powrotu z ferii!
1. Woda - źródło życia
-
Będziemy badać wodę - wielozmysłowo!
-
Poznamy znaczenie wody i jej obieg w środowisku
-
Popracujemy z mapą i globusem, wskażemy cieki wodne
-
Poznamy faunę i florę mórz i oceanów
-
Nazwiemy zawody związane z wodą
-
Postaramy się zrozumieć znaczenie czystości w
2. Czas na bal
-
Poznamy tradycje zabaw karnawałowych
-
Będziemy tańczyć, uczyć się nowych układów tanecznych
-
Stworzymy własną orkiestrę, będziemy tworzyć muzykę
-
Odwiedzimy Szkołę Muzyczną , nazwiemy poznane tam instrumenty
-
Poznamy zabawy dzieci z innych krajów, obejrzymy zdjęcia z zabaw karnawałowych w Rio
III. Marzec
1. Płyniemy na daleki ląd
-
Pozbawimy się w podróżników! Poszukamy zaginionego skarbu...
-
Poznamy Afrykę, Amerykę i Australię
-
Będziemy odczytywać symbole na mapie i globusie
-
Poćwiczymy koordynację ręki i oka
-
Będziemy ćwiczyć globalne czytanie
2. Wodne odgłosy i eksperymenty
Będziemy:
-
rozpoznawać i nazywać odgłosy wody
-
odmierzać i przelewać płyny
-
przeprowadzać doświadczenia,
-
poznawać cechy przedwiośnia
-
próbować zrozumieć obieg wody w przyrodzie
-
nazywać części roślin, które piją wodę
3. Woda dla zdrowia
-
Przypomnimy sobie zasady zdrowego żywienia
-
Porównamy naczynia i ich pojemności
-
Nauczymy się gotować zupę i poznamy zasady higieny podczas przygotowywania posiłków
-
Spróbujemy zrozumieć na czym polega zdrowy tryb życia
4. Sztuka bycia szczęśliwym
-
Emocje, emocje! - będziemy ćwiczyć, jak je wyrażać i kontrolować w akceptowalny dla otoczenia sposób
-
Spróbujemy je wyrazić za pomocą mimiki i gestów i postaramy się dostrzec, jaki jest wpływ naszych emocji na odczucia innych ludzi
-
Będziemy wyrażać emocje poprzez taniec , określać strony ciała oraz kierunki w przestrzeni
-
W literaturze jest wiele opowiadań, które pokazują emocje naszych rówieśników - spróbujemy je nazwać.
Plan pracy na miesiąc grudzień.
XII 1.
Ogień - gorący żywioł
Dzieci:
-poznają źródło ognia i sposoby wykorzystania go przez człowieka
-będą rysować węglem i poznają historie węgla
-pozna zawód strażaka i utrwali numery telefonów
XII 2 Sztuka bycia dobrym człowiekiem
W tym tygodniu będziemy mentalnie przygotowywać się do Świąt:) Porozmawiamy o tym, jakie są pozytywne wzorce zachowania, o wartości wzajemnej pomocy, odpowiedzialności. Będziemy odczytywać komunikaty niewerbalne. Porozmawiamy o naszych "Braciach" - o zwierzątkach i empatii wobec nich.
XII 3 Świąteczne smaki i zapachy
Święta tuż, tuż!
Dzieci poznają tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia.
Będziemy rozmawiać o włączaniu się do przygotowań zawiązanych ze Świętami, potrawach świątecznych, przygotujemy kilka prac plastycznych.
Naszym Pszczółkowym Rodzinom życzymy cudownych Świąt, wypełnionych gwarem, śmiechem oraz rozgardiaszem dzieci oraz zapachami, które długo pozostaną w Waszej pamięci...
Plan na miesiąc listopad
1.Sztuka bycia razem
-Dzieci będą obserwować relacje między koleżeńskie
-odpowiedzą sobie na pytanie: "Za co siebie lubię?"
-postarają się zrobić coś dobrego dla innych
-spróbują rozróżnić koleżeństwo od przyjaźni
2. Z dziejów Ziemi
-dzieci dowiedzą się ciekawostek dotyczących budowy Ziemi,
- obejrzą film multimedialny o bogactwach naszej planety
-dowiedzą się, jak należy dbać o naszą planetę
3. Dzieła sztuki wokół nas
-dzieci poznają zagadnienia związane z architekturą
-odwiedzą galerię
-będą oglądać dzieła sztuki wykonane w różnorodnych materiałach
-posłuchają muzyki klasycznej
-pobawią się w teatr, pójdą na przedstawienie "Wyprawa" w leszczyńskim Teatrze
4. Deszczowa jesień
-wykonamy prace plastyczne w kolorach jesieni
-przeprowadzimy doświadczenia, których tematem będzie woda
- posłuchamy deszczowej muzyki
- poznamy nowe znaki matematyczne < >
Plan na miesiąc październik
1. Jesień - dotknij, posmakuj, powąchaj
Czym się będziemy zajmować w tym tygodniu? Będziemy:
- opisywać charakterystyczne cechy jesieni,
-obserwować zmiany, jakie dokonują się w przyrodzie
- rozpoznawać gatunki drzew
-rozwijać wrażliwość zmysłową - dotykać, smakować i wąchać
-poznawać dary lasu, ogrodu, sadu
2. Ziemia pod lupą i nie tylko.
-Poznamy cztery żywioły: ziemię, ogień, wodę i powietrze
-pouczymy się wskazywać niektóre elementy na globusie
- wymienimy różne środowiska przyrodnicze i ich mieszkańców
-wzbogacimy wiedzę na temat Ziemi
3. Zwierzęta jesienią
-Poznamy nazwy ptaków odlatujących z Polski przed zimą
-dowiemy się, jak zwierzęta przygotowują się do zimy,
jak należy chronić przyrodę,
-będziemy rozwiązywać jesienne zagadki i grać w jesienne gry
-pouczymy się dodawać i odejmować na jesiennym materialea
Wrzesień u Pszczółek
I. Witamy w przedszkolu
W tym tygodniu podzielimy się wakacyjnymi wrażeniami, będziemy snuć opowieści i starać się wypowiadać pełnymi zdaniami. Uporządkujemy swoją salę, poukładamy wszystko w nowych, pachnących świeżością mebelkach :)
II. Przedszkolak podróżuje po Europie.
Poznamy dokładniej 6 krajów: Niemcy, Czechy, Danię, Holandię, Francję i Włochy. Przyjrzymy się mapie, poznamy zwroty grzecznościowe i pouczymy się liczyć w obcych językach. Przygotujemy pracę plastyczną na konkurs "Przedszkolak podróżuje po Europie". Weźmiemy udział w Dniu Przedszkolaka na Rynku.
III. Domy, domki...
Poznamy rodzaje domów, ich mieszkańców i zwyczaje ludzi różnych kultur. Przypomnimy sobie nazwy i wygląd figur, będziemy je przeliczać i nazywać kolory.
IV. Ważne znaki, ważne zasady.
W tym tygodniu przypomnimy sobie podstawowe zasady zachowania związane z bezpieczeństwem na drodze. Zastanowimy się nad przyczynami i skutkiem lekkomyślnego postępowania w komunikacji miejskiej. Będziemy klasyfikować figury geometryczne.
Już czerwiec...
Hura, niedługo wakacje!!!
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
- 1.2 przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
- 1.3 w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;
- 1.5 umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje.
- 4.3 stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć
- 5.4 uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.
- 6.1 wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;
- 6.2 orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu;
- 6.3 zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, rośli n oraz zwierząt i unika ich;
- 12.5 słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami
Witaj, Lato...
- rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy
- wie o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji w miarę swoich możliwości.
- zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.
- próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
- słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;
- śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
- tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem;
- przejawia, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu;
- wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa ("potrafię to zrobić") i odczuwa radość z wykonanej pracy;
- interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania;