Podziękowania za kartkę pocztową
|
||||
|
Good news, PM20! Your postcard PL-1143272 to gmastubby in United States of America has arrived! It reached its destination in 19 days after traveling 7,555 km! |
gmastubby wrote you a message: |
“What a beautiful bird and wonderful country you live in. I love it that children are involved in such a great activity. All of my best to you and your preschoolers. Keep up the good work. I live in the Blue Ridge mountains and would love to send a card with picture of my town if you would like, send me your school address. |
Jaki piękny ptak i wspaniały kraj, w którym mieszkacie. Bardzo mi się podoba, że dzieci są zaangażowane w takie działania. Życzę wszystkiego najlepszego pani i dzieciom. Kontynuujcie to, co robicie.
Mieszkam, w górach Blue Ridge (Pasmo Błękitne) i jeśli pozwolicie, chciałabym Wam wysłać kartkę z widokiem mojego miasta. Prześlijcie tylko adres przedszkola.
Judy
“Oh, cool. In Germany, this is the bird of the year 2016. :)” |
Fajnie! W Niemczech to jest ptak (szczygieł) 2016 roku J
Dotarła do nas obiecana kartka od Benny Alba, która jest jednocześnie zaproszeniem na jej wystawę zatytułowaną:
„Spotkania na drodze – amerykańska burza” współczesne obrazy olejne.
Wystawa odbywać się będzie w Yuma Arts Center (Arizona) od 11.12.2015 – 12.02.2016 r.
Benny Alba jest amerykańską malarką mieszkającą w Oakland, w Kalifornii. Jej otwarty dla artystów dom znajduje się w leśnej głuszy. Sama natomiast często szuka inspiracji nad Zatoką San Francisco.
Z wykształcenia psycholog, dorastała otoczona sztuką i artystami; od nich uczyła się kunsztu malarskiego. Początkowo zainspirowana Van Goghiem, zainteresowała się również malarstwem abstrakcyjnym i symbolizmem. Przez jakiś czas tematem przewodnim jej prac był wpływ kultury rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej i Europejczyków na sztukę amerykańską.
Ostatnia wyprawa z Oakland - przez Kanadę - na Alaskę zaowocowała serią obrazów zatytułowaną „Spotkania na drodze. Amerykańska burza”. Zafascynowana kolorami, dźwiękami i pięknem burzy, przedstawia ją widzowi ze swojego punktu widzenia. Przez ostatnie dwadzieścia lat jej prace można było oglądać na 50 indywidualnych i ponad 100 zbiorowych wystawach w zachodniej części Stanów. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień.
w październiku dotarły do nas kartki z Czech i Irlandii oraz podziękowanie zobaczcie jakie :-)
Podziękowania za kartkę pocztową wysłaną do amerykańskiej malarki Benny Alby:
Hello My Young Friends. Thank you for the pretty postcard and great stamps. We are going to send you, my young friends, a special postcard or two. One will be a big card of my art work while the other will be a surprise from Luksa. Thanks for looking at my website. Happy Postcrossings. Benny Alba |
Cześć moi mali przyjaciele,
Dziękuję za ładną kartkę i świetne znaczki.
Również moja suczka Luksa bardzo lubi wąchać Waszą kartkę. Luksa ma około dwóch lat i jest bardzo ładna. Zanim zamieszkała ze mną, mieszkała w różnych domach…. Dopiero po jakiś czterech miesiącach zaczęła wierzyć, że to będzie jej prawdziwy dom, w którym znajdzie mnóstwo jedzenia.
Tak na marginesie Luksa dostała swoje imię na cześć Litwina Josepha Luksa. Możecie poszukać wiadomości o nim w Internecie.
Moi drodzy przyjaciele prześlemy Wam specjalną kartkę lub dwie. Jedna to duża kartka przedstawiająca jedną z moich prac, druga to niespodzianka od Luksy. Dziękuję, że zajrzeliście na moją stronę internetową.
Udanego Postcrossingu.
Benny Alba
Jedna z prac Benny Alby
w maju
otrzymaliśmy kartkę z Niemiec, Francji, Kanady,Włoch oraz Australii, zapraszamy do zakładek
otrzymaliśmy także podziekowania za kartkę, którą wysłaliśmy do Olgi
|
||||
|
w kwietniu
otrzymaliśmy kartkę z Austrii oraz Rosji, zapraszamy do zakładek
W marcu
dotarły do nas kolejne kartki, tym razem z Indii oraz Rosji, a także z Białorusi, Holanii i Włoch zapraszamy do zakładek , , , ,
otrzymaliśmy także podziekowania za kartkę, którą wysłaliśmy do Margaret
|
||||
|
Witam Was wszystkich, polskie przedszkolaki. Dzisiaj Wasza śliczna kartka dotarła do mnie, do Kanady. Żubr jest niesamowity.
Kiedy mieszkałam jeszcze w Szkocji, uczyłam właśnie przedszkolaki.
Mamy dzisiaj w Kanadzie słoneczny dzień, dlatego wzięłam na spacer moje dwa psy nazywane: Buddy i Stewie.
Jeszcze raz dziękuję za ładną kartkę.
Wasza przyjaciółka Margaret
W podziękowaniu za naszą przesyłkę z mandalami, Vivian z Holandii przesłała nam wiadomość zapraszamy do zakładki
przyszła do nas nowa kartka z Tajwanu zapraszamy do zakładki
w styczniu otrzymaliśmy piękne kartki i długi, ciekawy list z Holandii, zapraszamy do zakładki
przyszła do nas pierwsza kartka w tym roku, zgadnijcie skąd??? zapraszamy do zakładki
Mapa krajów, z których dotarły do nas kartki
...
Postcard PL-1034869 (sent) is a favorite of: Postcard PL-1210313 (sent) is a favorite of:
Anidotje (Netherlands)
ShangWT (China)
Postcard PL-1048164 (sent) is a favorite of:
Pelikan_PL (Italy)
Jak widać nasze kartki pocztowe bardzo się podobają, nie tylko adresatom…
Hello PM20!
Some of your postcards are favorites!
Postcard PL-1009524 (sent) is a favorite of: |
|
|
|
Postcard PL-974082 (sent) is a favorite of: |
|
Postcard PL-1009522 (sent) is a favorite of: |
Hello PM20!
One of your postcards is a favorite!
Hello PM20!
One of your postcards is a favorite!
Postcard PL-967842 (sent) is a favorite of: |
Hello PM20!
One of your postcards is a favorite!
Hello PM20!
One of your postcards is a favorite!
Postcard PL-951770 (sent) is a favorite of: |
Hello PM20!
One of your postcards is a favorite!
Postcard PL-946093 (sent) is a favorite of:
|
PROGRAM TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DLA GRUPY IX Termin realizacji: XI/2022 – VI/2023 Cel ogólny: Kształtowanie prawidłowej wymowy Główne zadania: Ewaluacja: Okresowe badanie efektów w miesiącach: styczniu, marcu, czerwcu. Postępowanie logopedyczne: I. Ćwiczenia wstępne 1.Ćwiczenia wstępne usprawniające narządy mowy: 2. Ćwiczenia oddechowe. 3. Ćwiczenia percepcji słuchowej. II. Praca nad głoską Głoski: [sz] [ż [cz] [dż] Etap I Ćwiczenia narządów mowy, przygotowujące do prawidłowej wymowy głosek [sz] [ż] [cz] [dż]. Ćwiczenia języka Ćwiczenia warg krowy - mu, mu, kukułki - kuku, kuku, sowy - hu, hu, psa - hau, hau, rybki - plum, plum, pukania - puku, puku, uderzania - buch, buch, chodzenia - tupu, tupu. Etap II – Wywołania dźwięku Wywołanie głosek sz, ż Wywoływanie głosek cz, dż W przypadku ubezdźwięczniania spółgłosek ż i dż stosujemy ćwiczenia typowe dla mowy bezdźwięcznej. Etap III – Utrwalania dźwięku Utrwalenie zaburzonych głosek odbywa się według schematu: Etap IV - Automatyzacja głosek Głoski: [s], [z], [c], [dz] Etap I Ćwiczenia narządów mowy przygotowujące do prawidłowej wymowy głosek [s] [z] [c] [dz] Ćwiczenia języka Ponieważ układ masy języka podczas wybrzmiewania głosek syczących jest identyczny, jak przy dmuchaniu prowadzimy szereg ćwiczeń oddechowych, zwracając uwagę na wykonywanie tej czynności na konkretne przedmioty, np. świecę, kartkę papieru. Pozwala to stwierdzić czy strumień powietrza jest prawidłowo kierowany, a także - sprawdzić długość wydechu. Ćwiczenia warg - kozy - me, me, - barana - be, be, - kurczątka - pi, pi, - śmiechu - hi, hi. Etap II – wywołania dźwięku Wywoływanie głosek s , z Wywoływanie głosek c , dz Uzyskanie spółgłosek dźwięcznych z i dz odbywa się w podobny sposób, bowiem spółgłoski te ulegają takim samym zniekształceniom jak spółgłoski W przypadku ubezdźwięczniania s i dz stosujemy ćwiczenia typowe dla mowy bezdźwięcznej. Etap III – Utrwalania dźwięku Utrwalenie zaburzonych głosek odbywa się według schematu: Etap IV - Automatyzacja głosek Etap V – Ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej Ćwiczenie kinestezji artykulacyjnej powinny pojawić się na końcu każdej terapii poprawnej wymowy. Jest to grupa ćwiczeń polegająca na wielokrotnym powtórzeniu danej artykulacji w celu wykształcenia czucia właściwego ułożenia narządów artykulacyjnych. Ćwiczenia te prowadzone są w celu automatyzacji Przykłady ćwiczeń z głoską sz wyrazy: szelest, szosa, sztruksy, suszarka, listonosz, oszust, staruszek, Staszek, skrzydło, skrzyp zdania: Strapiony Staszek szedł szosą w starych sztruksach. Sergiusz szarpał szympansa podczas strasznego snu. Przykłady ćwiczeń z głoską ż wyrazy: żelazko, żywica, strażak, zboże, nosorożec, lekceważyć, żałosny zdania:W ZOO Jerzyk widział jeżozwierza i nosorożca. Zatrwożona Żaneta żałowała za grzechy. Przykłady ćwiczeń z głoską cz wyrazy: czarownica, czasopismo, znaczek, zrozpaczony, smycz, dziurkacz zdania: Czeską czekoladą częstowano Czesława. W czwartek kupiłam spinacz i znaczki. Przykłady ćwiczeń z głoską dż wyrazy: dżokej, dżdżysty, drożdże, dżinsy zdania: Dżokej w dżinsach zjeżdżał na zjeżdżalni. Dżek w dżungli jadł drożdżówkę. Opracowała: logopeda mgr Elżbieta Skórzewska
a kończąc na podniebieniu miękkim - zabawa „Krasnoludek zagląda do gardła”.
i zamykanie - naśladowanie pyszczka rybki.
z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski [e],
si c.
i w śródgłosie
i różnicowania pod względem ułożenia narządów artykulacyjnych w przypadku głosek opozycyjnych (sz-s, sz-ś, ż-z, ż-ź ...). Są to ćwiczenia autokontroli słuchowej. Ćwiczenia te są zalecane szczególnie w przypadku wad wymowy polegających na substytucji głosek. Ćwiczenia rozpoczynamy od wyrazów, przechodząc stopniowo do zdań.
PLAN DALTOŃSKI
w grupie
„Przyjaciele Kubusia Puchatka"
„Być samodzielnym, odpowiedzialnym i umieć współpracować to ważne zadanie - z pedagogiką Planu Daltońskiego tak się stanie! "
W roku szkolnym 2013/2014 rozpoczęliśmy wdrażanie w naszym przedszkolu koncepcji planu daltońskiego.
Zgodniez założeniami edukacji daltońskiej ogromną rolę w procesie nauczania stanowi wizualizacja, co pozwala dzieciom lepiej zrozumieć
i zapamiętać zasady obowiązujące w grupie.
Najpierw zapoznałyśmy dzieci z kolorami
DNI TYGODNIA.
Każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor:
poniedziałek- czerwony;
wtorek - niebieski;
środa - pomarańczowy;
czwartek - zielony;
piątek - żółty;
sobota i niedziela –biały.
Codziennie rano, dzieci przesuwają słoneczko na określone kółeczko, symbolizujące dzień tygodnia. Dzieci odliczają też kolejne dni do końca tygodnia, utrwalają nazwy, stosują określenia: wczoraj, dzisiaj, jutro, za 2 dni itp.
Z niecierpliwością odliczają dni do piątku, ponieważ piątek jest dniem, kiedy dzieci mogą przynosić zabawki do przedszkola. Dzieci same próbują się już kontrolować, kiedy zwracają uwagę innym kolegom, że dziś nie można przynosić zabawek, bo dzisiaj nie jest piątek – dzień żółty.
Następnym elementem wizualizacji była
LISTA OBECNOŚCI.
Na przygotowanej tablicy obecności, dzieci zaraz po wejściu do sali, obok swojego zdjęcia, przyczepiają wybraną przez siebie „buźkę", adekwatną do swojego samopoczucia. Na początku trzeba było dzieciom o tym przypominać, obecnie same się kontrolują, upominając „zapominalskich”, że jeszcze nie zaznaczyli swojej obecności. To pozwala nam na szybkie sprawdzenie, ile jest dzieci w przedszkolu, a kogo nie ma w danym dniu.
Kolejnym elementem wizualizacji, który wprowadziłyśmy
w naszej grupie, był KALENDARZ URODZIN.
Tradycją są już obchodzone w grupie przedszkolnej „urodzinki”. Dzieci w dniu swoich urodzin przynoszą do przedszkola słodycze, którymi częstują wszystkie dzieci i panie. Solenizantowi śpiewamy 100 lat, składamy życzenia, wręczamy drobny upominek.
Kalendarz urodzin daje dzieciom możliwość samodzielnego śledzenia, kto jeszcze będzie obchodził „urodzinki” w najbliższym czasie. Jednocześnie dzieci utrwalają w ten sposób kolejne pory roku oraz miesiące przypadające na daną porę roku.
W grupie „maluszków” wprowadziłyśmy również wizualizację
TO JUŻ POTRAFIMY.
Po osiągnięciu danej kompetencji, dziecko umieszcza swoje zdjęcie przy piktogramie symbolizującym daną umiejętność.
W bieżącym roku szkolnym opracowałyśmy kolejne piktogramy symbolizujące umiejętności.
W poprzednim roku szkolnym wprowadziłyśmy wizualizację PLANU DNIA. W tym celu zostały zakupione zegary. Jeden wskazuje czas, pozostałe (8)wskazują godzinę rozpoczęcia danej czynności, zobrazowanej poniżej rysunkiem. Zegary oraz obrazki do planu dnia wiszą kolejno na ścianie i dziecko w każdym momencie może sprawdzić, co będzie się działo za chwilę, np.:po obiedzie będzie czytanie bajek, a potem będą zabawy dowolne.Łatwo też opowiadać o tym, co było i będzie, przypominać sobie, co dzisiaj działo się w grupie. Taki harmonogram z założenia ma budzić
w dziecku poczucie odpowiedzialności za poszczególne jego elementy. Uzupełnieniem planu dnia jest niedawno zakupiona tablica „Mój dzień w przedszkolu”. Nauczyciel zaznacza strzałką na planie dnia, która czynność w danym momencie się rozpoczyna, natomiast dziecko -PRAWA RĘKA przesuwa strzałkę na tablicy „Mój dzień w przedszkolu”, dając jednocześnie sygnał gongiem, w który jest wyposażona ta tablica.
Chcąc zmotywować dzieci do nauki odpowiedzialności wprowadziłyśmy w grupie DYŻURY.
Najpierw przy posiłkach, później w łazience.
Do każdego dyżuru wyznaczamy dwoje dzieci.
Podczas dyżuru przy posiłkach dzieci pomagają przy nakrywaniu do stołu – rozkładają talerzyki, kubki, sztućce. Po skończonym posiłku pomagają zebrać naczynia ze stolików i odnieść na wyznaczone miejsce.
Dużym zainteresowaniem cieszy się również dyżur
w łazience. Podczas gdy jeden dyżurny nakłada pastę pozostałym dzieciom na szczoteczkę, drugi pilnuje porządku w łazience (spłukiwanie wody w toalecie, średni strumień wody, nie rozlewanie wody, zakręcanie kranów).
To bardzo trudna i odpowiedzialna praca.
W bieżącym roku szkolnym zostały wprowadzone kolejne dyżury:
- dyżurny od kącika przyrody,
- dyżurny od kącików zabaw.
Zadaniem dyżurnego od kącika przyrody jest aktualizacja pogody, pory roku na specjalnej tablicy oraz dbanie, by ptaki w karmniku miały zawsze pokarm.
Do nauki różnych czynności wykorzystujemy
INSTRUKCJE CZYNNOŚCIOWE– zwizualizowane etapy wykonania określonych zadań, z wykorzystaniem których dzieci podejmują samodzielnie aktywność.
Koleją wizualizacją, którą wprowadziłyśmy w naszej grupie
toTOALETA WOLNA – TOALETA ZAJĘTA.
W łazience, na drzwiach wahadłowych prowadzących do toalety wiszą tabliczki, które z jednej strony są czerwone (zajęta), a z drugiej zielone (wolna). Każde dziecko wchodząc do toalety odwraca tabliczkę, informując pozostałe dzieci, że toaleta jest w tej chwili zajęta. Po wyjściu, ponownie odwraca na kolor zielony – toaleta wolna.
TABLICA ZADAŃ– W poprzednim roku szkolnym nauczyciel co tydzień prezentował dzieciom zadanie na bieżący tydzień do wykonania w wolnym czasie. Po wykonaniu zadania, dzieci na tablicy zadań przyczepiały słoneczko pod kolorem dnia, w którym to zadanie wykonały. Słoneczko mogło być smutne, albo wesołe i symbolizowało stan emocjonalny, który towarzyszył dziecku w trakcie wykonywania tego zadania.
Od września bieżącego roku szkolnego mamy nową tablicę zadań. Zwiększyła się też liczba zadań do wykonania w danym tygodniu do 5
i są one z różnych sfer aktywności. Dzieci planują na tablicy dzień wykonania zadania oraz zaznaczamy termin jego realizacji, a także emocje towarzyszące wykonaniu zadania. Podczas planowania dzieci wykorzystują kolory dni tygodnia i buźki wyrażające różne emocje.
W poprzednim roku szkolnym dzieci zostały zapoznane również
z METODĄ PRZENIESIONEJ UWAGI, która polega na wykorzystaniu kolorów do wizualizacji zachowania się dziecka
w sytuacji zadaniowej:
czerwony - oznacza, że teraz dziecko pracuje samodzielnie, zastanawia się nad rozwiązaniem zadania,
pomarańczowy - oznacza, że teraz dziecko , jeżeli tego potrzebuje, może zwrócić się do lidera (prawej ręki) lub innego dziecka
zielony - oznacza , że teraz dziecko może podejść do nauczyciela.
W naszej sali funkcjonuje ZEGAR DALTOŃSKI, którego tarcza jest podzielona kolorami na 5, 10, 15 i 30 minut. Zegar daltoński wykorzystujemy przy różnych okazjach, np. przy wyznaczaniu czasu na zabawę, sprzątanie. Specjalny mechanizm i oznaczenia pozwalają dzieciom zrozumieć, że 30 minut na wykonanie zadania, to o wiele dłużej niż 5. Dzieci obserwując zegar, same widzą upływający czas i wiedzą, że za chwilę minie wyznaczony czas na swobodną zabawę.
Zegar ten cieszy się bardzo dużym powodzeniem, szczególnie
w czasie korzystania z gier komputerowych i atrakcyjniejszych zabawek.
Dzieci same nastawiają czas i pilnują, kiedy się kończy.
Kolejnym elementem wizualizacji, jaki poznały „Kubusie” to WIZUALIZACJA KĄCIKÓW. Przy każdym kąciku znajduje się kolorowe zdjęcie ukazujące, jak ma wyglądać to miejsce po skończonej zabawie. Wizualizacja kącików bardzo pomaga dzieciom w utrzymaniu ładui porządku w sali i powoduje, że dzieci nie potrzebują pomocy przy układaniu zabawek.
W drugiej połowie ubiegłego roku szkolnego wykonałyśmy wspólnie z dziećmi ETYKIETKI I ZAWIESZKI wizualizujące, które dziecko wyszło z sali. Dziecko, które opuszcza salę w ciągu dnia zawiesza na drzwiach zawieszkę ze swoim zdjęciem, a na szyi etykietkę z symbolem grupy. Zawieszka na drzwiach jest informacją dla nauczyciela, które dzieci są poza salą, etykietka natomiast jest informacją dla innych pracowników przedszkola, z której grupy dziecko jest poza salą.
Nowością w tym roku szkolnym sąwprowadzona niedawno wizualizacje:
PRACA W PARACH i PRACA W GRUPACH.
Współpraca w parach lub w zespole wymusza na dzieciach konieczność komunikowania się oraz podejmowania wspólnego działania, osiągania kompromisów, co wzmacnia stosunki między dziećmi. Za każdym razem dziecko tworzy parę z innym kolegą, albo z koleżanką, (z innymi kolegami, koleżankami) bo wie, że można bawić się ze swoim przyjacielem, ale trzeba też nauczyć się współpracować z innymi, bez wykluczania kogokolwiek. Dzieci uczą się w ten sposób odpowiedzialności za powierzone zadania, porządek w sali oraz za inne dzieci.