obrazek angielskiW miesiącu styczniu dzieci zapoznają się z następującymi historyjkami:

 

“Bear and His Teddy Bear”: milk, music, song, story, teddy bear, violin, to kiss goodnight, to read, to sing, to play, go to sleep

- I’m tired; I’m not tired

“Hetty and the Lion”: ice-cream, apples, bananas, oranges, pears, to eat

- Would you like some…?

- piosenkami:

“Teddy Go To Sleep”

“Apples Bananas Oranges”

 

nutki

 

 

Apples Bananas Oranges

1. Apples bananas oranges

Get ready get ready

Apples bananas oranges

To touch something RED

2. Apples bananas oranges

Get ready get ready

Apples bananas oranges

To touch something BLUE

3. Apples bananas oranges

Get ready get ready

Apples bananas oranges

To touch something GREEN

4. Apples bananas oranges

Get ready get ready

Apples bananas oranges

To touch something YELLOW

5. Apples bananas oranges

Get ready get ready

Apples bananas oranges

To touch something PINK

6. Apples bananas oranges

Get ready get ready

Apples bananas oranges

To touch something BLACK

7. Apples bananas oranges

Get ready get ready

Apples bananas oranges

To touch something BROWN

8. Apples bananas oranges

Get ready get ready

Apples bananas oranges

To touch A FRIEND

Tuż przed samymi Świętami Bożego Narodzenia, Święty Mikołaj odpowiedział na prośbę przedszkolaków i z samego Rovaniemi przesłał do nich list z życzeniami, kalendarzem na 2015 rok i przepisem na pyszne fińskie ciasteczka...

 

 

Oryginal listuWesołych Świąt z koła podbiegunowego!

Śnieg pada tak mocno, że trudno cokolwiek zobaczyć poza czubkiem własnego nosa, na szczęście tutaj w środku jest miło i przyjemnie. Najbardziej ekscytujące świąteczne prezenty zostały już owinięte w papier i zapakowane do worków, a renifery są nakarmione i wypoczęte.

Świąteczne przygotowania w Laponii są już mocno zaawansowane i zaczął się prawdziwy świąteczny zgiełk. Niektóre z ciężko pracujących elfów pakują prezenty dla siebie nawzajem, gdy inne w tym czasie ubierają choinkę, a Pani Mikołajowa w bujanym fotelu ceruje podarte kapcie.

Zaczęliśmy również świąteczne pieczenie. Nawet w tej chwili z kuchni ulatnia się smakowity zapach, gdyż Elf Cukiernik piecze mój ulubiony smakołyk, świąteczne tarty (fińskie ciasteczka - joulutorttu). Elf Cukiernik potrafi wyczarować różne doskonale ciasta i ciasteczka, ale te przepiękne tarty w kształcie gwiazdek, wypełnione powidłami śliwkowymi są nie z tej ziemi! Tradycyjnie Pani Mikołajowa i ja jesteśmy oficjalnymi testerami świątecznych ciasteczek razem z niektórymi elfami (zagorzałymi ich wielbicielami). A to oznacza, że możemy próbować je jeszcze cieplutkie, prosto z pieca!

Tarty-ciasteczka są tutaj prawdziwym przysmakiem w okresie świątecznym.

Pewnego dnia, gdy byliśmy szczególnie zapracowani, a Elf Cukiernik upiekł właśnie ogromne ilości ciasteczek, zorientował się, że czegoś brakuje. Co do licha, pomyślał, ale zgodnie z jego wyliczeniami brakowało całej blachy ciasteczek! Dokładnie wszystko sprawdził, poprosił nawet Elfa od Prezentów o pomoc, gdyż ten był wyjątkowo dobry w przeliczaniu prezentów i worków.

A zatem liczyli i główkowali obydwaj w myśl zasady, ‘co dwie głowy to nie jedna’, niestety nie udało im znaleźć brakujących ciasteczek. Nagle usłyszeli ciche chrapanie. Podeszli bliżej stołu i podnieśli rąbek obrusa, a ich oczom ukazało się dwanaście małych elfów, chrapiących pod stołem, z brzuszkami wypełnionymi świeżutkimi ciasteczkami!

Zagadka brakujących ciasteczek została rozwiązana, ale któż mógł potępić małe elfy? To przecież Elf Cukiernik piecze ciasteczka, którym nie można się oprzeć. Natychmiast wyrobił nowe ciasto i dla nikogo nie zabrakło ciasteczek.

Powoli burza śnieżna przemija i powietrze robi się tak zimne, że widać wydychane powietrze. Zorza polarna mieni się na ciemnym nocnym niebie odcieniami czerwieni, niebieskiego i zieleni. Wszyscy wyszliśmy na dwór, z ciepłym sokiem z owoców leśnych i świeżymi ciasteczkami w dłoni, żeby ją zobaczyć. Jak cudownie!

Życzymy Wam i Waszym rodzinom wesołych Świąt Bożego Narodzenia!

                                           Joulupukki

                                        Santa Claus

Santa Claus Główny Urząd Pocztowy

Koło Podbiegunowe, FI -96930 Rovaniemi

Finlandia

 

 

 

 

Joulutorttu (Świąteczna tarta)

 

Fińskie świąteczne ciasteczka                          ciastka

 

300 g masła

300 g mąki

1 łyżeczka proszku do pieczenia

300 ml śmietany (20%)

200 g powideł (np. śliwkowych)

1 jajko (do smarowania)

cukier puder do dekoracji

1. Połączyć mąkę, proszek do pieczenia i połowę masła, wyrobić na jednolitą masę. Dodać śmietanę i wymieszać.

2. Na posypanej mąką stolnicy rozwałkować ciasto na prostokąt grubości 1.5 cm i wymiarach 22 x 32 cm.

3. Pozostałe masło pokroić na cienkie wiórki i rozprowadzić na połowie prostokąta. Drugą połową prostokąta nakryć cześć z masłem, zgarniając nadmiar mąki pędzelkiem. Brzegi prostokąta zlepić razem.

4. Ostrożnie rozwałkować ciasto na prostokąt, a następnie złożyć na 3 części. Ponownie rozwałkować na prostokąt i złożyć na 3 części (czynność powtórzyć 3 razy).

5. Pomiędzy wałkowaniami należy wstawiać ciasto zawinięte w folię do lodówki na 15 minut, a także przed samym pieczeniem również na 15 minut.

6. Podzielić ciasto na dwie części, a każdą z nich rozwałkować na prostokąt o grubości 0.5 cm. Następnie należy wycinać kwadraty o wymiarach 9 x 9 cm. Każdy kwadrat naciąć po skosie od rogu do środka. Boki zwinąć w wiatraczki (rysunek) i przycisnąć na środku, żeby się nie oderwały. Ciasteczka wyłożyć na papier do pieczenia i posmarować jajkiem. Na środku ciastka położyć dużą łyżeczkę powideł.

7. Piec w 225 stopniach przez 10-15 minut.

8. Przed podaniem posypać cukrem pudrem.    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oryginal listu 1

 

 

 

 

 

imagesW miesiącu grudniu dzieci zapoznają się z następującymi historyjkami:

 

- “Volka and the Ducks” – utrwalenie poznanego już słownictwa

- “Christmas Story”      

- słownictwem związanym ze Świętami Bożego Narodzenia

- tradycjami świątecznymi w Anglii

Piosenkanką: “Six Ducks Swimming”

 

 

 

 

słownikMINI SŁOWNICZEK

 

Nouns – rzeczowniki

boy – chłopiec                                                              

girl – dziewczynka                         

ballpiłka                                        

lady – pani                                      

dog/ doggy – pies/ piesek 

bed - łóżko

teddy bear/ teddy -  pluszowy miś

field – pole

garden – ogród                                         

 

Verbs – czasowniki

throw – rzucać                                    look for - szukać      

catch – łapać                                       jump – skakać

march - maszerować                         stop – zatrzymać (się)

walk – chodzić                                   feel tired – czuć się  zmęczonym                                        

run – biegać                                        fall asleep – zasnąć

swim – pływać                                    cry – płakać

shout – krzyczeć                                 hear – słyszeć

Phrases – zwroty

Good dog! Dobry pies.

 

 

Wymowę można sprawdzić na www.oald8.oxfordlearnersdictionaries.com (wymowa brytyjska)

 

 

obrazek angielskiW miesiącu listopadzie dzieci zapoznają się z następującymi historyjkami:

 

- “Marching Ants” – utrwalenie liczb 1-15 i kolorów;

nowe słownictwo: bed, field, garden, teddy bear, “I’m tired”

- “Volka and the Pink Ball” ball, dog/doggy, lady, run, shout, walk, chase

- “Volka and the Ducks” – utrwalenie słownictwa

Rymowanką: “Doggie, doggie where’s your bone?”

Piosenkami: “The Marching Ants”; “Six Ducks Swimming”

 

 

 

 

 

dzieci-i-nuty-btSongs- Piosenki

 

Marching Ants

1. The ants are marching down the path, hoorah! Hoorah!

The ants are marching down the path, hoorah! Hoorah!

The ants are marching down the path. The purple ant falls asleep.

The ants are marching, marching down the path.

Wszystkie zwrotki są takie same, zmienia sie tylko kolor mrówki:

2. pink ant

3. orange ant

4. white ant

5. red ant

6. brown ant

7. yellow ant

 8. green ant

9. blue ant

10. black ant

 

 

 

Six Ducks Swimming

 Six ducks swimming, swimming in the pond

Six ducks swimming, swimming in the pond

And if one duck stops swimming in the pond

There'll be five ducks swimming, swimming in the pond.

Five ducks swimming, swimming in the pond

Five ducks swimming, swimming in the pond

And if one duck stops swimming in the pond

There'll be four ducks swimming, swimming in the pond.

Four ducks…………………………………………………….

Three ducks……………………………………………………

Two ducks……………………………………………………..

One duck……………………………………………………….

And if one duck stops swimming in the pond

There’ll be no ducks swimming, swimming in the pond.

 

 

 

 

 

 

słowniczekMINI SŁOWNICZEK

Numbers – Liczby

11- eleven

12 – twelve

13 – thirteen

14 – fourteen

15 – fifteen

Słownictwo:

green bushes – zielone krzaki

fly – mucha

red flower – czerwony kwiat

green grass – zielona trawa

yellow path – żółta ścieżka

blue pond – niebieski staw                                      

Halloween:

black cat – czarny kot    It’s a black cat. To jest czarny kot.

broom – miotła   It’s a broom. To jest miotła.

ghost – duch     It’s a ghost. To jest duch.

happy monster – szczęśliwy potwór  It’s a happy monster. To jest szczęśliwy potwór.

pumpkin – dynia  It’s an orange pumpkin. To jest pomarańczowa dynia.

witch – czarownica  It’s a witch. To jest czarownica.

Wymowę można sprawdzić na oald8.oxfordlearnersdictionaries.com (wymowa brytyjska)

 

 

images

dzieci zapoznają się z następującymi historyjkami:

 

 

- „Archie and His Pony” – utrwalenie liczb 1-10,

 

kolory:

 

black, blue, brown, green, grey, orange, pink, purple, red, white, yellow;

 

liczby 11-15;

 

- „Hide and Seek” bushes, fly, flower, grass, path, pond;

 

Rymowanką:

 

- „One, two buckle my shoe…”

 

 

pobrane

 

 

 

 

Numbers - Liczby

Colours - Kolory

1 – one

 

black - czarny

2 – two

 

blue - niebieski

3 – three

 

brown - brązowy

4 – four

 

green - zielony

5 – five

 

grey - szary

6 – six

 

orangepomarańczowy

7 – seven

 

pink - różowy

8 – eight

 

purple - fioletowy

9 – nine

 

red - czerwony

10 – ten

 

white - biały

 

yellow - żółty

Animals – Zwierzęta

ant mrówka       bear – niedźwiedź

bird – ptak           cat – kot

duck – kaczka       elephant - słoń

fish– ryba             fly – mucha

fox – lis                giraffe– żyrafa

lion – lew               monkey – małpa

pony – kucyk          snake – wąż

spider – pająk

 

 

 

 

 

 

RYMOWANKA:

“One, two, buckle my shoe,

Three, four, open the door,

Five, six, pick up sticks,

Seven, eight, lay them straight,

Nine, ten, a big fat hen!”

at the ZOO – w ZOO

I’m hungry – jestem głodny

 

 

 

 

Wymowę można sprawdzić na oald8.oxfordlearnersdictionaries.com (wymowa brytyjska)

 

obrazek angielskiW miesiącu wrześniu...

 

dzieci zapoznają się z następującymi historyjkami:

- „I'm Hungry" – poznanie nazw zwierząt: ant, spiker, snake, bird, cat, fox, lion;

 

Powitanie, pożegnanie i odpowiedź na pozdrowienie:

- Good Morning; Hello; Good afternoon, Good evening; Goodbye; Bye bye.

- How are you? I'm good; I'm very well; I'm ok.

- „Anna Goes to the Zoo" – zwierząt ciąg dalszy: bear, duck, elephant, fish, giraffe, monkey, pony;

 

Liczby:

1-15

 

Pytania:

What can you see? I can see a......

 

 

Piosenkami:

 

- „How Are You"

- „Anna at the Zoo"

 

  “Preschool ESL/EFL: Stories and Games”

Nauczanie języka angielskiego w przedszkolu ma na celu przygotowanie dzieci do posługiwania się tym językiem, pobudzanie ich świadomości językowej, zainteresowanie odmienną kulturą, a także motywowanie do dalszej nauki.

W roku szkolnym 2014/2015 nauczanie języka angielskiego prowadzone będzie w oparciu o historyjki obrazkowe autorstwa Shelley Vernon*, która jest autorytetem w dziedzinie nauczania języka angielskiego, jako języka obcego (TEFL). Wszystkie ćwiczenia, gry i zabawy zawarte w tym programie koncentrują się głównie na kształtowaniu dwóch sprawności: słuchania (rozumienia) i mówienia. 

Teksty do historyjek mają dwa poziomy zaawansowania. Poziom I zawierający podstawowe zwroty, podstawowe rzeczowniki i czasowniki z każdej grupy leksykalnej, przeznaczony jest dla dzieci, które dopiero w tym roku rozpoczną naukę języka angielskiego. Poziom II rozszerzony jest o dodatkowe kategorie gramatyczne, takie jak: czasowniki z partykułą, okoliczniki stopnia, okoliczniki sposobu.

Program jest zgodny z rozporządzeniem MEN z dnia 30.05.2014 (poz.803) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego.

Czytaj więcej...