Jadłospis od 29.04.2024 do 03.05.2024
Woda mineralna niegazowana dostępna dla dzieci w salach.
|
Śniadanie |
II śniadanie |
Obiad |
Poniedziałek 29.04.2024
|
KANAPKA
Pieczywo mieszane (1) masło (7) Kiełbasa wileńska (6) serek puszysty (7 ) Ogórek zielony / Herbata owocowa z miodem Mleko, płatki kukurydziane (1,7)
|
ZUPA Ogórkowa na porcji rosołowej (ziemniaki, marchew, seler, por, pietruszka, kapusta ) z zieloną pietruszką (6,9)
Deser : banan, bakalie (10)
SOK GR I jabłko-marchew |
II DANIE
Wątróbka drobiowa duszona (6) Ziemniaki duszone (7) Surówka z kiszonej kapusty z jabłkiem Jabłko
Kompot owocowy z miodem |
Wtorek 30.04.2024 |
SZWEDZKI STÓŁ
Pieczywo mieszane (1) masło (7) Pasta jajeczna(3) Kiełbasa góralska (6) Biała rzodkiew, pomidor /dżem Herbata owocowa z miodem
Kakao (7)
|
ZUPA
Rosół na kurczaku i warzywach (marchew, pietruszka ,por, seler) z makaronem i zieloną pietruszką (6,9)
Deser: ciasteczka wielozbożowe ,
SOK GR II jabłko-marchew |
II DANIE
Sos potrawkowy / gotowane mięso z kurczaka (6,7) Ziemniaki Marchewka gotowana /groszek zielony Kalarepka
Kompot owocowy słodzony miodem |
Środa 01.05.2024
|
|
|
|
Czwartek 02.05.2024 |
SZWEDZKI STÓŁ
Pieczywo mieszane (1) masło (7) Kiełbasa wileńska (6) Ser żółty (7) dżem / ogórek kiszony Herbata owocowa z miodem
Mleko (7) |
ZUPA
Kalafiorowa na porcji rosołowej (kalafior ,marchew, seler, por) z lanym ciastem i zieloną pietruszką (6,9)
DESER MIX owoców ,wafle ryżowe (1) |
II DANIE
Jajko sadzone (3) Ziemniaki duszone z mlekiem (7) Brokuł
Kompot owocowy słodzony miodem |
Piątek 03.05.2024
|
|
ŚWIĘTO KONSTYTUCJI
|
|
Dyrektor Referent ds. żywienia Szefowa kuchni
SUBSTANCJE LUB PRODUKTY POWODUJĄCE ALERGIE LUB REAKCJE NIETOLERANCJI
Dz. U. Unii Europejskiej z dnia 22.11.2011 L304/28-art.9 ust.1; L304/43-zał.II
1. | Zboża zawierające gluten |
2. | Skorupiaki |
3. | Jaja |
4. | Ryby |
5. | Orzeszki ziemne |
6. | Soja |
7. | Mleko i produkty pochodne |
8. | Orzechy |
9. | Seler |
10. | Gorczyca |
11. | Nasiona sezamu |
12. | Dwutlenek siarki i siarczyny w stężeniu>10mg/kg |
13. | Łubin |
14. | Mięczaki |
Zupa mleczna z płatków owsianych, chleb zwykły i dworski z masłem, serem żółtym, marchewka |
Herbata, wafelki ,jabłko |
Zupa pomidorowa z ryżem z ziel. pietruszką, ziemniaki, kotlet ministerski, surówka z ogórka kiszonego i cebulki, sok |
OPIEKA MERYTORYCZNA
ŚRODOWISKO EDUKACJI DALTOŃSKIEJ
FILARY :
- Samodzielność
- Współpraca
- Odpowiedzialność
- Refleksja
PODEJŚCIE DO DZIECKA
- Eksponowana jest podmiotowość dziecka bazująca na humanizmie i swobodzie działania
- w edukacji kierujemy się potrzebami, uzdolnieniami, potencjałem rozwojowym i zainteresowaniami dziecka,
- podejście nacechowane jest otwartością na korzystanie z niezliczonych źródeł wiedzy, zdobywanie doświadczeń przez m.in. rozwiązywanie problemów i zadań,
- Stawiamy dziecku wyzwania na miarę jego możliwości co powoduje, że czuje się ono kompetentne, ma poczucie sprawstwa, gdyż samodzielnie potrafi wykonać różne czynności i działania
- Dziecko wdrażane jest do sztuki uczenia się samodzielnego i w grupie
- Jest zachęcane do zainteresowania się swoim działaniem i uczeniem w aspekcie planowania, wykonania i analizy efektów
NAUCZYCIEL
- tworzy atmosferę bezpieczeństwa, spokoju, porządku oraz radości.
- jest dostępny dla dziecka, aby w razie potrzeby je wspomóc lub zachęcić do działania.
- Organizuje uporządkowaną i harmonijną przestrzeń edukacyjną, które daje dziecku inspirację do spokojnej i bezpiecznej zabawy, nauki, pracy.
- jest przewodnikiem dzieci.
OTOCZENIE
- W najbliższym otoczeniu dziecka w przedszkolu znajdują się tzw. kąciki zabaw/centra edukacyjne, których wyposażenie inspiruje dzieci do twórczego działania i wykonywania zadań
- Środki dydaktyczne są celowo dobrane, odpowiadają potrzebom i zainteresowaniom dzieci, korzystanie z nich wpływa na rozwój zdolności manualnych , sprawności fizycznej, umiejętności językowych, matematycznych, przyrodniczych, muzycznych, teatralnych itp.
- Materiały potrzebne do rozwijania zdolności i umiejętności dzieci, rozłożone są w miejscach, do których dzieci mają bezpośredni dostęp
- Przestrzeń jest tak zorganizowana, że umożliwia dzieciom tworzenie grup zabawowych, działanie w parach i indywidualne
PROCES CERTYFIKACJI W NASZYM PRZEDSZKOLU
Ubiegając się o certyfikat przedszkola daltońskiego podejmujemy kolejne działania:
Pierwsze szkolenie odbyło się w listopadzie 2013r. w Przedszkolu nr 16 w Ostrowcu Świętokrzyskim. Wzięły w nim udział Dyrektor przedszkola oraz koordynator ds. edukacji daltońskiej.
W styczniu 2014 Rada Pedagogiczna odbyła szkolenie (I panel) prowadzone w naszym przedszkolu przez p.Katarzynę Dryjas – Prezes Stowarzyszenia Dalton Polska, Dyrektor Przedszkola nr 16 w Ostrowcu Świętokrzyskim oraz p.Annę Wróbel- Dyrektor Przedszkola nr 31 w Warszawie.
W czerwcu 2014 roku podjęto uchwałę Rady Pedagogicznej w sprawie innowacji pedagogicznej, która w lipcu została zarejestrowana w KO pod nazwą
„Być samodzielnym, odpowiedzialnym i umieć współpracować to ważne zadanie- z pedagogiką Planu Daltońskiego tak się stanie!”
Wdrożenie założeń innowacji rozpoczęło się od 1 września2014r.
W październiku 2014r. członkowie Rady Pedagogicznej wzięli udział w wizycie studyjnej w Przedszkolu nr 31 w Warszawie oraz szkoleniu (II panel) prowadzonym przez Dyrektora placówki daltońskiej p.Anną Wróbel
20 listopada 2014r. gościliśmy w naszym przedszkolu Roela Röhnera- Konsultanta do spraw międzynarodowych - Dalton International oraz Prezes Dalton Polska p. Katarzynę Dryjas.
W trakcie spotkania goście z uwagą analizowali stosowane w naszym przedszkolu rozwiązania organizacyjne i wprowadzone wizualizacje. Cenne sugestie i wymiana doświadczeń inspirują nas do dalszych działań
Wizyta łączyła się organizowaną przez WSH w Lesznie międzynarodową konferencją „Pedagogika planu daltońskiego w edukacji wczesnoszkolnej”, w której również wzięły udział nauczycielki naszej placówki.
http://www.telewizjaleszno.pl/files/3004/edukacja_daltonska_26.11.2014.mp4
22 listopada 2014 r. w Warszawie odbyła się konferencja połączona ze szkoleniem, w której wzięły udział Dyrektor przedszkola oraz Lider WDN. Szkolenie dotyczyło strategii i planowania pracy w oparciu o pedagogikę planu daltońskiego oraz nadzoru pedagogicznego w placówkach daltońskich.
14 lutego 2015 roku Rada Padagogiczna naszej placówki wzięła udział w III panelu szkolenia z zakresu Pedagogiki Planu Daltońskiego prowadzonym przez p. dr Ewę Lewandowską-Doktora nauk humanistycznych, wykładowcę w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie w Instytucie Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji w Zakładzie Wczesnej Edukacji. Tym razem tematem rozważań była Refleksyjność w pracy nauczyciela placówki daltońskiej. Spoktanie odbyło się w ramach wizyty studyjnej w Przedszkolu nr 148 im. "Małi Europejczycy" w Poznaniu. Odwiedziny przedszkoli w Polsce są dla nas okazją do wymiany doświadczeń oraz pozwalają na konfrontację i analizę podejmowanych przez poszczególne zespoły działań. Jesienią spodziewamy się rewizyty koleżanek z Poznania. Dyskutowałyśmy m.in. o proponowanych w placówce poznańskiej rozwiązaniach organizacyjnych, a zdjęcia poniżej stanowią przykłady autorkiego podejścia tamtejszych nauczycielek do zadania.
" Paski osiągnięć dzieci "
Słup ogłoszeniowy Kalendarz imprez grupowych
W marcu 2015 p.Dyrektor wzięła udział, w trwającej tydzień, wizycie studyjnej w szkołach daltońskich w Holandii połączonej z cyklem szkoleń.
Odwiedziła łącznie 5 placówek daltońskich. W Holandii dzieci rozpoczynają edukację w szkole od następnego dnia po ukończeniu 4 lat.
Refleksja: Obserwacja działań i zachowań dzieci pozwala na wysunięcie wniosków, że samodzielność dzieci, przyzwolenie na podejmowanie przez nich inicjatyw i
korzystanie z ich pomysłów powoduje autentyczne zaangażowanie uczniów w działania, sprawia, że zachowują się odpowiedzialnie, niweluje do minimum zachowania agresywne.
Nie zauważyłam ani jednego zachowania agresywnego pomiędzy dziećmi. Poniżej kilka zdjęć ukazujących codzienność w szkole daltońskiej
Specjalnie przygotowane dla nas MENU
Ułożony przez uczniów podstawowy słowniczek
Przygotowania do projekcji filmu ukazującego realizację jednego z projektów- uczniowie starszych klas z przedszkolakami
20 listopada 2015 ,w składzie: Renata Rangno, Ewa Rzeźnik i Małgorzata Lorenc ,wzięłyśmy udział w Międzynarodowej konferencji dla dyrektorów i koordynatorów placówek daltońskich "Edukacja planu dlatońskiego. Wiedza i praktyka" zorganizowanej w Łodzi. Program obejmował m.in. wizytę studyjną w Szkole Podstawowej ABIS, gdzie zaprezentowane zostało praktyczne zastosowanie Planu Daltońskiego w szkole oraz w seminarium w Instytucie Europejskim w ramach, którego zaprezentowano szereg wykładów np."Plan Daltoński XXI wieku" Roela Rohnera, czy "Edukacja poza klasą" dr Ewy Lewandowskiej. Szkolenie stało się okazją do wymiany cennych doświadczeń i nawiązania kolejnych kontaktów z placówkami dlatońskimi w Polsce. Wręczono również certyfikaty wszystkim placówkom, które w 2015 r. pozytywnie przeszły audyt. Koleżankom gratulujemy i mamy nadzieję, że wkrótce i my dołączymy do grona placówek daltońskich.
W dniu 3 czerwca gościliśmy w naszym przedszkolu p.Katarzynę Dryjas - Prezes Polskiego Stowarzyszenia Dalton oraz p. Annę Wróbel - Prezes Polskiego Komitetu Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP i członka Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Dalton. Celem wizyty było przeprowadznie audytu kończącego proces certyfikacji- ubiegania się o status przedszkola daltońskiego. Jesteśmy dumni, że audyt zakończył się pozytywnym wynikiem i nasze przedszkole już niebawem otrzyma certyfikat przedszkola daltońskiego. Oficjalne wręczenie certyfikatu nastąpi w listopadzie podczas międzynarodowej konferencji , a my już dzisiaj cieszymy się z sukcesu !!! Hurra!!!
21 listopada 2016 roku Polskie Stowarzyszenie Dalton obchodziło 5 rocznicę założenia. Świętowanie miało miejsce w Poznaniu w trakcie międzynarodowej konferencji poświęconej edukacji daltońskiej. Dla nas był to także szczególny dzień - wręczono nam certyfikat potwierdzający, że nasze przedszkole może używać nazwy Przedszkole Daltońskie. Jesteśmy dumne z osiągnięcia i cieszymy się, że zostałyśmy przyjęte w poczet certyfikowanych placówek daltońskich, tym bardziej, że w Polsce póki cojest ich 24. :-)
OPIS ZASAD INNOWACJI
„ Być samodzielnym, odpowiedzialnym i umieć współpracować to ważne zadanie - z pedagogiką Planu Daltońskiego tak się stanie ! "
Podstawa prawna: § 4 ust.3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506; z późn. zm.)
WSTĘP
Od września 2014 roku w Przedszkolu Miejskim nr 20 „Baśniowa Kraina" w Lesznie planowane jest wprowadzenie w sferze organizacyjnej innowacji pedagogicznej pt. „ Być samodzielnym, odpowiedzialnym i umieć współpracować to ważne zadanie - z pedagogiką Planu Daltońskiego tak się stanie ! "
• Innowacja jest zaplanowana na okres od 1 września 2014 do 31 sierpnia 2016r. i będą nią objęte wszystkie grupy wiekowe w przedszkolu.
Podstawy prawne wprowadzanej innowacji:
• Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.);
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002r. Nr 56, poz. 506, z późn. zm.).
,,Jeśli szanujemy dziecko
i podążamy za jego możliwościami
to może ono zrobić więcej,
niż od niego oczekujemy,
a wszystko co dziecko potrafi
- nauczycielowi zrobić nie wolno"
(Helen Parkhurst)
Plan daltoński, którego prekursorem była amerykańska nauczycielka Helen Parkhurst, polega na indywidualnej pracy dziecka, dostosowanej do jego potrzeb i możliwości. W swoim podejściu do edukacji dziecka podkreślała, że wolność i odpowiedzialność w zakresie działań podejmowanych przez dziecko są ze sobą spójne i nie funkcjonują oddzielnie. Uważała, że nie ma samodzielności bez szacunku dla różnic indywidualnych, nie ma współpracy bez poszanowania innych osób, z którymi współdziałamy lub musimy współdziałać. Według Helen Parkhurst warunkiem prawidłowego nauczania dziecka wolności, samodzielności i współpracy jest stworzenie im przez nauczyciela przyjaznego środowiska. Koncepcja ta zyskała popularność dzięki temu, że umożliwia dostosowanie nauki do tempa i rzeczywistych możliwości dziecka, rozwija umiejętność podejmowania decyzji, wyrabia poczucie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania, ale przede wszystkim budzi inicjatywę i samodzielność dziecka, zarówno w działaniu, jak i myśleniu.
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA I CELE INNOWACJI
Koncepcja edukacji daltońskiej oparte są na trzech założeniach:
- nauka samodzielności,
- nauka wolności,
- nauka współpracy.
Samodzielność w planie daltońskim oznacza, ze dzieci same poszukują rozwiązań, sposobów rozwiązywania problemów i same wykonują zadania. Samodzielna praca bardzo dobrze działa na motywację, dzieci z chęcią podejmują działania wymagające ich aktywności. Samodzielność stanowi także ważny czynnik dydaktyczno - organizacyjny. Gdy dzieci pracują samodzielnie, mogą to robić na swoim własnym poziomie. Ponadto nauczyciel ma więcej czasu by pomóc tym dzieciom, które tej pomocy potrzebują. Chęć brania odpowiedzialności i podejmowania inicjatyw jest naturalną potrzebą dziecka i można ją zaobserwować w różnych grupach wiekowych, chociaż jest ściśle związana wiekiem oraz poziomem rozwoju intelektualnego dziecka.
Wolność – w przedszkolach preferowane jest w tym przypadku określenie: odpowiedzialność, ponieważ lepiej opisuje pedagogiczny cel. Dajemy dzieciom konieczną przestrzeń do rozwoju, oczywiście z uwzględnieniem indywidualnych predyspozycji każdego z wychowanków. Powierzamy zatem dzieciom odpowiedzialność za wyniki tego procesu oraz za sposób, w jaki ten końcowy wynik powstaje. Dzięki temu, akcent procesu dydaktycznego przesuwa się z wykonywania poleceń, niejednokrotnie bardzo czasochłonnych, w kierunku prawdziwego opanowania materiału. W procesie tym ważnym elementem jest kontrola.
Współpraca w koncepcji edukacji daltońskiej ma na celu rozwijanie umiejętności współpracy z każdym, a nie tylko z najbliższymi kolegami. Dzieci otrzymują propozycje zadań do wykonania w parach, wspólnie dokonują wyboru, co oznacza, ze musi między nimi dojść do komunikacji, która stanowi podstawę współpracy. Na tablicy zadań określa się, co tego dnia będą robić razem.
Celem wprowadzanej innowacji pedagogicznej w pracy z dziećmi jest:
- swoboda w wykonywaniu działań,
- kształtowanie w sobie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,
- nabywanie umiejętności społecznych i podporządkowanie się ustalonym zasadom i regułom,
- realizowanie działań we własnym tempie i czasie,
- możliwość uczestniczenia przez dziecko jednocześnie w różnego rodzaju aktywnościach,
- nawiązywanie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym,
- wdrażanie do ponoszenia konsekwencji za swoje czyny.
Plan daltoński doskonale przygotowuje dzieci do samodzielnej pracy w szkole i powoduje, że dzieci nawzajem motywują się do indywidualnej pracy, a przy tym nabywają kolejnych umiejętności nie tylko poznawczych, ale także uczą się współpracy ze sobą, pomagając sobie wzajemnie. Rozwija się też u dzieci motywacja wewnętrzna oraz umiejętność aktywnego słuchania.
OPIS DZIAŁAŃ:
Proces dydaktyczno-wychowawczy w edukacji daltońskiej oparty jest na wizualizacji. Znajdujące się w sali kolorowe zdjęcia-obrazy, piktogramy, pozwalają dzieciom lepiej zrozumieć i zapamiętać zasady funkcjonowania w grupie. Dziecko nie potrzebuje pomocy podczas porządkowania sali, układania zabawek czy książek. Kolorowe ilustracje to swego rodzaju instrukcje, które doskonale ułatwiają dziecku samodzielnie wykonać zadanie. Dzięki odpowiednio przygotowanym niestandardowym środkom dydaktycznym, organizacji przestrzeni, wydzieleniu miejsc do działań tematycznych i zgromadzeniu w nich odpowiednich materiałów dydaktycznych, dzieci mają ogromną szansę na swobodne podejmowanie samodzielnych działań.
W przedszkolu na pierwszym etapie wizualizacja obejmuje:
- Kolory dnia - każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor: poniedziałek- czerwony, wtorek- niebieski, środa- pomarańczowy, czwartek- zielony, piątek- żółty; każdego ranka dzieci przesuwają suwak na określony kolor, symbolizujący aktualny dzień tygodnia.- obejmuje wszystkie grupy wiekowe
- Listę obecności - na przygotowanej tablicy obecności (znajdują się na niej zdjęcia lub imiona dzieci), dzieci zaraz po wejściu do sali, obok swojego zdjęcia/imienia , przyczepiają wybraną przez siebie „buźkę", adekwatną do swojego samopoczucia- obejmuje wszystkie grupy wiekowe
- Plan dnia- na zegarach zaznaczone są godziny, do których trwają poszczególne działania , pod nimi znajdują się piktogramy ukazujące rodzaje aktywności i przykłady zadań wykonywanych w danym przedziale czasowym. Z dziećmi planuje się działania, które wystąpią w danym dniu, od czasu do czasu umieszcza się tam również piktogram z niespodzianką. W trakcie realizacji zadań , wraz z upływem czasu dzieci zaznaczają, które z zadań jest realizowane i jednocześnie , co jeszcze przewiduje się do końca dnia. Takie działanie z założenia ma budzić w dziecku poczucie odpowiedzialności za realizację poszczególnych elementów- obejmuje wszystkie grupy wiekowe.
- Kalendarz urodzin - dzieci mają możliwość same kontrolować, kto jeszcze będzie obchodził urodzinki w najbliższym czasie, jednocześnie utrwalają pory roku i nazwy miesięcy- obejmuje wszystkie grupy wiekowe..
- Dyżury (tablice zadań porządkowych)- określa , kto pełni dyżur i jakie ma w związku z tym zadania do wykonania- obejmuje grupy od 4- latków.
- To potrafię – po osiągnięciu danej kompetencji, dziecko umieszcza swoje zdjęcie lub imię przy piktogramie symbolizującym daną umiejętność- obejmuje wszystkie grupy wiekowe.
W dalszej kolejności wizualizacja obejmuje:
- Tablice zadań – na nich dzieci posługując się kolorami dnia planują termin wykonania zadań, równocześnie oznaczają zaplanowane działania w indywidualnej tygodniowej karcie zadań. Liczba zadań do wykonania w tygodniu jest różna w zależności od wieku i możliwości dzieci - obejmuje grupy od 4- latków.
- Instrukcje czynnościowe – zwizualizowane etapy wykonania określonych zadań, z wykorzystaniem których dzieci podejmują samodzielnie aktywność- obejmuje wszystkie grupy wiekowe.
- Pracę w parach- współpraca w parach wymusza na dzieciach konieczność komunikowania się oraz podejmowania wspólnego działania, osiągania kompromisów, co wzmacnia stosunki między dziećmi. Za każdym razem dziecko tworzy parę z innym kolegą, koleżanką, bo wie, że można bawić się ze swoim przyjacielem, ale trzeba też nauczyć się współpracować z innymi, bez wykluczania kogokolwiek. Dzieci uczą się w ten sposób odpowiedzialności za powierzone zadania, porządek w sali oraz za inne dzieci, do czego właśnie zmierza edukacja daltońska- obejmuje grupy od 4- latków.
- Prawą rękę (może być również prawa i lewa ręka)- określenie lidera, do którego dzieci zwracają się w sytuacjach pracy metodą przeniesionej uwagi- obejmuje grupy od 4- latków.
- Zegar daltoński- pozwala na określanie czasu trwania danego działania- wyznaczone dziecko nastawia zegar- obejmuje grupy od 4- latków
Przewiduje się dodatkowe indywidualne propozycje nauczycieli w zakresie wizualizacji procesu.
Nauczyciele wdrażając poszczególne elementy pedagogiki planu daltońskiego przygotowują nowe pomoce dydaktyczne- m. in. instrukcje czynnościowe dbając o różnorodność wizualizacji form dziecięcej aktywności.
Stosowana innowacyjna metoda przeniesionej uwagi polega na wykorzystaniu kolorów do wizualizacji zachowania się dziecka w sytuacji zadaniowej:
- czerwony- oznacza, że teraz dziecko pracuje samodzielnie, zastanawia się nad rozwiązaniem zadania,
- pomarańczowy- oznacza, że teraz dziecko , jeżeli tego potrzebuje, może zwrócić się do lidera (prawej ręki) lub innego dziecka o pomoc
- zielony- oznacza , że teraz dziecko może podejść do nauczyciela.
Po wdrożeniu wizualizacji poszczególnych elementów procesu edukacyjnego , na drodze obserwacji , analizy kart zadań i rozmów z dziećmi badane są efekty zastosowania innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych.
SPODZIEWANE EFEKTY:
Zakłada się, że dzieci objęte co najmniej dwuletnim oddziaływaniem wg pedagogiki planu daltońskiego osiągają samodzielność, są odpowiedzialne i świadome swoich kompetencji, potrafią współpracować z każdym dzieckiem, potrafią dokonywać samodzielnie wyborów, planować swoje działania i realizować je systematycznie.
Plan daltoński doskonale przygotowuje dzieci do samodzielnej pracy w szkole i powoduje, iż dzieci nawzajem motywują się do indywidualnej pracy, a przy tym nabywają kolejnych umiejętności nie tylko poznawczych, ale także uczą się współpracy ze sobą pomagając sobie wzajemnie.
EWALUACJA :
Uzyskanie certyfikatu placówki daltońskiej, który jest świadectwem stosowania rozwiązań organizacyjnych wpływających na osiągnięcie przez dzieci samodzielności, odpowiedzialności i umiejętności współpracy .
Wdrażanie rozwiązań bazujących na pedagogice planu daltońskiego w codziennej pracy polega na obdarzeniu dziecka zaufaniem i stopniowym uczeniu go podejmowania decyzji , a w konsekwencji rozwijaniu samodzielności, umiejętności współpracy i odpowiedzialnosci . Najważniejszymi partnerami w tym procesie są Rodzice, którzy wzmacniając wysiłki dziecka i umożliwiając samodzielne działania oraz odczuwanie konsekwencji podejmowanych wyborów i decyzji jednocześnie wpływają na kształtowanie odporności emocjonalnej i psychicznej swojego dziecka oraz uczą je dokonywania refleksji.
Jak realizujemy powyższe założenia?
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Dziecko jest odpowiedzialne za:
- współtworzenie dobrej atmosfery w grupie m.in. podczas zabawy, pracy w zespołach, w parze, pełnienia dyżurów
- wybór zadań, kolejność, termin i sposób ich wykonania,
- staranność i efekt końcowy wykonanego zadania.
- poszanowanie materiałów, porządek w otoczeniu i odłożenie materiałów na wyznaczone miejsce po skończonym działaniu
JAK ROZWIJAMY ODPOWIEDZIALNOŚĆ U DZIECI?
- poprzez ustalenie i stosowanie zrozumiałych zasad obowiązujących w grupie, pełnienie dyżurów ,funkcji „prawej ręki”
- uczenie samodzielnego planowania pracy na tablicy zadań i wdrażanie do wykonania zaplanowanych zadań
- poprzez stwarzanie dzieciom sytuacji wymagających dokonania przez nie samodzielnych wyborów , szanowanie i zachowanie konsekwencji ich decyzji
- rozwijanie postawy refleksyjnej- próby dokonywania oceny zachowań , motywów postępowania
- wdrażanie dzieci do dbałości o powierzony materiał i uczenie porządkowania miejsca działania m.in. wykorzystanie różnych wizualizacji m.in. instrukcji czynnościowych, zegara daltońskiego, etykiet
REFLEKSJA
Dziecko
- próbuje argumentować swoje decyzje, dokonane wybory
- zastanawia się nad swoją pracą, opowiada o tym, czego się nauczyło
- potrafi ocenić wykonanie zadania- dokonuje samokontroli, potrafi dostrzec błędy i je skorygować, określa emocje towarzyszące działaniu
- wykazuje swoje mocne i słabe strony, rozumie czym jest wsparcie, a czym wyręczanie w działaniu
JAK ROZWIJAMY UMIEJĘTNOŚĆ DOKONYWANIA
REFLEKSJI?
- zaznaczanie, ocenianie na tablicy „to już potrafię”, na pasku osiągnięć wyrobionych umiejętności i rozwiniętych kompetencji
- planowanie na tablicy zadań pracy tygodniowej
- analizowanie zachowań, rozpoznawanie i nazywanie emocji m. in. odczytywanie sygnałów niewerbalnych
WSPÓŁPRACA
Dziecko:
- szanuje zdanie, umiejętności i ograniczenia kolegów
- poszukując rozwiązań konsultuje się z innymi dziećmi- potrafi zaakceptować decyzję grupy
- jest cierpliwe, daje możliwość wypowiedzenia się wszystkim członkom zespołu
- jako członek zespołu z zaangażowaniem wypełnia ustalone i przydzielone zadania, szanuje pracę innych, nie przeszkadza
- pomaga innym, ale nie podaje gotowych rozwiązań
JAK ROZWIJAMY UMIEJĘTNOŚĆ WSPÓŁPRACY ?
- poprzez dawanie zadań do pracy w parach- przydzielenie partnera do wykonywania zadań w danym tygodniu
- uczenie dzieci udzielania wsparcia innym, udzielania pomocy bez wyręczania m.in. poprzez ustalenie funkcji „dziecko ekspert”, werbalizowanie instrukcji
- uczenie zadawania pytań, rozwijanie aktywnego słuchania
- uczenie zdobywania informacji z różnych źródeł
SAMODZIELNOŚĆ
Dziecko:
- dostosowuje swoje zachowanie do przyjętych uzgodnień obowiązujących w przedszkolu, sprawnie wykonuje czynności samoobsługowe
- uczy się radzić sobie z napotkanym problemem, początkowo samodzielnie poszukuje rozwiązań, w razie potrzeby korzysta ze wsparcia
- jest aktywne- samodzielnie organizuje sobie miejsce zabawy, pracy, dobiera potrzebne materiały, prowadzi doświadczenia, działa w oparciu o instrukcje czynnościowe i inne wizualizacje
- poszukuje informacji i testuje różne metody dojścia do określonego celu
JAK ROZWIJAMY SAMODZIELNOŚĆ DZIECKA?
- poprzez wprowadzenie i wykorzystanie wizualizacji m.in. dni w kolorach , tablicy obecności, planu dnia, tablicy dyżurów , zegara daltońskiego, pasków osiągnięć, instrukcji czynnościowych
- uczenie radzenia sobie z metodą „odroczonej uwagi”, danie czasu potrzebnego dziecku do wyuczenia czynności, wykonania zadania
- Szanujemy indywidualność dziecka , akceptujemy wiele rozwiązań problemów
- Organizujemy inspirującą do działania przestrzeń edukacyjną
„ Dawniej uczeń chodził do szkoły by
dostać to, co szkoła miała mu do
zaoferowania, w dzisiejszych czasach uczeń
chodzi do szkoły, aby zaspokoić
zdefiniowane potrzeby własnego rozwoju.”
HELEN PARKHURST
„WYKSZTAŁCENIE WEDŁUG PLANU DALTOŃSKIEGO”,
1922
Edukacja daltońska w przedszkolach.
Plan daltoński polega na metodzie indywidualnej pracy uczniów, a więc zrywa z tradycyjnym sztywnym klasowo lekcyjnym systemem nauczania.
Twórczynią tego systemu jest amerykańska nauczycielka Helena Parkhurst (1887-1957), która przedstawiła swą koncepcję w książce pt. „Wykształcenie wg planu daltońskiego”.
Myśl organizowania pracy indywidualnie zrodziła się u Parkhurst ok. 1905 roku, kiedy zaczynając swą karierę nauczycielską zmuszona była pracować z kilkoma klasami jednocześnie. Wtedy to właśnie wpadła na pomysł indywidualnej nauki każdego z uczniów. Poprosiła starszych uczniów, aby pomogli młodszym oraz przy ich pomocy przerobiła magazyn szkolny w klasę, w której każdy kąt przeznaczyła na inny przedmiot.
Parkhurst chciała, aby nauczanie masowe w klasie zastąpić samodzielnym uczeniem się dzieci w szkole, pozwolić dzieciom uczyć się we własnym tempie, pobudzić do współpracy, zastosować indywidualne sprawdzanie wyników pracy u każdego ucznia przez nauczyciela.
Plan daltoński zyskał popularność, dlatego, że umożliwiał dostosowanie tempa nauki do rzeczywistych możliwości ucznia, wdrażał dziecko do polegania na sobie, budził inicjatywę i samodzielność młodzieży zarówno w działaniu jak i myśleniu, wyrabiał poczucie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania, zmuszał do poszukiwania najlepszych i najprostszych metod pracy.
Jak możemy zachęcić małe dzieci by przejęły inicjatywę? Jak możemy stymulować ich by odkrywały środowisko? Jednym z głównych powodów by przyprowadzać dzieci do przedszkola w tak wczesnym wieku jest możliwość spotykania się z rówieśnikami. Dla dzieci w tym okresie rozwoju ważne jest by czuły się wolne w podejmowaniu inicjatywy.
Nauczyciel może stymulować je przez dawanie impulsów oraz dawanie im konkretnych przykładów. Pestalozzi i Frobel mieli ogromny wpływ na okres przedszkolny. Interesującą rzeczą jest fakt, że w okolicy 1920r. przedszkola były częścią szkół publicznych większości stanów Ameryki.
W 1922 została opublikowana książka Helen Parkhurst pt. „ Wykształcenie wg planu Daltona”
Helen Parkhurst oparła swój plan Daltona na trzech głównych zasadach:
1. Nauka wolności
2. Nauka samodzielności
3. Nauka współpracy
My zamiast wolności preferujemy używanie odpowiedzialności, ponieważ to opisuje lepiej pedagogiczny cel. Dajemy dzieciom konieczną przestrzeń do rozwoju. Oczywiście z każdym dzieckiem może być inaczej.
Swoboda / Odpowiedzialność
Granice są potrzebne, ponieważ w szczególności małe dzieci potrzebują więcej treningu niż te starsze. Oczywiście jest różnica w sposobie, jakim dzieci radzą sobie z daną swobodą. Nauczyciele muszą to przemyśleć. Czasami zastanawiasz się czy ten system nie sprawił, że dzieci mają zbyt lekkie życie. Ogólnie mówiąc celem tego systemu jest nauczyć dzieci dobrze używać swobody i odpowiedzialności. Kiedy ćwiczenie staje się zbyt trudne dla konkretnego dziecka by mogłoby uporać się z nim sam, nauczyciel służy pomocą.
Powszechnie wiadomo, że wszystko, do czego dochodzimy sami jest łatwiejsze w zapamiętaniu niż większość lekcji prowadzonych przez nauczyciela. Nadmierne tłumaczenie powoduje utratę inicjatywy u dziecka.
By umożliwić organizację Daltona przejrzystą wizualizujemy proces.
Poczucie odpowiedzialności będzie stymulowane wtedy, gdy dzieci będą mogły planować i ukończyć ich pracę z pewną administracją.
Wizualizujemy dni tygodnia.
Wizualizujemy program dnia:
Poprzez wizualizację programu z „dziennymi rytmicznymi kartami”, dzieci czują się odpowiedzialne za dzienny program i uczą się planować pracę. Dziecko samo będzie mogło pilnować porządku dnia, co w konsekwencji rozbudzi u dzieci poczucie odpowiedzialności.
Wystarczy, że dziecko spojrzy na ścianę, na której będzie zawieszony w obrazkach, z papierowym zegarem wskazującym czas rozpoczęcia danego zajęcia- plan. Dziecko samo będzie mogło pilnować porządku dnia - co w konsekwencji również rozbudzi w Nim poczucie odpowiedzialności.
Wizualizujemy „obowiązki domowe”
Uczniowie muszą nauczyć się być odpowiedzialni za klasę i za materiały. Zdjęcie lub/i imię dziecka, które ma dane zadanie możemy znaleźć pod obrazkiem przedstawiającym to zadanie.
Wizualizujemy zadania szkolne:
W grupach przedszkolnych Daltona używamy „tygodniowego przydziału zadań na tablicy.” Podczas porannego programu dzieci wybierają zadanie z „tablicy zadań”.
Nauczyciel wybiera kilka różnych zadań w każdym tygodniu, zadania te pochodzą z normalnego programu zadań wymaganych dla danego wieku.
Współpraca pomiędzy uczniami jest ważnym elementem edukacji Daltona.
W tym wieku jest to bardzo trudne, ale jest ważną umiejętnością, którą u dziecka powinno się rozwijać od najmłodszych lat. Praktyka oraz badania pokazują, że tłumaczenie przez rówieśnika jest czasami bardziej skuteczne niż polecenia nauczyciela. Jednakże to nie jest intencją edukacji daltońskiej, by tylko dziecko miało być pomocnikiem innych dzieci.
Współpraca, jako pedagogiczny czynnik jest możliwa w prawie każdej zabawie i dziedzinie nauczania.
Wizualizujemy współpracę.
Następnym krokiem w rozwijaniu umiejętności dzieci będzie wykonanie zadania w parach. Każdego tygodnia pary będą się zmieniać, co pozwoli dziecku na kontakt i lepsze poznanie kolegi / koleżanki. Dzieci mogą bawić się z przyjacielem / przyjaciółką, ale muszą nauczyć się również bawić z innymi bez wykluczania kogokolwiek.
Powszechnie mówi się, że poprzez dydaktyczną strukturę oraz pedagogiczny stosunek nauczycieli, każde przedszkole jest bardzo bliskie głównym zasadom Daltona. W Holandii, wartościowe elementy przedszkoli i ukierunkowanie na rozwój wpłynęło na edukację w szkołach podstawowych.
Od czasu integracji przedszkoli w szkołach podstawowych, liczba szkół Daltona wzrosła o ponad 350 na ten moment. Z wielką przyjemnością dałem ten wykład podczas OMEP konferencji we Wrześniu 2007r. i cieszę się bardzo z uczestnictwa w rozwoju wczesnoszkolnej edukacji w waszym kraju.
Roel Rohner
Konsultant do spraw międzynarodowych Dalton
Piosenki i wierszyki których uczymy się na zajęciach:
"ŻEGNAMY SIĘ" – piosenka 1. Gdy pójdziemy już do szkoły, gdy poznamy nowy świat To wrócimy często myślą do przedszkolnych miłych lat. Przypomnimy sobie wtedy jak wesoło było nam I powiemy: szybko minął ten przedszkolny piękny czas. Ref. A dzisiaj Już żegnamy się, już żegnamy się - podajemy ręce Już żegnamy się, już żegnamy się - śpiewając piosenkę 2. I życzymy sobie dzisiaj by przyjazny był nam świat By w dzienniczku same piątki przez najbliższych kilka lat Gdy będziemy już dorośli niechaj szczęście sprzyja nam Byśmy mogli wspólnie tworzyć lepszy i piękniejszy świat. Ref. A dzisiaj…
„Mama w kuchni” – piosenka
1. Mama krząta się w kuchni od rana
Myśli wciąż o niebieskich migdałach
Gdy pytamy, co ugotowała
"Dziś dla was pieczeń mam z hipopotama!"
Ref. Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień
błądzi myślami daleko
codziennie przypala mleko
na łące zrywa kwiaty
i sól sypie do herbaty
2. Nasza mama wspaniała kucharka
Krokodyla wrzuciła do garnka
krasnoludek wpadł jej do sałaty
a w piecu piecze się zegarek Taty
Ref.
3. Ten krokodyl co uciekł z ogródka
w przedpokoju chciał zjeść krasnoludka
choć zegarek czuje się fatalnie
lecz obiad był dziś bardzo punktualnie.
Ref.
Motylem byłam – piosenka
To zdarzyło się naprawdę
Czary-mary krótka chwila
Wróżka pomachała różdżką
I zmieniła mnie w motyla
Czuję - czułki mam na głowie
I unoszą mnie nad ziemią
Skrzydła siedmiokolorowe
Tkane najpiękniejszą tęczą
Ref. Ach jak fajnie być motylem
Mówię wam, ach mówię wam
Choć na moment, choć na chwilę
Lecieć tu, polatać tam
Lekceważyć bramy, płoty
Kwiatek tu i kwiatek tam
I nic więcej do roboty
Mówię wam, ach mówię wam
Motyl uczyć się nie musi
Fruwa piękny i swobodny
I nie słucha się mamusi
I je tylko kiedy głodny
LiŜe lody gdy jest chłodno
Bo to wcale mu nie szkodzi
Dzięki, dzięki, dobra wróżko
Dobrze, dobrze motylowi
Ref. Ach jak fajnie być motylem…
Nagle - co to, wieje chłodem
Chmury, z nieba lecą krople
Gdzie się podziać w tę pogodę
A psik! Katar! Skrzydła mokre
Wróżko ratuj! Hokus – pokus
I znów zmieniam się w dziewczynkę
Tylko kiedy słonko świeci
Warto, warto być motylkiem
Ref. Ach jak fajnie być motylem…
Moja wesoła rodzinka
1. My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
My jak palce jednej dłoni!
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
2. Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo mam mama wielkie serce!
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
3. Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
4. Gdy napsocę i nabroję,
stoję w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
5. Kiedy nie mam taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad
–To wesoły jest mój świat!
Zabiorę brata - piosenka
Ten mały to mój starszy brat
On zawsze bardzo mało jadł
Marudzi już od rana
Bo nie chce jeść śniadania
Więc martwi się rodzina
Że ma „niejadka” syna
Przepadam wprost za bratem
I straszę czasem tatę
Zabiorę brata na koniec świata
Znajdziemy wyspę jak Robinson
Zabiorę brata na koniec świata
Tam zbudujemy wspólny dom
W szałasie będzie można spać
I pomarańcze z drzewa rwać
Codziennie jeść banany
U stóp wspaniałej liany
Wakacje będą cały rok
Gorąca plaża już o krok
Powietrze, słońce, woda
Beztroska i wygoda
A jeśli za rodziną
Na wyspie zatęsknimy
Wyślemy list w butelce
Do siebie zaprosimy
DYRYGENT
słowa: Ewa Krysian muzyka: Ewa Krysian
-
W świetle latarni uliczką krętą
Snuje się wolno cień dyrygenta
Do ukochanej swej filharmonii
Idzie staruszek lekko zgarbiony
Potem batutę w palce ujmuje
Chwilę tak stoi w wielkiej zadumie
Smyczki czekają na dyrygenta
I zaczynają, i zaczynają
Grać instrumenty
-
Wszyscy słuchają oczarowani
Pięknym koncertem, piano dźwiękami
Nawet w kąciku myszka zadrżała
Gdy wiolonczeli śpiew usłyszała
Ktoś z boku ciągnie dziadka za rękaw
Jak wiele dziwnych tu instrumentów
Może zagrają solo skrzypeczki
A ja zanucę, a ja zanucę
Cicho piosneczki
-
W świetle latarni, zasypia miasto
Dziadek po główce dziecko pogłaskał
I taki wiersz ułożył na dobranoc
-
Ty jesteś dla mnie, ty jesteś dla mnie
Muzyką całą
Ty jesteś dla mnie, ty jesteś dla mnie
Muzyką całą
"Alfabet muzyczny", piosenka z filmu "Dźwięki muzyki"
DO RE MI FA SOL LA SI DO
DO – jak śliczny domek z kart,
RE – jak rechot w stawie żab,
MI – jak migdał albo miś,
FA – jesteście fajni dziś,
SOL – jak solone paluszki,
LA – jak lala do poduszki,
SI – sikorek choćby sto
i wracamy już do DO.
C D E F G A H C
C – jak cegła w domu twym,
D – jak dekolt jednej z dam,
E - jak ekran w każdym z kin,
F - jak efektowny film,
G - jak Giewont, góra w Tatrach,
A - anatomiczny atlas,
H - jak hamak pośród drzew
I kończymy śpiew na c.
- Rodzinami przybywają
z różnych świata stron.
Przyklękają i pytają,
- czy to właśnie On jest Królem?
Ref.
- Trzej Królowie przybywają,
z różnych świata stron.
Przyklękają i pytają,
- czy to właśnie On jest Królem?
Ref.
- Kresowianie przybywają
z różnych świata stron.
Przyklękają i pytają,
- czy to właśnie On jest Królem? Ref.
Pastorałka – „Powitajmy Go”
Jezus, Jezus malusieńki
Chodźmy wszyscy do stajenki
Powitajmy Go
Powitajmy Go
On jest panem
Jest miłością
Wielkim darem i radością
Powitajmy Go
Powitajmy Go
Pastorałka – „Do stajenki”
- Do stajenki, do stajenki,
gdzie leży maleńki.
Do stajenki, do stajenki,
gdzie maleńki Jezus.
Do stajenki, do stajenki,
gdzie leży maleńki.
Do stajenki, do stajenki,
gdzie maleńki Jezus.
Kózki, owieczki, dzwonki, dzwoneczki
chwalą z aniołami Pana nad panami,
chwalą z aniołami Pana nad panami,
- Do Betlejem, do Betlejem,
gdzie niebo jaśnieje.
Do Betlejem, do Betlejem,
gdzie maleńki Jezus.
Do Betlejem, do Betlejem,
gdzie niebo jaśnieje,
Do Betlejem, do Betlejem,
gdzie maleńki Jezus.
Kózki, owieczki,...
Pastorałka – „Do Be, do Be”
- Do Be, do Be do Betlejem, tam gdzie leżysz w żłobie.
Do Be do Betlejem, by się kłaniać Tobie.
Ref.: Zadzwonimy dzwoneczkami, zastukamy kopytkami,
Tobie dzieciąteczko, baranku owieczko.
Zadzwonimy dzwoneczkami, zastukamy kopytkami,
Tobie dzieciąteczko.
- Tam w Be, tam w Be, tam w Betlejem - Baca nad Bacami
Tam w Be, tam w Be, tam w Betlejem – Gazda nad Gazdami
Ref.: Zadzwonimy dzwoneczkami, zastukamy kopytkami,
Tobie dzieciąteczko, baranku owieczko.
Zadzwonimy dzwoneczkami, zastukamy kopytkami,
Tobie dzieciąteczko.
Pastorałka- „Szukają”
Puk Puk Pukają
Puk Puk Szukają
Puk Puk Pukają
Puk Puk Pukają
Puk Puk Szukają
Puk Puk Pukają
Ale drzwi nie otwiera nikt
Puk Puk Pukają
Puk Puk Szukają
Nie ma miejsca dla Jezusa
Wszystkie drzwi zamknięte
Dzieciąteczko Święte
Gdzieś pod sercem mamy jeszcze śpi
Wszystkie drzwi zamknięte
Dzieciąteczko Święte
Gdzieś pod sercem budzi się, nie wie że
Puk Puk Pukają
Puk Puk Szukają
Puk Puk Pukają
Puk Puk Pukają
Puk Puk Szukają
Puk Puk Pukają
Ale drzwi nie otwiera nikt
Czerwoną czapka na głowie swojej nosi długa siwa broda na wietrze się unosi.
Zabawek wielki worek to jego znak. Każdej zimy nas odwiedza i woła tak
Gdzie są grzeczne dzieci?
Gdzie są grzeczne dzieci?
Prezenty dla nich mam.
Prezenty dla nich mam.
Niech podniosą rączki, chętnie im je dam. Chętnie im je dam.
Dzwonią dzwoneczki dzyń dzyń dzyń
Jadą saneczki dzyń dzyń dzyń
Mikołaj się zbliża i woła tak
Gdzie są grzeczne dzieci?
Gdzie są grzeczne dzieci?
Prezenty dla nich mam.
Prezenty dla nich mam.
Niech podniosą rączki. Chętnie im je dam. Chętnie im je dam.
Nasz święty Mikołaj ma takie zwyczaje, że wszystkim dzieciakom moc radości daje.
On sam ma marzenie serce zaklęte żeby wszystkie dzieci były zawsze uśmiechnięte.
Gdzie są grzeczne dzieci?
Gdzie są grzeczne dzieci?
Prezenty dla nich mam.
Prezenty dla nich mam.
Niech podniosą rączki. Chętnie im je dam. Chętnie im je dam.
Dzwonią dzwoneczki dzyń dzyń dzyń
Jadą saneczki dzyń dzyń dzyń
Mikołaj się zbliża i woła tak
Gdzie są grzeczne dzieci?
Gdzie są grzeczne dzieci?
Prezenty dla nich mam.
Prezenty dla nich mam.
Niech podniosą rączki. Chętnie im je dam. Chętnie im je dam.
Święty Mikołaju, Święty Mikołaju bardzo Cię kochamy, bardzo Cię kochamy i przez cały rok następny grzecznymi być się postarajmy.
Ref. Miko Miko Mikołaju
Mikołaju Mikołaju
Chodź opowiesz baju baju baju baju nam (x2)
Ubranie czerwone ma
i prezenty wiezie nam
Mikołaj nazywasz się
każde dziecko o tym wie
ma prezentów wielki wór
reniferów cały sznur
długą siwą brodę ma
dużo różnych bajek zna
Miko Miko Mikołaju
Mikołaju Mikołaju
Chodź opowiesz baju baju baju baju nam (x2)
Rękawice ciepłe ma
buty wielkie obydwa
Pomagają elfy mu
zeby zdążył tam i tu
ma prezentów wielki wór
reniferów cały sznur
długą siwą brodę ma
dużo różnych bajek zna
Ref. Miko Miko Mikołaju
Mikołaju Mikołaju
Chodź opowiesz baju baju baju baju nam (x6)
Ostatni raz (tango) - piosenka
- Ostatni raz z kolegami
przy stoliku w naszej sali usiedliśmy dziś,
wspominając czasy, gdy byliśmy mali
i za mamą płakał ciągle mały Krzyś.
Przez te lata nasza ukochana pani,
jak rodzona mama doglądała nas
i dlatego tak uwierzyć nam jest trudno,
że dziś właśnie pożegnania nadszedł czas.
Ref. Żegnaj przedszkole nasze ukochane,
żegnajcie ławki i kochane panie.
Już odchodzimy, już nadszedł czas,
lecz przyrzekamy, że nie zapomnimy Was. 2x
- Nadeszła dziś taka chwila,
której nie zapomni nigdy w życiu żadne z nas.
Chwila zadumania, smutku i rozterki
bo dziś tu jesteśmy już ostatni raz.
Przez te lata nasza ukochana pani,
jak rodzona mama doglądała nas
i dlatego tak uwierzyć nam jest trudno,
że dziś właśnie pożegnania nadszedł czas.
Ref. Żegnaj przedszkole nasze ukochane,
żegnajcie ławki i kochane panie.
Już odchodzimy, już nadszedł czas,
lecz przyrzekamy, że nie zapomnimy Was. 2x
„Popatrzcie na jamniczka” – piosenka
1. Popatrzcie na jamniczka,
wyturlał się z koszyczka,
zaczaił się na babcię
i porwał babci kapcie.
Ref:
A jak spał, a jak spał,
taką grzeczną minę miał.
A jak spał, a jak spał,
taką grzeczną minę miał.
2. Poszarpał chustkę w róże
I zrobił dwie kałuże,
A moją nową lalkę,
zaciągnął pod wersalkę.
Ref:
A jak spał, a jak spał,
taką grzeczną minę miał.
A jak spał, a jak spał,
taką grzeczną minę miał.
3. A teraz gdzieś ucieka
I szczeka, szczeka, szczeka,
Złapiemy, więc jamniczka,
niech wraca do koszyczka
Ref: Bo jak spał, bo jak spał,
taką grzeczną minę miał.
Bo, jak spał, bo jak spał,
taką grzeczną minę miał.
4. Pod stołem jest koszyczek,
W koszyczku śpi jamniczek,
Jamniczek sobie śpi,
Jak się zbudzi będzie zły.
Muzykanci – konszabelanci
(zabawa muzyczno-ruchowa)
1. Jestem muzykantem, konszabelantem,
My muzykanci konszabelanci,
Ja umiem grać, my umiemy grać,
A na czym?
Na pianinie.
A pianino ino, ino, a pianino ino, ino,
a pianinio ino, ino, a pianino bęc !
2. Jestem muzykantem, konszabelantem,
My muzykanci konszabelanci,
Ja umiem grać, my umiemy grać,
A na czym?
Na flecie.
A na flecie fiju, fiju, a na flecie fiju, fiju,
a na flecie fiju, fiju, fiju, fiju, fiu!
3. Jestem muzykantem, konszabelantem,
My muzykanci konszabelanci,
Ja umiem grać, my umiemy grać,
A na czym?
Na skrzypcach.
A na skrzypcach dylu, dylu, a na skrzypcach dylu, dylu,
a na skrzypcach dylu dylu, dylu, dylu, dyl!
4. Jestem muzykantem, konszabelantem,
My muzykanci konszabelanci,
Ja umiem grać, my umiemy grać,
A na czym?
Na trąbce.
A na trąbce trutututu, a na trąbce trutututu,
a na trąbce trutututu, trututututu!
"Gimnastyka"
(zabawa muzyczno-ruchowa)
Ach, gimnastyka ważna sprawa,
dla nas wszystkich to zabawa.
Ręcę w górę i w przód, i w bok,
skłon do przodu, w górę skok.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
oczy, uszy, ousta, nos.
Daj mi rękę tato
1. Daj mi rękę tato.
Już na dworze ciemno
a ja się nie boję
bo ty idziesz ze mną.
Nawet z nocnych strachów
nic sobie nie robię
Strachy uciekają
gdy jestem przy tobie.
- : Tato, tato,
jak to dobrze ,że
jesteś zawsze blisko,
i że kochasz mnie.
Tato, tato,
nigdy nie smuć się
i pamiętaj przecież,
ja też kocham cię.
2. Codziennie jesteśmy
na długim spacerze
Już mnie nauczyłeś
jeździć na rowerze.
I wiem, że mnie jeszcze
nauczysz wszystkiego
co mądre i dobre.
I cieszę się z tego.
Ref.
3. O moich marzeniach
nie powiem nikomu
Chciałbym mieć tatę
przez cały dzień w domu.
Żeby ważne sprawy
na później zostawił
i żeby się głośno
śmiał i ze mną bawił.
Ref.
Wiosna w błękitnej sukience
sł. E. Zawistowska, muz. S. Marciniak
1. Wiosna w błękitnej sukience
Bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej.
I w nowe płatki ubierze.
Ref.: Wiosna buja w obłokach.
Wiosna płynie wysoko.
Wiosna chodzi po drzewach.
Wiosna piosenki śpiewa.
2. Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promienie słońca
I wiersze pisze bez końca.
Ref.: Wiosna...
3. Nocą się skrada z kotami,
Chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
I nie wie, że sosna rośnie.
Ref.: Wiosna...
Tęcza nad łąką
muz. B. Szulia, sł. M. Strzałkowska
1.Ogromna chmura zakryła słońce
lecą na ziemię deszczu kropelki
mokną biedronki, mokną zające
małym ślimakom mokną muszelki
Ref. Tęcza, tęcza jaka ładna
błyszczy w górze kolorami
weźmy wszyscy się za ręce
namalujmy tęczę sami
2.Zza wielkiej chmury wybiegło słońce
wpadło na łąkę tyle promieni
patrzą biedronki, patrzą zające
to kolorami tęcza się mieni
Ref. Tęcza, tęcza...
Ziemia, zielona wyspa - piosenka
1. Nie warto mieszkać na Marsie,
nie warto mieszkać na Wenus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze
powtarzam to każdemu.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa,
to wyspa zielona
wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi,
dla ludzi i zwierząt
więc musi być bardzo zadbany.
2. Chcę poznać życie delfinów
i wiedzieć co piszczy w trawie,
zachwycać się lotem motyla
i z kotem móc się bawić.
Ref. …
3. Posadźmy kwiatów tysiące,
posadźmy krzewy i drzewa.
Niech z nieba uśmiecha się słońce,
pozwólmy ptakom śpiewać.
Ref. …
Nie płacz Jezu – piosenka
1. Malusieńki Jezus
w twardym żłobku spał,
głodny i zmarznięty
przez sen cicho łkał.
Ref. Nie płacz, Jezu,
my ci zaśpiewamy,
Nie płacz, Jezu
pięknie Ci zagramy }bis
2. Jezus się obudził
bo usłyszał śpiew,
gdy zobaczył dzieci
to uśmiechnął się.
Ref. Nie płacz, Jezu,
my ci zaśpiewamy,
Nie płacz, Jezu
pięknie Ci zagramy }bis
Zagraj Dziecku kołysankę – piosenka
- Za kominem świerszczyk spał
Całą zimę przespać chciał
Obudziła go nowina
Urodziła się Dziecina
Kto Jej będzie grał?
Ref.: Zagraj Dziecku
Najpiękniejszą kołysankę
Kołysankę o zielonym,
Ciepłym dniu.
Z nut pachnących macierzanką
I rumiankiem
Kołysankę, usypiankę
Graj do snu
- Koło żłóbka świerszczyk stał
Na zielonych skrzypkach grał
Aż do dziecka sen przywołał
Sen pachnący jak te zioła
Dziecku w żłóbku dał.
Ref.: Zagrał Dziecku
Najpiękniejszą kołysankę
Kołysankę o zielonym,
Ciepłym dniu.
Z nut pachnących macierzanką
I rumiankiem
Kołysankę, usypiankę
Grał do snu.
„Złota gwiazdka”– piosenka
1. Ciemno, cicho dookoła
w ten świąteczny czas,
tylko gwiazdka na niebiosach
gdzieś prowadzi nas.
Ref. Gdzie nas wołasz złota gwiazdko,
gdzie nam każesz iść?
Do Betlejem, gdzie dziś z nieba
przyszedł Boży syn.
2. Ciemno cicho dookoła
tylko gwiazdki blask,
do ubogiej stajeneczki
dziś prowadzi nas.
Ref. Gwiazdko złota, lśnij tak jasno,
by nie zbłądził nikt,
w długiej drodze do Betlejem
tam, gdzie Boży syn.
„Świąteczny czas” – piosenka
Idą święta, wigilijny czas,
a za oknem biały śnieżek spadł.
Pani Zima pięknie wita nas
bo świąteczny.
bo świąteczny,
bo świąteczny
nadszedł wreszcie czas.
Ref. Świąteczny czas, świąteczny czas
wesoło wita nas. 2x
Tej nocy czar, cudowny blask
niech wszystkim nam rozbłyśnie.
Przyszły święta najpiękniejsze z nich.
W każdym domu choineczka lśni.
Zastawiony wigilijny stół
a przy stole,
a przy stole,
a przy stole
siedzi gości tłum.
Ref. Świąteczny czas, świąteczny czas
wesoło wita nas. 2x
Tej nocy czar, cudowny blask
niech wszystkim nam rozbłyśnie.
„Bosy Pastuszek”– piosenka
- Był pastuszek bosy na fujarce grał,
w górach pasał owce i w szałasie spał,
nagle aniołowie z nieba w bieli przyfrunęli,
obudzili go gdy spał, gdy spał,
obudzili go gdy spał, gdy spał.
Ref: Dziś do Betlejem trzeba nocą iść,
bo narodzenia czas wypełnił dni,
tam gdzie stajenka razem z bydlątkami
leży dzieciąteczko i na sianku.
Świat na to czekał wiele już lat
i na rodzenia dziś wita czas biegnij pastuszku
jasną drogą niebo płonie,
a na niebie pierwszej gwiazdy blask,
a na niebie pierwszej gwiazdy blask.
2. Był pastuszek bosy zimne nóżki miał,
ale dobry anioł piękne butki dał,
wziął pastuszek owce,
pobiegł tak jak wiatr przed siebie,
a na niebie pierwszej gwiazdy blask,
a na niebie pierwszej gwiazdy blask.
Ref.: Dziś ...
Rozśpiewany blok
1. Gdy zostaję w domu sam,
wtedy własny koncert mam.
Bo z każdego kącika
wyskakuje muzyka.
Ref. Stuka okno, skrzypią drzwi,
każda rura śpiewa mi,
w kranie słychać gruby głos
i za ścianą kicha ktoś.
Stuka okno, skrzypią drzwi,
każda rura śpiewa mi,
szczeka pies i miauczy kot,
rozśpiewany jest nasz blok.
2. Gdy zostaję w domu sam,
to z muzyką gram.
Siedzę sobie cichutko,
łapię nutkę za nutką.
Ref. Stuka okno, skrzypią drzwi,
każda rura śpiewa mi,
w kranie słychać gruby głos
i za ścianą kicha ktoś.
Stuka okno, skrzypią drzwi,
każda rura śpiewa mi,
szczeka pies i miauczy kot,
rozśpiewany jest nasz blok.
"Wietrzyk- psotnik"
1. Wiatr zapukał w okno, do dzieci:
"Halo, hej maluchy, jak leci?
Nie chce mi się biegać po polach,
przyjdę do waszego przedszkola"
ref. Nie! nie! nie!
Wietrzyku - Psotniku
- masz chmurki przegonić,
utulić sarenki w lesie,
kałuże osuszyć,
i liście posprzątać,
bez ciebie cóż zrobi jesień?
2. "A ja chcę rozkręcić zabawki,
albo rozkołysać huśtawki.
Wolę dmuchać w trąbki, piszczałki,
zbudzić wasze misie i lalki"
ref. Nie! nie! nie!
Wietrzyku - Psotniku
- masz chmurki przegonić,
utulić sarenki w lesie.
"Kolorowe listki”- piosenka
1. Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.
2. Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.
3. Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają
Cicho, sza, oczka zamykają
„Bajka o dwóch myszkach” –
wierszyk ułatwiający naukę samodzielnego wiązania sznurowadeł
Były sobie dwie myszki Miki i Piki. Miały długie ogonki.(trzymamy oba sznurowadła)
Zamieniły się miejscami(krzyżujemy sznurówki)
Jedna myszka weszła do norki (wkładamy jeden koniec sznurowadła w utworzone oczko)
Druga ją zamknęła(zaciskamy supeł)
Jedna wystawiła uszko(robimy z jednego końca sznurowadła małe uszko)
Druga ją okrążyła i wystawiła swoje(owijamy sznurówkę dookoła uszka i przez otwór wypychamy drugie sznurowadło)
Przyszedł kot, złapał myszki za uszy i wyciągnął z norki(łapiemy palcami obu rąk za oba uszka i zaciskamy oba sznurowadła).
„Uszy królika”
– wierszyk ułatwiający naukę samodzielnego wiązania sznurowadeł
Tu króliczek ma główkę (robimy supełek)
Tu ma uszko prawe, a tu uszko lewe (robimy pętelki ze sznurowadeł)
Krzyżujemy uszka, pod spodem przeciągamy
Gdy je mocno pociągniemy, to kokardkę mamy.
"Jesienny kujawiaczek"
Tekst Słowa: Dorota Gellner, muzyka: Barbara Kolago
I. Jesienny kujawiaczek
na skakance z wiatru skacze,
płaszczyk ma w deszczowych kropkach,
daj mu uśmiech, gdy go spotkasz!
Ref. Kujawiak, kujawiaczek
la, la, la la, la,
la, la, la la, la.
Kujawiak, kujawiaczek
m - m - m...
II. Jesienny kujawiaczek
z rudych liści ma kubraczek,
czasem gwiżdże, czasem dzwoni,
bukiet wrzosów trzyma w dłoni.
Ref. Kujawiak, kujawiaczek...
III. Jesienny kujawiaczek
czasem w deszczu cicho płacze,
nieraz śmieje się do słońca
i orzechy z drzewa strąca.
Ref. Kujawiak, kujawiaczek...
Tańcząca wiewióreczka - piosenka
(muzyka i słowa: D. i K. Jagiełło)
Ref. Wiewióreczka mała
po lesie biegała,
Hopsa sasa, hopsa sasa,
po lesie biegała.
- Spotkała jeżyka,
tańczyli walczyka.
Tańczyli walczyka,
Raz, dwa, trzy, raz.
Ref. Wiewióreczka mała……
- Spotkała owieczkę,
tańczyli poleczkę.
Raz i dwa i,
raz i dwa i,
tańczyli poleczkę.
Ref. Wiewióreczka mała……
- Spotkała ślimaka,
tańczą kujawiaka.
Raz i dwa,
raz i dwa, trzy
Tańczą kujawiaka.
Ref. Wiewióreczka mała……
- Spotkała szaraka,
tańczą krakowiaka,
Dookoła polany
Tańczą krakowiaka.
2014/2015
„LEŚNE DUSZKI”
1. Żyją w lesie małe duszki,
które czyszczą leśne dróżki,
Mają miotły i szufelki
I do pracy zapał wielki.
Ref.: Duszki, duszki, duszki leśne
wstają, co dzień bardzo wcześnie
i ziewając raz po raz
zaczynają sprzątać las.
2. Myją liście, piorą szyszki,
Aż dokoła wszystko błyszczy,
Muchomorom piorą groszki,
bo te duszki to czyścioszki.
Ref.: Duszki, duszki, duszki leśne
wstają, co dzień bardzo wcześnie
i ziewając raz po raz
zaczynają sprzątać las.
3. Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
Zaraz duszek za nim leci,
Zaraz siada mu na ręce,
Grzecznie prosi, nie śmieć więcej.
Ref.: Duszki, duszki, duszki leśne
wstają, co dzień bardzo wcześnie
i ziewając raz po raz
zaczynają sprzątać las.
POCIĄG KRASNOLUDKÓW
(Muz.: A. Sikorski, sł.: A. Koszewski)
Ze stacyjki siedmiu smutków
Rusza pociąg krasnoludków
Maszynista z kozią bródką
Zagwizdał cichutko.
Wyruszają na wycieczkę,
Zaczynają w drodze sprzeczkę.
Czy ma pociąg jechać z planem,
Czy może w nieznane.
Jeden prosi: do Chorzowa.
Drugi woła: Huta Nowa!
Trzeci chce wziąć kurs na Sopot.
To ci mieli kłopot.
Dwóch w pociągu łowi ryby.
Ten na niby zbiera grzyby.
Gdy się jeden z drugim kłócił,
Pociąg się wywrócił.
„MAGICZNE MIEJSCE”
1. Teatr to widownia i scena.
Niby nic magicznego w tym nie ma,
aż do chwili, gdy nagle na scenie
dziwne zacznie się dziać przedstawienie.
Ref.: Bo w teatrze, w teatrze, teatrze,
czarodziejskie jest to, na co patrzę.
Gdy się tylko podnosi kurtyna,
to od razu czar działać zaczyna.
2. Każda bajka się staje prawdziwa.
Gaśnie światło i scena ożywa.
Wszystko może się zdarzyć na scenie.
Działa czar, póki trwa przedstawienie.
3. Teatr gra. Każdy ma, czego szuka.
A to wszystko nazywa się sztuka.
Gdy dorosnę, to może tu wrócę,
Żeby zagrać na scenie w tej sztuce.
CZYSTY ŚWIAT
muz. F. Babiński, sł. S. Karaszewski
1. Oj, bałagan wszędzie wielki,
leżą puszki i butelki,
tu torebki, tam pudełka
i papierki po cukierkach.
Ref. Niechaj zniknie każdy śmieć, bis
my porządek chcemy mieć!
2. Puste puszki i butelki,
kapsle, skórki i papierki,
wszystkie śmieci sprzątnąć pora,
hop do kosza, hop do wora!
Ref. Niechaj…
STARY DONALD
- Na niej kury hodował ija, ija o!
Ko-ko tu, ko-ko tam!
Wszędzie ko-ko tu i tam!
Kwa – kwa tu, kwa – kwa tam!
Wszędzie kwa-kwa tu i tam!
- Na niej gęsi hodował ija, ija o!
Gę – gę tu, gę-gę tam!
Wszędzie gę-gę tu i tam!
- Na niej indyki hodował ija, ija o!
Gul-gul tu, gul-gul tam!
Wszędzie gul-gul tu i tam!
JESTEM SOBIE OGRODNICZKA
- Jestem sobie ogrodniczka,
Mam nasionek pół koszyczka.
Jedne gładkie, drugie w łatki,
A z tych nasion będą kwiatki.
Ref:
Kwiatki, bratki i stokrotki
Dla Malwinki, dla Dorotki.
Kolorowe i pachnące,
Malowane słońcem.
- Mam konewkę z dużym uchem
Co podlewa grządki suche.
Mam łopatkę, oraz grabki
Bo ja dbam o moje kwiatki.
KURCZĄTKA
Kurczątka, kurczątka
w stodole były.
Malutką dziureczką
powychodziły.
Widziałeś chłopczyku?
Widziałem, panie.
Malutką dziureczką
patrzyłem na nie.
KOKOSZECZKA
Powiem wam bajeczkę,
Miałam kokoszeczkę,
A ta kokoszeczka
Znosiła jajeczka.
Wcale to nie bajka,
Że z każdego jajka
Wyszła ta żółciutka
Kureczka malutka.
Potem kokoszeczka
Wkoło ogródeczka
Razem z kurczątkami
Zbierała ziarneczka.
Jastrząb wygłodzony
Raz nadstawił szpony,
Ale moja kurka
Podarła mu piórka.
KURKI TRZY
Wyszły w pole kurki trzy
I gęsiego sobie szły.
Pierwsza przodem, w środku druga,
Trzecia z tyłu oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy
Raz dwa! Raz dwa! W pole szły!
A pod stogiem ziarnka są,
Zjadły kurki ziarnek sto.
Myśli sobie każda kurka:
"Po co wracać na podwórko?
Smaczne ziarnka tutaj są,
Nie na próżno więc się szło".
Chłop szedł miedzą do swej wsi
I zobaczył kurki trzy.
Krzyknął: "Pozwól kurze grzędy,
Ona wnet Ci wlezie wszędy!"
Klasnął w dłonie: raz, dwa, trzy
I wypłoszył kurki trzy!
ŚPIĄCY MIŚ
sł. polskie A. Bernat
- Przyszła wiosna do niedźwiedzia:
zbudź się, misiu, zbudź.
Pogłaskała słonkiem,
dzyń, dzyń leśnym dzwonkiem,
zbudź się, misiu, zbudź się, misiu-
a on śpi i już!
- Przyszła wiosna do niedźwiedzia:
zbudź się, misiu, zbudź.
Burzą grała, grzmiała,
gromem zahuczała,
zbudź się, misiu zbudź, zbudź się, misiu-
a on śpi i już!
- Nadleciała pszczółka mała:
zbudź się, misiu, zbudź.
Bzyku bzyk do ucha,
widział kto leniucha?!
Ledwie pszczółka bzy, bzyknęła,
niedźwiedź krzyknął: m i ó d!
WESOŁY KONCERT
- Ptaki zapraszają na wesoły koncert!
Ref. Cziku-czik – jaskółki.
Kuku-ku – kukułki.
Dzyń, dzyń, dzyń – skowronki
dzwonią niczym dzwonki!
Kle, kle, kle – bociany.
Stuku-puk – dzięcioły.
Dzisiaj zapraszają
Na koncert wesoły!
2. Śpiewa sójka szara, głośno wrona kracze.
Ptaki zapraszają: „Chodźcie dzieci do nas”.
Ref. Cziku-czik – jaskółki....
3. Na wesoły koncert zapraszają ptaki,
a razem z ptakami miłe przedszkolaki
Ref. Cziku-czik – jaskółki....
WIEZIEMY TU KOGUCIKA
Wieziemy tu kogucika
dajcie jajek do koszyka
dajcie aby choć ze cztery
a do tego ze trzy sery
dla kogucika!
Kukuryku!
Oj, zieleni się, zieleni
młoda trawka tuż przy ziemi
kukuryku, kukuryku
już i pełno jest w koszyku
dla kogucika!
Kukuryku!
Do was tutaj wstępujemy
zdrowia, szczęścia winszujemy
dajcie też co macie dać
zdrowia, szczęścia nie żałować
dla kogucika!
Kukuryku
KUKU-KUKU
Kuku-kuku precz zimo zła
Już bociek leci, cieszą się dzieci
Wiosna, wiosna idzie przez świat.
Kuku-kuku już kwitnie sad
W gałęziach drzewa już ptaszek śpiewa
Wiosna, wiosna idzie przez świat.
Kuku-kuku już ciepły wiatr
Zatańczmy w koło bo nam wesoło
Wiosna, wiosna idzie przez świat.
BOCIEK Muzyka: M. Kaczurbina Kle – kle boćku kle – kle. Witaj nam bocianie. Łąka ci szykuje, łąka ci szykuje żabki na śniadanie. 2x Kle – kle boćku kle – kle. Usiądź na stodole. Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili gniazdo w starym kole. 2x Kle – kle boćku kle – kle.Witamy cię radzi. Gdy zza morza wracasz, gdy zza morza wracasz wiosnę nam sprowadzasz. 2x