new Podziękowania za kartkę pocztową

 

Good news, PM20!

Your postcard PL-1210313 to garza101 in United States of America has arrived! It reached its destination in 23 days after traveling 8,596 km!

 

 

 

Anthony wrote you a message:

Dzieciaki!

Witam z Dallas! Bardzo dziękuję za ładną kartkę. Myślę, że godło Polski (przedstawione na kartce, którą mi przesłaliście) wygląda świetnie. Dziękuję!

 Pozwólcie, że opowiem Wam trochę o Teksasie - stanie, w którym mieszkam. W USA jest 50 stanów, a Teksas jest drugim, co do wielkości stanem pod względem obszaru (po Alasce) i drugim największym stanem pod względem liczby ludności (po Kalifornii). Ogólnie przez cały czas jest tutaj gorąco. Latem mamy z reguły 38°C, co jest wprost absurdalne. W naszym stanie mieszka niewielu Polaków (nie to, co w Chicago, w stanie Illinois), ale mamy wielu Niemców i Meksykanów. Naszą najbardziej znaną atrakcją turystyczną jest Alamo, które najpierw było misją (to coś w rodzaju kościoła), a potem w okresie walk z Meksykanami najeżdżającymi Teksas, służyło jako fort. Z kolei w Houston (w południowym Teksasie) znajduje się okazała baza NASA. Jeśli astronauci w kosmosie chcą się skontaktować z obsługą naziemną, zaczynają od słowa Houston, bo jest miejsce, gdzie znajdują się ludzie z NASA.

Spędziłem troszeczkę czasu w Polsce, ale kiedyś chciałbym pobyć w Waszym kraju znacznie dłużej. Przez tydzień zwiedzałem Kraków i okolicę, w tym także Kopalnię Soli w Wieliczce (to było niesamowite!).

Naprawdę, spacer brzegiem rzeki w Krakowie, w ciepły wiosenny dzień, to wielka przyjemność! Jestem pewien, że Leszno jest równie piękne.

Jeszcze raz dziękuję za kartkę.

Życzę udanego tygodnia!

 

 

linie 123bloger com 246

 

 

Good news, PM20!

Your postcard PL-1143272 to gmastubby in United States of America has arrived! It reached its destination in 19 days after traveling 7,555 km!

                     ptak

 

gmastubby wrote you a message:

“What a beautiful bird and wonderful country you live in. I love it that children are involved in such a great activity. All of my best to you and your preschoolers. Keep up the good work. I live in the Blue Ridge mountains and would love to send a card with picture of my town if you would like, send me your school address.
 
Judy”

Jaki piękny ptak i wspaniały kraj, w którym mieszkacie. Bardzo mi się podoba, że dzieci są zaangażowane w takie działania. Życzę wszystkiego najlepszego pani i dzieciom. Kontynuujcie to, co robicie.

Mieszkam, w górach Blue Ridge (Pasmo Błękitne) i jeśli pozwolicie, chciałabym Wam wysłać kartkę z widokiem mojego miasta. Prześlijcie tylko adres przedszkola.

Judy

 

 

Uwe/Natalia (Germany) wrote:

“Oh, cool. In Germany, this is the bird of the year 2016. :)”

Fajnie! W Niemczech to jest ptak (szczygieł)  2016 roku J          

 

 

linie 123bloger com 246

 

Dotarła do nas obiecana kartka od Benny Alba, która jest jednocześnie zaproszeniem na jej wystawę zatytułowaną:

 

„Spotkania na drodze – amerykańska burza” współczesne obrazy olejne.

123

 

Wystawa odbywać się będzie w Yuma Arts Center (Arizona) od 11.12.2015 – 12.02.2016 r.

 

 

Benny Alba jest amerykańską malarką mieszkającą w Oakland, w Kalifornii. Jej otwarty dla artystów dom znajduje się w leśnej głuszy. Sama natomiast często szuka inspiracji nad Zatoką San Francisco.

Z wykształcenia psycholog, dorastała otoczona sztuką i artystami; od nich uczyła się kunsztu malarskiego.                                                 Początkowo zainspirowana Van Goghiem, zainteresowała się również malarstwem abstrakcyjnym i symbolizmem. Przez jakiś czas tematem przewodnim jej prac był wpływ kultury rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej i Europejczyków na sztukę amerykańską.

Ostatnia wyprawa z Oakland - przez Kanadę - na Alaskę zaowocowała serią obrazów zatytułowaną „Spotkania na drodze. Amerykańska burza”. Zafascynowana kolorami, dźwiękami i pięknem burzy, przedstawia ją widzowi ze swojego punktu widzenia. Przez ostatnie dwadzieścia lat jej prace można było oglądać na 50 indywidualnych i ponad 100 zbiorowych wystawach w zachodniej części Stanów. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień.

 

 

 

linie 123bloger com 268

 

w październiku dotarły do nas kartki z Czech i Irlandii oraz podziękowanie zobaczcie jakie :-)

 

Podziękowania za kartkę pocztową wysłaną do amerykańskiej malarki Benny Alby:

Hello My Young Friends.

Thank you for the pretty postcard and great stamps.
My dog, Luksa, liked sniffing your card too. She's very pretty and about 2 years old. She spent some time with different foster homes until she moved in with me... After about 4 months she started to believe that this is her real home and that there would be plenty to eat. By the way, Luksa is named after Joseph Luksa. You might want to look him up. He lived in Lithuania.

We are going to send you, my young friends, a special postcard or two. One will be a big card of my art work while the other will be a surprise from Luksa. Thanks for looking at my website.

Happy Postcrossings.

Benny Alba

Cześć moi mali przyjaciele,

Dziękuję za ładną kartkę i świetne znaczki.

Również moja suczka Luksa bardzo lubi wąchać Waszą kartkę. Luksa ma około dwóch lat i jest bardzo ładna. Zanim zamieszkała ze mną, mieszkała w różnych domach…. Dopiero po jakiś czterech miesiącach zaczęła wierzyć, że to będzie jej prawdziwy dom, w którym znajdzie mnóstwo jedzenia.

Tak na marginesie Luksa dostała swoje imię na cześć Litwina Josepha Luksa.  Możecie poszukać wiadomości o nim w Internecie.

Moi drodzy przyjaciele prześlemy Wam specjalną kartkę lub dwie. Jedna to duża kartka przedstawiająca jedną z moich prac, druga to niespodzianka od Luksy. Dziękuję, że zajrzeliście na moją stronę internetową.

Udanego Postcrossingu.

Benny Alba

praca

Jedna z prac Benny Alby

w maju

otrzymaliśmy kartkę z Niemiec, Francji, Kanady,Włoch oraz Australii, zapraszamy do zakładek

 

 

linie089

otrzymaliśmy także podziekowania za kartkę, którą wysłaliśmy do Olgi

 

Good news, PM20!

Your postcard PL-1057744 to olga-tom in Russia has arrived! It reached its destination in 22 days afterRosja- kwiecien 2015 traveling 1,438 km!

 

olga rosja

 

Olga wrote you a message:

“Dear preschoolers! Thanks a lot for a cute cat postcard! Poland is the next country in my travelling list, so soon I will for sure come there and enjoy its beauty. Happy postcrossing!”

 

 

linie71

w kwietniu

otrzymaliśmy kartkę z Austrii oraz Rosji, zapraszamy do zakładek

 

ruzne-figury-geometryczne

W marcu

dotarły do nas kolejne kartki, tym razem z Indii oraz Rosji, a także z Białorusi, Holanii i Włoch zapraszamy do zakładek indie 3 , rosjabiaoruHolandiaflagge-italien

 

 otrzymaliśmy także podziekowania za kartkę, którą wysłaliśmy do Margaret 

Good news, PM20!

Your postcard PL-1024287 to scotgirl in Canada has arrived! It reached its Kanada - luty2015Margaret Deltadestination in 17 days after traveling 8,145 km!

 

margaret

 

Margaret wrote you a message:

“Hello to all you preschoolers in Poland. I received your lovely card today in CANADA. The bison was awesome. I used to teach preschoolers when i lived in a country called SCOTLAND. It is a nice sunny day today in Canada, i took my 2 dogs for a nice walk they are called buddy and stewie. Thanks again to all of you for the nice card. your friend margaret”

 

Witam Was wszystkich, polskie przedszkolaki. Dzisiaj Wasza śliczna kartka dotarła do mnie, do Kanady. Żubr jest niesamowity.

Kiedy mieszkałam jeszcze w Szkocji, uczyłam właśnie przedszkolaki.

Mamy dzisiaj w Kanadzie słoneczny dzień, dlatego wzięłam na spacer moje dwa psy nazywane: Buddy i Stewie.

Jeszcze raz dziękuję za ładną kartkę.

Wasza przyjaciółka Margaret

 

teczowa-linia

 

W podziękowaniu za naszą przesyłkę z mandalami, Vivian z Holandii przesłała nam wiadomość zapraszamy do zakładki Holandia

 

podziekowanie od dzieci

 

 

teczowa-linia 

 

tajwan przyszła do nas  nowa kartka z Tajwanu zapraszamy do zakładki 

 

teczowa-linia

 

  kangur w styczniu otrzymaliśmy piękne kartki i długi, ciekawy list z Holandii, zapraszamy do zakładki Holandia

 

 

teczowa-linia

 

przyszła do nas pierwsza kartka w tym roku, zgadnijcie skąd??? zapraszamy do zakładki  niemcy

 

 

index 5

 

Mapa krajów, z których dotarły do nas kartki

 

P1040023

 

P1040024

 

IMG 1160

 

IMG 1161

 

C:\Users\Artur\Desktop\9b0b6d3d547887a4fea8fcd92e41580d.jpg              Postcard PL-1034869 (sent) is a favorite of:
Anidotje (Netherlands)


C:\Users\Artur\Desktop\9cc9a5b32b7f7d8a569527a5fddb16d1.jpgPostcard PL-1210313 (sent) is a favorite of:
ShangWT (China)


C:\Users\Artur\Desktop\c429a90ee7bbd323b0b87c6184814470.jpgPostcard PL-1048164 (sent) is a favorite of:
Pelikan_PL (Italy)

 

 

 


 

Jak widać nasze kartki pocztowe bardzo się podobają, nie tylko adresatom…

 

Hello PM20!

Some of your postcards are favorites!

wys1

Postcard PL-1009524 (sent) is a favorite of:
Veronikaa (Bulgaria)

 

linie089

Holandia-czerwiec 2014

Postcard PL-974082 (sent) is a favorite of:
Lucky7 (Germany)

linie089

ulu.1

Postcard PL-1009522 (sent) is a favorite of:
rarelypoetic (United Kingdom)

 

 


 

Hello PM20!

One of your postcards is a favorite! 

 

7

Postcard PL-974082 (sent) is a favorite of:
morfin (U.S.A.

 

 

 

linie089

 

Hello PM20!

One of your postcards is a favorite!

ulubione 11 b

Postcard PL-967842 (sent) is a favorite of:
flower_lark (Poland)

 

 

 

linie089

 

 

Hello PM20!

One of your postcards is a favorite!

ulubione 11 c

Postcard PL-904425 (sent) is a favorite of:
Maxus (Poland)

 

 

 


 

Hello PM20!

One of your postcards is a favorite!

ulubione 10

Postcard PL-951770 (sent) is a favorite of:
Ann66 (Netherlands)

 

 

 

linie089

 

 

 

 

Hello PM20!

One of your postcards is a favorite!

ulubione 10 a

Postcard PL-946093 (sent) is a favorite of:
Tagblume (Germany)

 

 

 

 

 

 

 

 

logopedia31

PROGRAM TERAPII LOGOPEDYCZNEJ

DLA GRUPY IX

Termin realizacji: XI/2022 – VI/2023

 

Cel ogólny: Kształtowanie prawidłowej wymowy

Główne zadania:

  1. Usprawnianie narządów artykulacyjnych.
  2. Kształtowanie prawidłowych nawyków oddechowych.
  3. Doskonalenie słuchu fonematycznego.
  4. Wywołanie prawidłowego brzmienia głosek: sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz.
  5. Automatyzacja prawidłowej wymowy.
  6. Wzbogacenie zasobu słownictwa.

Ewaluacja:      

Okresowe badanie efektów w miesiącach: styczniu, marcu, czerwcu.

 

Postępowanie logopedyczne:

I. Ćwiczenia wstępne

1.Ćwiczenia wstępne usprawniające narządy mowy:

  • wargi i policzki,
  • język,
  • podniebienie miękkie,
  • dolnej szczęki. 

2. Ćwiczenia oddechowe.

3. Ćwiczenia percepcji słuchowej.

 

II. Praca nad głoską

Głoski: [sz] [ż [cz] [dż]

 

Etap I

Ćwiczenia narządów mowy, przygotowujące do prawidłowej wymowy głosek [sz] [ż] [cz] [dż].

Ćwiczenia języka

  1. Wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej.
  2.   Żucie brzegów języka zębami trzonowymi, w celu rozciągania całej jego powierzchni.
  3.  Klaskanie językiem - naśladowanie odgłosu konia uderzającego kopytami o bruk.
  4.  Dotykanie czubkiem języka górnych zębów po stronie wewnętrznej, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej - zabawa „Liczenie ząbków”.
  5. Oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach - naśladowanie mycia zębów językiem.
  6. Przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach - zabawa „Zaczarowany język”.
  7. Cofanie języka w głąb jamy ustnej, zaczynając od górnych zębów,
    a kończąc na podniebieniu miękkim - zabawa „Krasnoludek zagląda do gardła”.
  8. Zlizywanie czubkiem języka z podniebienia, np. kawałka rozmiękczonej czekolady lub gumy rozpuszczalnej.
  9. Ssanie czubkiem języka na podniebieniu małego pudrowego cukierka, musującej witaminy C, opłatka lub naśladowanie ssania pożywienia.
  10. Wydmuchiwanie powietrza przez język zwinięty w tzw. rynienkę boki języka przylegają do górnych dziąseł. Zjedzenie wcześniej miętowego cukierka sprzyja intensywniejszemu odczuciu przepływu powietrza przez środek języka.

Ćwiczenia warg

  1. Naśladowanie mlaskania.
  2. Śpiewanie znanych melodii na sylabach: la, lo, le, lu, ly.
  3. Cmokanie ustami naśladowanie posyłania całusków.
  4. Wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu w kształcie ryjka świnki.
  5. Wydawanie odgłosów:

krowy - mu, mu,

kukułki - kuku, kuku,

sowy - hu, hu,

psa - hau, hau,

rybki - plum, plum,

pukania - puku, puku,

uderzania - buch, buch,

chodzenia - tupu, tupu.

  1. Wysuwanie warg do przodu, a następnie naprzemienne ich otwieranie
    i zamykanie - naśladowanie pyszczka rybki.
  2. Układanie warg w kształcie ryjka, a następnie ich rozsuwanie do uśmiechu.
  3. Przytrzymywanie wargami wkładki przedsionkowej zwanej też smoczkiem ortodontycznym podczas prób wyciągania go z ust.
  4. Gra na trąbce z szerokim ustnikiem, flecie, harmonijce ustnej.

 

Etap II – Wywołania dźwięku

Wywołanie głosek sz, ż

  • unoszenie szerokiego języka za górne siekacze w okolice wałka dziąsłowego (bez dotykania)
  • układanie „ryjka”
  • dmuchanie na czubek szerokiego, uniesionego języka przy jednoczesnym ułożeniu warg w „ryjek” – imitowanie szumu drzew (przy spółgłosce sz) lub wichru (przy spółgłosce ż)

Wywoływanie głosek cz, dż

  • zaokrąglanie i wysuwanie do przodu warg
  • artykułowanie nieco przedłużonej przydziąsłowej spółgłoski – imitowanie dźwięku jadącej lokomotywy (przy spółgłoscelub uruchamianego samochodu (przy spółgłosce )

W przypadku ubezdźwięczniania spółgłosek ż i dż stosujemy ćwiczenia typowe dla mowy bezdźwięcznej.

Etap III – Utrwalania dźwięku

Utrwalenie zaburzonych głosek odbywa się  według schematu:

  1. Utrwalenie wywołanej głoski
  • Utrwalenie głoski w izolacji
  • Utrwalenie głoski w sylabach
  1. Połączenie wszystkich wywołanych głosek (nagłos) z samogłoskami otwartymi
  2. Utrwalenie głosek w wygłosie
  3. Utrwalenie głosek w śródgłosie
  4. Utrwalenie głosek w logotomach (kszta, psła, czło…)
  5. Utrwalenie głosek w wyrazach wyjściowych

Etap IV - Automatyzacja głosek

  1. Powtarzanie wyrazów z wywołanymi głoskami w nagłosie, w wygłosiei  w śródgłosie
  1. Utrwalenie w zdaniach
  2. Teksty drukowane i wierszyki
  3. Mowa spontaniczna
  4. Opowiadanie treści historyjek obrazkowych

Głoski: [s], [z], [c], [dz]

 

Etap I

Ćwiczenia narządów mowy przygotowujące do prawidłowej wymowy głosek [s] [z] [c] [dz]

Ćwiczenia języka

  1. Liczenie dolnych zębów czubkiem języka po wewnętrznej stronie.
  2. Oblizywanie językiem wewnętrznej powierzchni dolnych zębów.
  3. Dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy
     z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski [e],
  4. Zlizywanie czubkiem języka dżemu lub masła czekoladowego z dolnych dziąseł.
  5. Energiczne wyrzucanie czubka języka zza dolnych zębów - zabawa Wymiatanie śmieci.

Ponieważ układ masy języka podczas wybrzmiewania głosek syczących jest identyczny, jak przy dmuchaniu prowadzimy szereg ćwiczeń oddechowych, zwracając uwagę na wykonywanie tej czynności na konkretne przedmioty, np. świecę, kartkę papieru. Pozwala to stwierdzić czy strumień powietrza jest prawidłowo kierowany, a także - sprawdzić długość wydechu.

  1. Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki.
  2. Dmuchanie na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wyginać go pod wpływem dmuchania – zabawa „Tańczący płomyczek”.
  3. Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą.
  4. Zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki - zawody „Kto dmuchnie dalej”.
  5. Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
  6. Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach o różnej długości ponad głową ćwiczącego.
  7. Dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie narysowanej na podłodze – zabawa Wyścigi samochodowe”.
  8. Przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej na przeciwko – zabawa Mecz piłkarski”.
  9. Dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza – zabawa Gotowanie wody”.
  10. Nadmuchiwanie balonów, zabawek i piłek z folii.
  11. Próby gwizdania.
  12. Zdmuchiwanie lekkiego przedmiotu z ręki, np. piórka, kłębka waty, papierowej kulki.
  13. Rozdmuchiwanie: chrupek, ryżu, kaszy, pociętej gąbki lub kawałków styropianu.
  14. Gra na instrumentach muzycznych: organkach, trąbce, gwizdku.
  15. Gra na grzebieniu owiniętym cienką bibułą.
  16. Dmuchanie na piórko, aby unosiło się ponad głową osoby ćwiczącej.
  17. Rozdmuchiwanie plamki farby wodnej na podkładce z tworzywa sztucznego.

Ćwiczenia warg

  1. Rozciąganie warg do uśmiechu i wymawianie głoski [i],
  2. Naprzemienny uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianiem ich wargami.
  3. Układanie ust do uśmiechu i powrót do pozycji neutralnej.
  4. Wydawanie odgłosów z rozciągniętymi kącikami ust:

          - kozy - me, me,

- barana - be, be,

- kurczątka - pi, pi,

- śmiechu - hi, hi.

  1. Pokazywanie szerokiego uśmiechu, a następnie ściąganie ust, jak przy głosce [u].

Etap II – wywołania dźwięku

 

Wywoływanie głosek s , z

  • wysuwanie języka tak, aby jego czubek znajdował się między zębami
  • dmuchanie na wskazujący palec ustawiony przed ustami
  • stopniowe cofanie języka i zbliżanie siekaczy dolnych do górnych
  • przedłużanie artykulacji spółgłoski f (lub w dla spółgłoski z) ze stopniowym zbliżaniem zębów i rozciąganiem warg

Wywoływanie głosek c , dz

  • wymawianie spółgłoski t z systematycznym przedłużaniem dźwięku (lub dla wywołania głoski dz)
  • jednoczesne cofanie kącików warg

Uzyskanie spółgłosek dźwięcznych z i dz odbywa się w podobny sposób, bowiem spółgłoski te ulegają takim samym zniekształceniom jak spółgłoski
si c.

W przypadku ubezdźwięczniania s i dz stosujemy ćwiczenia typowe dla mowy bezdźwięcznej.

 

Etap III – Utrwalania dźwięku

Utrwalenie zaburzonych głosek odbywa się  według schematu:

  1. Utrwalenie wywołanej głoski:
  • Utrwalenie głoski w izolacji
  • Utrwalenie głoski w sylabach
  1. Połączenie wszystkich wywołanych głosek (nagłos) z samogłoskami otwartymi
  2. Utrwalenie głosek w wygłosie
  3. Utrwalenie głosek w śródgłosie
  4. Utrwalenie głosek w logotomach
  5. Utrwalenie głosek w wyrazach wyjściowych

Etap IV - Automatyzacja głosek

  1. Powtarzanie wyrazów z wywołanymi głoskami w nagłosie, w wygłosie
    i w śródgłosie
  2. Utrwalenie w zdaniach
  3. Teksty drukowane i wierszyki
  4. Mowa spontaniczna
  5. Opowiadanie treści historyjek obrazkowych

Etap V – Ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej

Ćwiczenie kinestezji artykulacyjnej powinny pojawić się na końcu każdej terapii poprawnej wymowy. Jest to grupa ćwiczeń polegająca na wielokrotnym powtórzeniu danej artykulacji w celu wykształcenia czucia właściwego ułożenia narządów artykulacyjnych. Ćwiczenia te prowadzone są w celu automatyzacji
i różnicowania pod względem ułożenia narządów artykulacyjnych w przypadku głosek opozycyjnych (sz-s, sz-ś, ż-z, ż-ź ...). Są to ćwiczenia autokontroli słuchowej. Ćwiczenia te są zalecane szczególnie w przypadku wad wymowy polegających na substytucji głosek. Ćwiczenia rozpoczynamy od wyrazów, przechodząc stopniowo do zdań.

Przykłady ćwiczeń z głoską sz

wyrazy: szelest, szosa, sztruksy, suszarka, listonosz, oszust, staruszek, Staszek, skrzydło, skrzyp

zdania: Strapiony Staszek szedł szosą w starych sztruksach. Sergiusz szarpał szympansa podczas strasznego snu.

Przykłady ćwiczeń z głoską ż

wyrazy: żelazko, żywica, strażak, zboże, nosorożec, lekceważyć, żałosny

zdania:W ZOO Jerzyk widział jeżozwierza i nosorożca. Zatrwożona Żaneta żałowała za grzechy.

Przykłady ćwiczeń z głoską cz

wyrazy: czarownica, czasopismo, znaczek, zrozpaczony, smycz, dziurkacz

zdania: Czeską czekoladą częstowano Czesława. W czwartek kupiłam spinacz i znaczki.

Przykłady ćwiczeń z głoską dż

wyrazy: dżokej, dżdżysty, drożdże, dżinsy

zdania: Dżokej w dżinsach zjeżdżał na zjeżdżalni. Dżek w dżungli jadł drożdżówkę.

Opracowała:

logopeda mgr Elżbieta Skórzewska


 

 

 PLAN DALTOŃSKI 

w grupie

„Przyjaciele Kubusia Puchatka"

 

„Być samodzielnym, odpowiedzialnym i umieć współpracować to ważne zadanie - z pedagogiką Planu Daltońskiego tak się stanie! "

 

W roku szkolnym 2013/2014  rozpoczęliśmy wdrażanie w naszym przedszkolu koncepcji planu daltońskiego. 

Zgodniez założeniami edukacji daltońskiej ogromną rolę w procesie nauczania stanowi wizualizacja, co pozwala dzieciom lepiej zrozumieć
i zapamiętać zasady obowiązujące w grupie.

 

Najpierw zapoznałyśmy dzieci z kolorami 

DNI TYGODNIA.

  Każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor:

poniedziałek- czerwony;

wtorek - niebieski;

środa - pomarańczowy;

czwartek - zielony;

piątek - żółty;

sobota i niedziela –biały.

 

dni tyg

 

Codziennie rano, dzieci przesuwają słoneczko na określone kółeczko, symbolizujące dzień tygodnia. Dzieci odliczają też kolejne dni do końca tygodnia, utrwalają nazwy, stosują określenia: wczoraj, dzisiaj, jutro, za 2 dni itp.

Z niecierpliwością odliczają dni do piątku, ponieważ piątek jest dniem, kiedy dzieci mogą przynosić zabawki do przedszkola. Dzieci same próbują się już kontrolować, kiedy zwracają uwagę innym kolegom, że dziś nie można przynosić zabawek, bo dzisiaj nie jest piątek – dzień żółty.

Następnym elementem wizualizacji była

LISTA OBECNOŚCI.

Na przygotowanej tablicy obecności, dzieci zaraz po wejściu do sali, obok swojego zdjęcia, przyczepiają wybraną przez siebie „buźkę", adekwatną do swojego samopoczucia. Na początku trzeba było dzieciom o tym przypominać, obecnie same się kontrolują, upominając „zapominalskich”, że jeszcze nie zaznaczyli swojej obecności. To pozwala nam na szybkie sprawdzenie, ile jest dzieci w przedszkolu, a kogo nie ma w danym dniu.

 

lista obecnosci

 

      Kolejnym elementem wizualizacji, który wprowadziłyśmy
                       w naszej grupie, był 
KALENDARZ URODZIN.

Tradycją są już obchodzone w grupie przedszkolnej „urodzinki”. Dzieci w dniu swoich urodzin przynoszą do przedszkola słodycze, którymi częstują wszystkie dzieci i panie. Solenizantowi  śpiewamy 100 lat, składamy życzenia, wręczamy drobny upominek.

Kalendarz urodzin daje dzieciom możliwość samodzielnego śledzenia, kto jeszcze będzie obchodził „urodzinki” w najbliższym czasie. Jednocześnie dzieci utrwalają w ten sposób kolejne pory roku oraz miesiące przypadające na daną porę roku.

kalendrz ur

 

W grupie „maluszków” wprowadziłyśmy również wizualizację

TO JUŻ POTRAFIMY.

Po osiągnięciu danej kompetencji, dziecko umieszcza swoje zdjęcie przy piktogramie symbolizującym daną umiejętność.

 

potrafie

 

W bieżącym roku szkolnym opracowałyśmy kolejne piktogramy symbolizujące umiejętności.

 

umiejetnosci umiejetnosci1

umiejetnosci2 umiejetnosci3

 

 

W poprzednim roku szkolnym wprowadziłyśmy wizualizację PLANU DNIA. W tym celu zostały zakupione zegary. Jeden wskazuje czas, pozostałe (8)wskazują godzinę rozpoczęcia danej czynności, zobrazowanej poniżej rysunkiem. Zegary oraz obrazki do planu dnia wiszą kolejno na ścianie i dziecko w każdym momencie może sprawdzić, co będzie się działo za chwilę, np.:po obiedzie będzie czytanie bajek, a potem będą zabawy dowolne.Łatwo też opowiadać o tym, co było i będzie, przypominać sobie, co dzisiaj działo się w grupie. Taki harmonogram z założenia ma budzić
w dziecku poczucie odpowiedzialności za poszczególne jego elementy. Uzupełnieniem planu dnia jest  niedawno zakupiona tablica „Mój dzień w przedszkolu”. Nauczyciel zaznacza strzałką na planie dnia, która czynność w danym momencie się rozpoczyna, natomiast dziecko -
PRAWA RĘKA przesuwa strzałkę na tablicy „Mój dzień  w przedszkolu”, dając jednocześnie sygnał gongiem, w który jest wyposażona ta tablica.

plan dnia

 

prawa reka

 

 

Chcąc zmotywować dzieci do nauki odpowiedzialności wprowadziłyśmy w grupie DYŻURY

Najpierw przy posiłkach, później w łazience.

Do każdego dyżuru wyznaczamy dwoje dzieci.

Podczas dyżuru przy posiłkach dzieci pomagają przy nakrywaniu do stołu – rozkładają talerzyki, kubki, sztućce.  Po skończonym posiłku pomagają zebrać naczynia ze stolików i odnieść na wyznaczone miejsce.

 

dyzury od toalet

 

Dużym zainteresowaniem cieszy się również dyżur
w łazience. Podczas gdy jeden dyżurny nakłada pastę pozostałym dzieciom na szczoteczkę, drugi pilnuje porządku w łazience (spłukiwanie wody w toalecie, średni strumień wody, nie rozlewanie wody, zakręcanie kranów).

To bardzo trudna i odpowiedzialna praca.

 

dyzury toaleta

 

W bieżącym roku szkolnym zostały wprowadzone kolejne dyżury:

- dyżurny od kącika przyrody,

 

dyzury pogoda

 

- dyżurny od kącików zabaw.

 

dyzury

 

Zadaniem dyżurnego od kącika przyrody jest aktualizacja pogody, pory roku na specjalnej tablicy oraz dbanie, by ptaki w karmniku miały zawsze pokarm.

 

Do nauki różnych czynności wykorzystujemy

INSTRUKCJE CZYNNOŚCIOWE– zwizualizowane etapy wykonania określonych zadań, z wykorzystaniem których dzieci podejmują samodzielnie aktywność.

 

instrukcja

 

Koleją wizualizacją, którą wprowadziłyśmy w naszej grupie

toTOALETA WOLNA – TOALETA ZAJĘTA.

W łazience, na drzwiach wahadłowych prowadzących do toalety wiszą tabliczki, które z jednej strony są czerwone (zajęta), a z drugiej zielone (wolna). Każde dziecko wchodząc do toalety odwraca tabliczkę, informując pozostałe dzieci, że toaleta jest w tej chwili zajęta. Po wyjściu, ponownie odwraca na kolor zielony – toaleta wolna.

 

toaleta

 

TABLICA ZADAŃ– W poprzednim roku szkolnym nauczyciel co tydzień prezentował dzieciom zadanie na bieżący tydzień do wykonania w wolnym czasie. Po wykonaniu zadania, dzieci na tablicy zadań przyczepiały słoneczko pod kolorem dnia, w którym to zadanie wykonały. Słoneczko mogło być smutne, albo wesołe i symbolizowało stan emocjonalny, który towarzyszył dziecku w trakcie wykonywania tego zadania.

 

tablica zadan2

 

Od września bieżącego roku szkolnego mamy nową tablicę zadań. Zwiększyła się też liczba zadań do wykonania w danym tygodniu do 5

i są one z różnych sfer aktywności. Dzieci planują na tablicy dzień wykonania zadania oraz zaznaczamy termin jego realizacji, a także emocje towarzyszące wykonaniu zadania. Podczas planowania dzieci wykorzystują kolory dni tygodnia i buźki wyrażające różne emocje.

 

tablica zadan

 

tablica zadan1

 

W poprzednim roku szkolnym dzieci zostały zapoznane również
z 
METODĄ PRZENIESIONEJ UWAGI, która polega na wykorzystaniu kolorów do wizualizacji zachowania się dziecka
w sytuacji zadaniowej:

czerwony - oznacza, że teraz dziecko pracuje samodzielnie, zastanawia się nad rozwiązaniem zadania,

pomarańczowy - oznacza, że teraz dziecko , jeżeli tego potrzebuje, może zwrócić się do lidera (prawej ręki) lub innego dziecka

zielony - oznacza , że teraz dziecko może podejść do nauczyciela.  

 

sowa1  sowa2  sowa3    

 

W naszej sali funkcjonuje ZEGAR DALTOŃSKI, którego tarcza jest podzielona kolorami na 5, 10, 15 i 30 minut. Zegar daltoński wykorzystujemy przy różnych okazjach, np. przy  wyznaczaniu czasu na zabawę, sprzątanie.   Specjalny mechanizm i oznaczenia  pozwalają dzieciom zrozumieć, że 30 minut na wykonanie zadania, to o wiele dłużej niż 5. Dzieci obserwując zegar, same widzą upływający czas i wiedzą, że za chwilę minie wyznaczony czas na swobodną zabawę.

 

zegar

 

Zegar ten cieszy się bardzo dużym powodzeniem, szczególnie

w czasie korzystania z gier komputerowych i atrakcyjniejszych zabawek.

Dzieci same nastawiają czas i pilnują, kiedy się kończy.

 

zegar1

 

zegar2

 

Kolejnym elementem wizualizacji, jaki poznały „Kubusie” to WIZUALIZACJA KĄCIKÓW. Przy każdym kąciku znajduje się kolorowe zdjęcie ukazujące, jak ma wyglądać to miejsce po skończonej zabawie. Wizualizacja kącików bardzo pomaga dzieciom w utrzymaniu ładui porządku w sali i powoduje, że dzieci nie potrzebują pomocy przy układaniu zabawek.

 

kacik

 

kacik1  kacik2  kacik3

 


W drugiej połowie ubiegłego roku szkolnego wykonałyśmy wspólnie z dziećmi ETYKIETKI I ZAWIESZKI wizualizujące, które dziecko wyszło z sali. Dziecko, które opuszcza salę w ciągu dnia zawiesza na drzwiach zawieszkę ze swoim zdjęciem, a na szyi etykietkę z symbolem grupy. Zawieszka na drzwiach jest informacją dla nauczyciela, które dzieci są poza salą, etykietka natomiast jest informacją dla innych pracowników przedszkola, z której grupy dziecko jest poza salą.

etykiety

 

etykiety1

 

 

Nowością w tym roku szkolnym sąwprowadzona niedawno wizualizacje:

PRACA W PARACH i PRACA W GRUPACH.

Współpraca w parach lub w zespole wymusza na dzieciach konieczność komunikowania się oraz podejmowania wspólnego działania, osiągania kompromisów, co wzmacnia stosunki między dziećmi. Za każdym razem dziecko tworzy parę z innym kolegą, albo z koleżanką, (z innymi kolegami, koleżankami) bo wie, że można bawić się ze swoim przyjacielem, ale trzeba też nauczyć się współpracować z innymi, bez wykluczania kogokolwiek. Dzieci uczą się w ten sposób odpowiedzialności za powierzone zadania, porządek w sali oraz za inne dzieci.

 

praca w parach