PLAN DALTOŃSKI w grupie „Pszczółki” „Być samodzielnym, odpowiedzialnym i umieć współpracować W roku szkolnym 2013/2014 rozpoczęliśmy wdrażanie w naszym przedszkolu Zgodnie z założeniami edukacji daltońskiej ogromną rolę w procesie nauczania stanowi wizualizacja, co pozwala dzieciom lepiej zrozumieć i zapamiętać zasady obowiązujące w grupie. Najpierw zapoznałyśmy dzieci z kolorami DNI TYGODNIA. Każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor: poniedziałek- czerwony; wtorek - niebieski; środa - pomarańczowy; czwartek - zielony; piątek - żółty; sobota i niedziela –biały. Codziennie rano, dzieci przesuwają listek na określony kwiatek, symbolizujący dzień tygodnia. Dzieci odliczają też kolejne dni do końca tygodnia, utrwalają nazwy, stosują określenia: wczoraj, dzisiaj, jutro, itp. Następnym elementem wizualizacji była LISTA OBECNOŚCI. Na przygotowanej tablicy obecności, Kolejnym elementem wizualizacji, który wprowadziłyśmy Tradycją są już obchodzone w grupie przedszkolnej „urodzinki”. Solenizantowi śpiewamy 100 lat, składamy życzenia, Kalendarz urodzin daje dzieciom możliwość samodzielnego śledzenia, kto już miał, a kto dopiero będzie obchodził „urodzinki”. Jednocześnie dzieci utrwalają w ten sposób kolejne pory roku. W grupie „maluszków” wprowadziłyśmy również wizualizację TO JUŻ POTRAFIMY. Po osiągnięciu danej kompetencji, dziecko umieszcza swoje zdjęcie przy piktogramie symbolizującym daną umiejętność. Kolejnym elementem wizualizacji, jaki poznały Pszczółki jest WIZUALIZACJA KĄCIKÓW ZABAW I AKTYWNOŚCI Przy każdym kąciku znajduje się symbol danego kącika. Na początku roku szkolnego wprowadziłyśmy Codziennie rano na tablicy „Mój dzień w przedszkolu” PRAWA RĘKA przesuwa strzałkę na tablicy „Mój dzień w przedszkolu”, Obrazki do planu dnia wiszą kolejno na tablicy Taki harmonogram z założenia ma budzić w dziecku Do nauki różnych czynności wykorzystujemy INSTRUKCJE CZYNNOŚCIOWE – zwizualizowane etapy wykonania określonych zadań,
to ważne zadanie - z pedagogiką Planu Daltońskiego tak się stanie!"
koncepcji planu daltońskiego.
dzieci zaraz po wejściu do sali, obok swojego zdjęcia,
przyczepiają wybraną przez siebie „emotkę",
adekwatną do swojego samopoczucia.
To pozwala nam na szybkie sprawdzenie,
ile jest dzieci w przedszkolu, a kogo nie ma w danym dniu.
w naszej grupie, był KALENDARZ URODZIN.
wręczamy drobny upominek.
Wizualizacja kącików bardzo pomaga dzieciom
w utrzymaniu ładu i porządku w sali
i powoduje, że dzieci nie potrzebują pomocy
przy układaniu zabawek.
wizualizację PLANU DNIA.
planujemy wspólnie z dziećmi aktywności na cały dzień.
dając jednocześnie sygnał gongiem, w który jest wyposażona ta tablica.
i dziecko w każdym momencie może sprawdzić,
co będzie się działo za chwilę,
np.: po obiedzie będzie czytanie bajek, a potem będą zabawy dowolne.
Łatwo też opowiadać o tym, co było i będzie,
przypominać sobie, co dzisiaj działo się w grupie.
poczucie odpowiedzialności za poszczególne jego elementy.
z wykorzystaniem których dzieci podejmują samodzielnie aktywność.