Wdrażanie rozwiązań bazujących na pedagogice planu daltońskiego w codziennej pracy polega na obdarzeniu dziecka zaufaniem i stopniowym uczeniu go podejmowania decyzji , a w konsekwencji rozwijaniu samodzielności, umiejętności współpracy i odpowiedzialnosci . Najważniejszymi partnerami w tym procesie są Rodzice, którzy wzmacniając wysiłki dziecka i umożliwiając samodzielne działania oraz odczuwanie konsekwencji podejmowanych wyborów i decyzji jednocześnie wpływają na kształtowanie odporności emocjonalnej i psychicznej swojego dziecka oraz uczą je dokonywania refleksji.
Jak realizujemy powyższe założenia?
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Dziecko jest odpowiedzialne za:
- współtworzenie dobrej atmosfery w grupie m.in. podczas zabawy, pracy w zespołach, w parze, pełnienia dyżurów
- wybór zadań, kolejność, termin i sposób ich wykonania,
- staranność i efekt końcowy wykonanego zadania.
- poszanowanie materiałów, porządek w otoczeniu i odłożenie materiałów na wyznaczone miejsce po skończonym działaniu
JAK ROZWIJAMY ODPOWIEDZIALNOŚĆ U DZIECI?
- poprzez ustalenie i stosowanie zrozumiałych zasad obowiązujących w grupie, pełnienie dyżurów ,funkcji „prawej ręki”
- uczenie samodzielnego planowania pracy na tablicy zadań i wdrażanie do wykonania zaplanowanych zadań
- poprzez stwarzanie dzieciom sytuacji wymagających dokonania przez nie samodzielnych wyborów , szanowanie i zachowanie konsekwencji ich decyzji
- rozwijanie postawy refleksyjnej- próby dokonywania oceny zachowań , motywów postępowania
- wdrażanie dzieci do dbałości o powierzony materiał i uczenie porządkowania miejsca działania m.in. wykorzystanie różnych wizualizacji m.in. instrukcji czynnościowych, zegara daltońskiego, etykiet
REFLEKSJA
Dziecko
- próbuje argumentować swoje decyzje, dokonane wybory
- zastanawia się nad swoją pracą, opowiada o tym, czego się nauczyło
- potrafi ocenić wykonanie zadania- dokonuje samokontroli, potrafi dostrzec błędy i je skorygować, określa emocje towarzyszące działaniu
- wykazuje swoje mocne i słabe strony, rozumie czym jest wsparcie, a czym wyręczanie w działaniu
JAK ROZWIJAMY UMIEJĘTNOŚĆ DOKONYWANIA
REFLEKSJI?
- zaznaczanie, ocenianie na tablicy „to już potrafię”, na pasku osiągnięć wyrobionych umiejętności i rozwiniętych kompetencji
- planowanie na tablicy zadań pracy tygodniowej
- analizowanie zachowań, rozpoznawanie i nazywanie emocji m. in. odczytywanie sygnałów niewerbalnych
WSPÓŁPRACA
Dziecko:
- szanuje zdanie, umiejętności i ograniczenia kolegów
- poszukując rozwiązań konsultuje się z innymi dziećmi- potrafi zaakceptować decyzję grupy
- jest cierpliwe, daje możliwość wypowiedzenia się wszystkim członkom zespołu
- jako członek zespołu z zaangażowaniem wypełnia ustalone i przydzielone zadania, szanuje pracę innych, nie przeszkadza
- pomaga innym, ale nie podaje gotowych rozwiązań
JAK ROZWIJAMY UMIEJĘTNOŚĆ WSPÓŁPRACY ?
- poprzez dawanie zadań do pracy w parach- przydzielenie partnera do wykonywania zadań w danym tygodniu
- uczenie dzieci udzielania wsparcia innym, udzielania pomocy bez wyręczania m.in. poprzez ustalenie funkcji „dziecko ekspert”, werbalizowanie instrukcji
- uczenie zadawania pytań, rozwijanie aktywnego słuchania
- uczenie zdobywania informacji z różnych źródeł
SAMODZIELNOŚĆ
Dziecko:
- dostosowuje swoje zachowanie do przyjętych uzgodnień obowiązujących w przedszkolu, sprawnie wykonuje czynności samoobsługowe
- uczy się radzić sobie z napotkanym problemem, początkowo samodzielnie poszukuje rozwiązań, w razie potrzeby korzysta ze wsparcia
- jest aktywne- samodzielnie organizuje sobie miejsce zabawy, pracy, dobiera potrzebne materiały, prowadzi doświadczenia, działa w oparciu o instrukcje czynnościowe i inne wizualizacje
- poszukuje informacji i testuje różne metody dojścia do określonego celu
JAK ROZWIJAMY SAMODZIELNOŚĆ DZIECKA?
- poprzez wprowadzenie i wykorzystanie wizualizacji m.in. dni w kolorach , tablicy obecności, planu dnia, tablicy dyżurów , zegara daltońskiego, pasków osiągnięć, instrukcji czynnościowych
- uczenie radzenia sobie z metodą „odroczonej uwagi”, danie czasu potrzebnego dziecku do wyuczenia czynności, wykonania zadania
- Szanujemy indywidualność dziecka , akceptujemy wiele rozwiązań problemów
- Organizujemy inspirującą do działania przestrzeń edukacyjną