PEDAGOGIKA PLANU DALTOŃSKIEGO U MOTYLKÓW

 

2015/2016

 

Z Motylkami z zaangażowaniem przystąpiliśmy do realizacji założeń pedagogiki planu daltońskiego, wiedząc, że  wypracowane zasady tej koncepcji, a więc: odpowiedzialność, samodzielność, współpraca , refleksja zaowocują w dalszej edukacji.

 

Na początku naszej przygody z pedagogiką  planu daltońskiego w grupie Motylków  wprowadziliśmy „kolory dni tygodnia”. Nie było łatwo, ponieważ nie wszystkie dzieci rozpoznawały kolory, ale już teraz znakomicie sobie radzimyJ.

 

dni tygodnia  

 

 

Kolejnym krokiem w edukacji daltońskiej było zaznaczanie obecności  na tablicy obecności.

    

obecnosc

 

obecnosc1

 

obecnosc2

 

Następny etap to planowanie zajęć. Codziennie rano wizualizujemy plan dnia , czyli to, co będziemy robić w ciągu dnia. Dzieci obserwują na tablicy, jakie będą kolejne działania, dziecko - „prawa ręka N.”, przesuwa strzałkę i naciska dzwonek.

 

„Dajcie dzieciom jasny obraz celu” 

Helen Parkhurst

 

plan dnia

 

Aby przybliżyć dzieciom pojęcie upływu czasu, w koncepcji edukacji daltońskiej stosuje się  „zegar kolorów”.  Zegar daltoński  wskazuje… m.in. nam ile czasu trwa  śniadanie, oraz „jaki mamy czas na umycie ząbków”. (na zegarze zaznaczone są odcinki czasowe – 5, 10, 15, 30 min.), (zegar wykorzystujemy wg uznania).

 

zegar

 

                         

Pełnimy również dyżury przy nakrywaniu do stolików.

 

dyzury

 

 

 

 

Wizualizujemy również swoje osiągnięcia J Nasze małe i duże sukcesy zaznaczamy na „paskach osiągnięć”. Nasze osiągnięcia sprawdzają Rodzice i są z nas bardzo dumniJ

 

osiagniecia1

 

osiagniecia2

 

osiagniecia3