helen parkhurst kopia

 

 

Wdrażanie rozwiązań bazujących na pedagogice planu daltońskiego w codziennej pracy polega na obdarzeniu dziecka zaufaniem i stopniowym uczeniu go podejmowania decyzji , a w konsekwencji rozwijaniu samodzielności, umiejętności współpracy i odpowiedzialnosci . Najważniejszymi partnerami w tym procesie są Rodzice, którzy wzmacniając wysiłki dziecka i umożliwiając samodzielne działania oraz odczuwanie konsekwencji podejmowanych wyborów i decyzji jednocześnie wpływają na kształtowanie odporności emocjonalnej i psychicznej swojego dziecka oraz uczą je dokonywania refleksji.

 

Jak realizujemy powyższe założenia?

 

ODPOWIEDZIALNOŚĆ

 

Dziecko jest odpowiedzialne za:

  • współtworzenie dobrej atmosfery w grupie m.in. podczas zabawy, pracy w zespołach, w parze, pełnienia dyżurów
  • wybór zadań, kolejność, termin i sposób ich wykonania,
  • staranność i efekt końcowy wykonanego zadania.
  • poszanowanie materiałów, porządek w otoczeniu i odłożenie materiałów na wyznaczone miejsce po skończonym działaniu

JAK ROZWIJAMY ODPOWIEDZIALNOŚĆ U DZIECI?

  • poprzez ustalenie i stosowanie zrozumiałych zasad obowiązujących w grupie, pełnienie dyżurów ,funkcji „prawej ręki”
  • uczenie samodzielnego planowania pracy na tablicy zadań i wdrażanie do wykonania zaplanowanych zadań
  • poprzez stwarzanie dzieciom sytuacji wymagających dokonania przez nie samodzielnych wyborów , szanowanie i zachowanie konsekwencji ich decyzji
  • rozwijanie postawy refleksyjnej- próby dokonywania oceny zachowań , motywów postępowania
  • wdrażanie dzieci do dbałości o powierzony materiał i uczenie porządkowania miejsca działania m.in. wykorzystanie różnych wizualizacji m.in. instrukcji czynnościowych, zegara daltońskiego, etykiet

 

REFLEKSJA

Dziecko

  • próbuje argumentować swoje decyzje, dokonane wybory
  • zastanawia się nad swoją pracą, opowiada  o tym, czego się nauczyło
  • potrafi ocenić wykonanie zadania- dokonuje samokontroli, potrafi dostrzec błędy i je skorygować, określa emocje towarzyszące działaniu
  • wykazuje swoje mocne i słabe strony, rozumie czym jest wsparcie, a czym wyręczanie w działaniu

JAK ROZWIJAMY UMIEJĘTNOŚĆ DOKONYWANIA

REFLEKSJI?

 

  • zaznaczanie, ocenianie na tablicy „to już potrafię”, na pasku osiągnięć wyrobionych umiejętności i rozwiniętych kompetencji
  • planowanie na tablicy zadań pracy tygodniowej
  • analizowanie zachowań, rozpoznawanie i nazywanie emocji m. in. odczytywanie sygnałów niewerbalnych

WSPÓŁPRACA

Dziecko:

  • szanuje zdanie, umiejętności i ograniczenia kolegów
  • poszukując rozwiązań konsultuje się z innymi dziećmi- potrafi zaakceptować decyzję grupy
  • jest cierpliwe, daje możliwość wypowiedzenia się wszystkim członkom zespołu
  • jako członek zespołu z zaangażowaniem wypełnia ustalone i przydzielone zadania, szanuje pracę innych, nie przeszkadza
  • pomaga innym, ale nie podaje gotowych rozwiązań

JAK ROZWIJAMY UMIEJĘTNOŚĆ WSPÓŁPRACY ?

  • poprzez dawanie zadań do pracy w parach- przydzielenie partnera do wykonywania zadań w danym tygodniu
  • uczenie dzieci udzielania wsparcia innym, udzielania pomocy bez wyręczania m.in. poprzez  ustalenie funkcji „dziecko ekspert”, werbalizowanie instrukcji
  • uczenie zadawania pytań, rozwijanie aktywnego słuchania
  • uczenie zdobywania informacji z różnych źródeł

 

SAMODZIELNOŚĆ

Dziecko:

  • dostosowuje swoje zachowanie do przyjętych uzgodnień obowiązujących w przedszkolu, sprawnie wykonuje czynności samoobsługowe
  • uczy się radzić sobie z napotkanym problemem, początkowo samodzielnie poszukuje rozwiązań, w razie potrzeby korzysta ze wsparcia
  • jest aktywne- samodzielnie organizuje sobie miejsce zabawy, pracy, dobiera potrzebne materiały, prowadzi doświadczenia, działa w oparciu o instrukcje czynnościowe i inne wizualizacje
  • poszukuje informacji i testuje różne metody dojścia do określonego celu

 

JAK ROZWIJAMY SAMODZIELNOŚĆ DZIECKA?

  • poprzez wprowadzenie i wykorzystanie wizualizacji m.in.  dni w kolorach , tablicy obecności, planu dnia, tablicy dyżurów , zegara daltońskiego, pasków osiągnięć, instrukcji czynnościowych
  • uczenie radzenia sobie z metodą „odroczonej uwagi”, danie czasu potrzebnego dziecku do wyuczenia czynności, wykonania zadania
  • Szanujemy indywidualność dziecka , akceptujemy wiele rozwiązań problemów
  • Organizujemy inspirującą do działania przestrzeń edukacyjną