W miesiącu styczniu dzieci zapoznają się z następującymi historyjkami:
“Bear and His Teddy Bear”: milk, music, song, story, teddy bear, violin, to kiss goodnight, to read, to sing, to play, go to sleep
- I’m tired; I’m not tired
“Hetty and the Lion”: ice-cream, apples, bananas, oranges, pears, to eat
- Would you like some…?
- piosenkami:
“Teddy Go To Sleep”
“Apples Bananas Oranges”
Apples Bananas Oranges
1. Apples bananas oranges
Get ready get ready
Apples bananas oranges
To touch something RED
2. Apples bananas oranges
Get ready get ready
Apples bananas oranges
To touch something BLUE
3. Apples bananas oranges
Get ready get ready
Apples bananas oranges
To touch something GREEN
4. Apples bananas oranges
Get ready get ready
Apples bananas oranges
To touch something YELLOW
5. Apples bananas oranges
Get ready get ready
Apples bananas oranges
To touch something PINK
6. Apples bananas oranges
Get ready get ready
Apples bananas oranges
To touch something BLACK
7. Apples bananas oranges
Get ready get ready
Apples bananas oranges
To touch something BROWN
8. Apples bananas oranges
Get ready get ready
Apples bananas oranges
To touch A FRIEND
Tuż przed samymi Świętami Bożego Narodzenia, Święty Mikołaj odpowiedział na prośbę przedszkolaków i z samego Rovaniemi przesłał do nich list z życzeniami, kalendarzem na 2015 rok i przepisem na pyszne fińskie ciasteczka...
Wesołych Świąt z koła podbiegunowego!
Śnieg pada tak mocno, że trudno cokolwiek zobaczyć poza czubkiem własnego nosa, na szczęście tutaj w środku jest miło i przyjemnie. Najbardziej ekscytujące świąteczne prezenty zostały już owinięte w papier i zapakowane do worków, a renifery są nakarmione i wypoczęte.
Świąteczne przygotowania w Laponii są już mocno zaawansowane i zaczął się prawdziwy świąteczny zgiełk. Niektóre z ciężko pracujących elfów pakują prezenty dla siebie nawzajem, gdy inne w tym czasie ubierają choinkę, a Pani Mikołajowa w bujanym fotelu ceruje podarte kapcie.
Zaczęliśmy również świąteczne pieczenie. Nawet w tej chwili z kuchni ulatnia się smakowity zapach, gdyż Elf Cukiernik piecze mój ulubiony smakołyk, świąteczne tarty (fińskie ciasteczka - joulutorttu). Elf Cukiernik potrafi wyczarować różne doskonale ciasta i ciasteczka, ale te przepiękne tarty w kształcie gwiazdek, wypełnione powidłami śliwkowymi są nie z tej ziemi! Tradycyjnie Pani Mikołajowa i ja jesteśmy oficjalnymi testerami świątecznych ciasteczek razem z niektórymi elfami (zagorzałymi ich wielbicielami). A to oznacza, że możemy próbować je jeszcze cieplutkie, prosto z pieca!
Tarty-ciasteczka są tutaj prawdziwym przysmakiem w okresie świątecznym.
Pewnego dnia, gdy byliśmy szczególnie zapracowani, a Elf Cukiernik upiekł właśnie ogromne ilości ciasteczek, zorientował się, że czegoś brakuje. Co do licha, pomyślał, ale zgodnie z jego wyliczeniami brakowało całej blachy ciasteczek! Dokładnie wszystko sprawdził, poprosił nawet Elfa od Prezentów o pomoc, gdyż ten był wyjątkowo dobry w przeliczaniu prezentów i worków.
A zatem liczyli i główkowali obydwaj w myśl zasady, ‘co dwie głowy to nie jedna’, niestety nie udało im znaleźć brakujących ciasteczek. Nagle usłyszeli ciche chrapanie. Podeszli bliżej stołu i podnieśli rąbek obrusa, a ich oczom ukazało się dwanaście małych elfów, chrapiących pod stołem, z brzuszkami wypełnionymi świeżutkimi ciasteczkami!
Zagadka brakujących ciasteczek została rozwiązana, ale któż mógł potępić małe elfy? To przecież Elf Cukiernik piecze ciasteczka, którym nie można się oprzeć. Natychmiast wyrobił nowe ciasto i dla nikogo nie zabrakło ciasteczek.
Powoli burza śnieżna przemija i powietrze robi się tak zimne, że widać wydychane powietrze. Zorza polarna mieni się na ciemnym nocnym niebie odcieniami czerwieni, niebieskiego i zieleni. Wszyscy wyszliśmy na dwór, z ciepłym sokiem z owoców leśnych i świeżymi ciasteczkami w dłoni, żeby ją zobaczyć. Jak cudownie!
Życzymy Wam i Waszym rodzinom wesołych Świąt Bożego Narodzenia!
Joulupukki
Santa Claus
Santa Claus Główny Urząd Pocztowy
Koło Podbiegunowe, FI -96930 Rovaniemi
Finlandia
Joulutorttu (Świąteczna tarta)
300 g masła
300 g mąki
1 łyżeczka proszku do pieczenia
300 ml śmietany (20%)
200 g powideł (np. śliwkowych)
1 jajko (do smarowania)
cukier puder do dekoracji
1. Połączyć mąkę, proszek do pieczenia i połowę masła, wyrobić na jednolitą masę. Dodać śmietanę i wymieszać.
2. Na posypanej mąką stolnicy rozwałkować ciasto na prostokąt grubości 1.5 cm i wymiarach 22 x 32 cm.
3. Pozostałe masło pokroić na cienkie wiórki i rozprowadzić na połowie prostokąta. Drugą połową prostokąta nakryć cześć z masłem, zgarniając nadmiar mąki pędzelkiem. Brzegi prostokąta zlepić razem.
4. Ostrożnie rozwałkować ciasto na prostokąt, a następnie złożyć na 3 części. Ponownie rozwałkować na prostokąt i złożyć na 3 części (czynność powtórzyć 3 razy).
5. Pomiędzy wałkowaniami należy wstawiać ciasto zawinięte w folię do lodówki na 15 minut, a także przed samym pieczeniem również na 15 minut.
6. Podzielić ciasto na dwie części, a każdą z nich rozwałkować na prostokąt o grubości 0.5 cm. Następnie należy wycinać kwadraty o wymiarach 9 x 9 cm. Każdy kwadrat naciąć po skosie od rogu do środka. Boki zwinąć w wiatraczki (rysunek) i przycisnąć na środku, żeby się nie oderwały. Ciasteczka wyłożyć na papier do pieczenia i posmarować jajkiem. Na środku ciastka położyć dużą łyżeczkę powideł.
7. Piec w 225 stopniach przez 10-15 minut.
8. Przed podaniem posypać cukrem pudrem.
W miesiącu grudniu dzieci zapoznają się z następującymi historyjkami:
- “Volka and the Ducks” – utrwalenie poznanego już słownictwa
- “Christmas Story”
- słownictwem związanym ze Świętami Bożego Narodzenia
- tradycjami świątecznymi w Anglii
Piosenkanką: “Six Ducks Swimming”
MINI SŁOWNICZEK
Nouns – rzeczowniki
boy – chłopiec
girl – dziewczynka
ball – piłka
lady – pani
dog/ doggy – pies/ piesek
bed - łóżko
teddy bear/ teddy - pluszowy miś
field – pole
garden – ogród
Verbs – czasowniki
throw – rzucać look for - szukać
catch – łapać jump – skakać
march - maszerować stop – zatrzymać (się)
walk – chodzić feel tired – czuć się zmęczonym
run – biegać fall asleep – zasnąć
swim – pływać cry – płakać
shout – krzyczeć hear – słyszeć
Phrases – zwroty
Good dog! Dobry pies.
Wymowę można sprawdzić na www.oald8.oxfordlearnersdictionaries.com (wymowa brytyjska)
W miesiącu listopadzie dzieci zapoznają się z następującymi historyjkami:
- “Marching Ants” – utrwalenie liczb 1-15 i kolorów;
nowe słownictwo: bed, field, garden, teddy bear, “I’m tired”
- “Volka and the Pink Ball” – ball, dog/doggy, lady, run, shout, walk, chase
- “Volka and the Ducks” – utrwalenie słownictwa
Rymowanką: “Doggie, doggie where’s your bone?”
Piosenkami: “The Marching Ants”; “Six Ducks Swimming”
Marching Ants
1. The ants are marching down the path, hoorah! Hoorah!
The ants are marching down the path, hoorah! Hoorah!
The ants are marching down the path. The purple ant falls asleep.
The ants are marching, marching down the path.
Wszystkie zwrotki są takie same, zmienia sie tylko kolor mrówki:
2. pink ant
3. orange ant
4. white ant
5. red ant
6. brown ant
7. yellow ant
8. green ant
9. blue ant
10. black ant
Six Ducks Swimming
Six ducks swimming, swimming in the pond
Six ducks swimming, swimming in the pond
And if one duck stops swimming in the pond
There'll be five ducks swimming, swimming in the pond.
Five ducks swimming, swimming in the pond
Five ducks swimming, swimming in the pond
And if one duck stops swimming in the pond
There'll be four ducks swimming, swimming in the pond.
Four ducks…………………………………………………….
Three ducks……………………………………………………
Two ducks……………………………………………………..
One duck……………………………………………………….
And if one duck stops swimming in the pond
There’ll be no ducks swimming, swimming in the pond.
MINI SŁOWNICZEK
Numbers – Liczby
11- eleven
12 – twelve
13 – thirteen
14 – fourteen
15 – fifteen
Słownictwo:
green bushes – zielone krzaki
fly – mucha
red flower – czerwony kwiat
green grass – zielona trawa
yellow path – żółta ścieżka
blue pond – niebieski staw
Halloween:
black cat – czarny kot It’s a black cat. To jest czarny kot.
broom – miotła It’s a broom. To jest miotła.
ghost – duch It’s a ghost. To jest duch.
happy monster – szczęśliwy potwór It’s a happy monster. To jest szczęśliwy potwór.
pumpkin – dynia It’s an orange pumpkin. To jest pomarańczowa dynia.
witch – czarownica It’s a witch. To jest czarownica.
Wymowę można sprawdzić na oald8.oxfordlearnersdictionaries.com (wymowa brytyjska)
Numbers - Liczby |
Colours - Kolory |
1 – one
|
black - czarny |
2 – two
|
blue - niebieski |
3 – three
|
brown - brązowy |
4 – four
|
green - zielony |
5 – five
|
grey - szary |
6 – six
|
orange - pomarańczowy |
7 – seven
|
pink - różowy |
8 – eight
|
purple - fioletowy |
9 – nine
|
red - czerwony |
10 – ten
|
white - biały |
|
yellow - żółty |
Animals – Zwierzęta
ant – mrówka bear – niedźwiedź
bird – ptak cat – kot
duck – kaczka elephant - słoń
fish– ryba fly – mucha
fox – lis giraffe– żyrafa
lion – lew monkey – małpa
pony – kucyk snake – wąż
spider – pająk
RYMOWANKA:
“One, two, buckle my shoe,
Three, four, open the door,
Five, six, pick up sticks,
Seven, eight, lay them straight,
Nine, ten, a big fat hen!”
at the ZOO – w ZOO
I’m hungry – jestem głodny
Wymowę można sprawdzić na oald8.oxfordlearnersdictionaries.com (wymowa brytyjska)
W miesiącu wrześniu...
dzieci zapoznają się z następującymi historyjkami:
- „I'm Hungry" – poznanie nazw zwierząt: ant, spiker, snake, bird, cat, fox, lion;
Powitanie, pożegnanie i odpowiedź na pozdrowienie:
- Good Morning; Hello; Good afternoon, Good evening; Goodbye; Bye bye.
- How are you? I'm good; I'm very well; I'm ok.
- „Anna Goes to the Zoo" – zwierząt ciąg dalszy: bear, duck, elephant, fish, giraffe, monkey, pony;
Liczby:
1-15
Pytania:
What can you see? I can see a......
Piosenkami:
- „How Are You"
- „Anna at the Zoo"
“Preschool ESL/EFL: Stories and Games”
Nauczanie języka angielskiego w przedszkolu ma na celu przygotowanie dzieci do posługiwania się tym językiem, pobudzanie ich świadomości językowej, zainteresowanie odmienną kulturą, a także motywowanie do dalszej nauki.
W roku szkolnym 2014/2015 nauczanie języka angielskiego prowadzone będzie w oparciu o historyjki obrazkowe autorstwa Shelley Vernon*, która jest autorytetem w dziedzinie nauczania języka angielskiego, jako języka obcego (TEFL). Wszystkie ćwiczenia, gry i zabawy zawarte w tym programie koncentrują się głównie na kształtowaniu dwóch sprawności: słuchania (rozumienia) i mówienia.
Teksty do historyjek mają dwa poziomy zaawansowania. Poziom I zawierający podstawowe zwroty, podstawowe rzeczowniki i czasowniki z każdej grupy leksykalnej, przeznaczony jest dla dzieci, które dopiero w tym roku rozpoczną naukę języka angielskiego. Poziom II rozszerzony jest o dodatkowe kategorie gramatyczne, takie jak: czasowniki z partykułą, okoliczniki stopnia, okoliczniki sposobu.
Program jest zgodny z rozporządzeniem MEN z dnia 30.05.2014 (poz.803) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego.