PEDAGOGIKA PLANU DALTOŃSKIEGO U MOTYLKÓW
Z Motylkami z zaangażowaniem przystąpiliśmy do realizacji założeń pedagogiki planu daltońskiego, wiedząc, że wypracowane zasady tej koncepcji, a więc: odpowiedzialność, samodzielność, współpraca , refleksja zaowocują w dalszej edukacji.
Na początku naszej przygody z pedagogiką planu daltońskiego w grupie Motylków wprowadziliśmy kolory dni tygodnia”. Nie było łatwo, ponieważ nie wszystkie dzieci rozpoznawały kolory, ale już teraz znakomicie sobie radzimyJ.
Kolejnym krokiem w edukacji daltońskiej było zaznaczanie obecności na tablicy obecności.
Następny etap to planowanie zajęć. Codziennie rano wizualizujemy plan dnia, czyli to, co będziemy robić w ciągu dnia. Dzieci obserwują na tablicy, jakie będą kolejne działania, wybrane dziecko - przesuwa strzałkę.
„Dajcie dzieciom jasny obraz celu”
Helen Parkhurst
Wizualizujemy również swoje osiągnięciaJ Nasze małe
i duże sukcesy zaznaczamy na paskach osiągnięć”.
„Być samodzielnym, odpowiedzialnym i umieć współpracować to ważne zadanie - z pedagogiką Planu Daltońskiego tak się stanie!"
W roku szkolnym 2013/2014 rozpoczęliśmy wdrażanie
w naszym przedszkolu koncepcji planu daltońskiego.
Zgodnie z założeniami edukacji daltońskiej ogromną rolę w procesie nauczania stanowi wizualizacja, co pozwala dzieciom lepiej zrozumieć
i zapamiętać zasady obowiązujące w grupie.
Po adaptacji dzieci, wprowadziłyśmy i zapoznałyśmy Motylki z kolorami
DNI TYGODNIA.
Każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor:
poniedziałek- czerwony;
wtorek- niebieski;
środa- pomarańczowy;
czwartek- zielony;
piątek- żółty;
sobota i niedziela –biały.
Codziennie rano, dzieci przesuwają buźkę na motylka,
symbolizującego dzień tygodnia. Dzieci utrwalają kolory. Wiedzą też, kiedy idą do przedszkola, a kiedy są dni wolne.
Następnym elementem wizualizacji:
LISTA OBECNOŚCI.
Na przygotowanej tablicy obecności, dzieci zaraz po wejściu do sali, obok swojego znaczka i imienia, przyczepiają wybraną przez siebie „buźkę", adekwatną do swojego samopoczucia. Na początku trzeba było dzieciom o tym przypominać, obecnie same się kontrolują. To pozwala nam na szybkie sprawdzenie, ile jest dzieci w przedszkolu, a kogo nie ma w danym dniu.
Kolejnym elementem wizualizacji, który wprowadziłyśmy
w naszej grupie, to KALENDARZ URODZIN
Tradycją są już obchodzone w grupie przedszkolnej „urodzinki”. Solenizantowi śpiewamy 100 lat, składamy życzenia, wręczamy balona oraz laurkę, zrobioną przez dzieci.
Kalendarz urodzin daje dzieciom możliwość samodzielnego śledzenia, kto jeszcze będzie obchodził „urodzinki” w najbliższym czasie. Jednocześnie dzieci utrwalają w ten sposób kolejne pory roku oraz miesiące przypadające na daną porę roku.
W grupie wprowadziłyśmy również wizualizację
TO JUŻ POTRAFIMY.
Po osiągnięciu danej kompetencji, dziecko umieszcza na swoim pasku, obrazek symbolizujący osiągniętą umiejętność.
Kolejna wizualizacja, to PLAN DNIA. Specjalna tablica na której są obrazki z czynnością, jaką będziemy wykonywać w poszczególnym czasie. Dziecko w każdym momencie może sprawdzić, co będzie się działo za chwilę, np.:po obiedzie będzie czytanie bajek, a potem będą zabawy dowolne. Łatwo też opowiadać o tym, co było i będzie, przypominać sobie, co dzisiaj działo się w grupie. Taki harmonogram z założenia ma budzić
w dziecku poczucie odpowiedzialności za poszczególne jego elementy.
Do nauki różnych czynności wykorzystujemy
INSTRUKCJE CZYNNOŚCIOWE– zwizualizowane etapy wykonania określonych zadań, z wykorzystaniem których dzieci podejmują samodzielnie aktywność.
Koleją wizualizacją, którą wprowadziłyśmy w naszej grupie
To TOALETA WOLNA – TOALETA ZAJĘTA.
W łazience, na drzwiach wahadłowych prowadzących do toalety wiszą tabliczki, które z jednej strony są czerwone (zajęta), a z drugiej zielone (wolna). Każde dziecko wchodząc do toalety odwraca tabliczkę, informując pozostałe dzieci, że toaleta jest w tej chwili zajęta. Po wyjściu, ponownie odwraca na kolor zielony – toaleta wolna.
STACJA POGODY - dzieci codziennie, określają jaką mamy pogodę i za pomocą odpowiednich symboli, przyklejają w danym dniu.
Chcąc zmotywować dzieci do nauki odpowiedzialności wprowadziłyśmy w grupie DYŻURY.
Przy posiłkach, w łazience, w kącikach zabaw
i edukacyjnych.
Do każdego dyżuru wyznaczamy dwoje dzieci.
Podczas dyżuru przy posiłkach dzieci pomagają przy nakrywaniu do stołu – rozkładają talerzyki, kubki, sztućce. Po skończonym posiłku pomagają zebrać naczynia ze stolików
i odnieść na wyznaczone miejsce.
Dużym zainteresowaniem cieszy się również dyżur
w łazience. Dyżurni pilnują porządku w łazience (spłukiwanie wody w toalecie, średni strumień wody, nie rozlewanie wody, zakręcanie kranów).
To bardzo trudna i odpowiedzialna praca.
W tym roku szkolnym 2024/2025 została wprowadzona TABLICA ZADAŃ– nauczyciel co tydzień prezentuje
dzieciom zadania na bieżący tydzień do wykonania w wolnym czasie. Dzieci planują zadania i zaznaczają magnesami
w wybranym kolorze dnia tygodnia.
Po wykonaniu zadania, dzieci na tablicy zadań przyczepiają
magnes danego koloru w którym to zadanie wykonały.
Obok przyczepiają magnes z buźką, oznaczającą
stan emocjonalny, który towarzyszył dziecku w trakcie wykonywania tego zadania.
Od drugiego półrocza -
Wspólnie z dziećmi wykonałyśmy ZAWIESZKI/WIZYTÓWKI
które są wykorzystywane podczas wyjścia dziecka poza salę.
Dziecko, które opuszcza salę w ciągu dnia, zawiesza na sobie zawieszkę w kształcie Motylka ze swoim imieniem.
Jest, to informacją dla innych pracowników przedszkola,
z której grupy dziecko jest poza salą.